گروه بین‌الملل- قرارداد کاهش ۹۸درصدی تعرفه بین کانادا و اتحادیه اروپا برای ایجاد منطقه‌ای بدون تعرفه تجاری منعقد شد، منطقه‌ای که حتی بزرگتر از منطقه بدون تعرفه تجاری با ایالات متحده خواهد بود و نیمی از تجارت جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از راشا تودی روسیه، اتحادیه اروپا و کانادا به منظور افزایش رشد اقتصادی و تولید فرصت‌های شغلی موافقت‌نامه آزاد تجاری امضا کردند.

این قرارداد همچنین راه اتحادیه اروپا را برای ایجاد منطقه‌ای بدون تعرفه تجاری که حتی بزرگتر از منطقه بدون تعرفه تجاری با ایالات متحده آمریکا است و نیمی از تجارت جهانی را به خود اختصاص می‌دهد، هموار کرده است. پس از چهار سال از شروع مذاکرات که ماه‌ها بر سر اختلافات مربوط به سهمیه گوشت گاو کانادا و پنیر اتحادیه اروپا، دچار توقف شده بود، این توافق آزمایشی سرانجام توسط نخست وزیر کانادا استفن هارپر و رییس کمیسیون اتحادیه اروپا خوزه مانوئل باروسو به امضا رسید.

اکنون این توافق منوط به تایید به وسیله پارلمان اروپا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و در سوی دیگر، تایید در سطوح استانی و دولت مرکزی کانادا است.

با حذف ۹۸ درصدی تعرفه تجاری، این موافقت‌نامه برای شرکت‌های کانادایی سرمایه‌گذاری در اتحادیه اروپا را تسهیل و راه فروش محصولات به ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا و ۵۰۰ میلیون مشتری آن را هموار می‌کند. به گزارش بلومبرگ، کانادا و اتحادیه اروپا ظرف هفت سال تعرفه گمرکی خودرو را حذف خواهند کرد. یک مطالعه نشان داده است که این توافق تولید ناخالص داخلی کانادا را تا ۲/۸ میلیارد یورو معادل ۱/۱۱ میلیارد دلار و برابر با حدود ۷۷/۰ درصد تولید کل کشور افزایش خواهد داد. از سوی دیگر اقتصاد اتحادیه اروپا نیز شاهد افزایش تولید سالانه تا ۶/۱۱ یورو یا ۰۸/۰ درصد خواهد بود. اتحادیه اروپا ۹/۸ درصد صادرات کانادا در سال ۲۰۱۲ را خریداری کرده بود و کانادا

۹/۱ درصد از کل صادرات اتحادیه اروپا را خریده بود. این در شرایطی است که ایالات متحده سه چهارم صادرات کانادا را در ماه اوت به خود اختصاص داد. این قرارداد همچنین مقررات را آسان و موانع مانع تجارت بین دو طرف را بر طرف می‌کند. علاوه بر این، این توافقنامه به کاهش وابستگی اقتصاد ۱/۸ تریلیون دلاری کانادا به واردات کالا از ایالات متحده منجر می‌شود. اتحادیه اروپا با اقتصاد ۱۷ تریلیون دلاری‌اش، دومین شریک بزرگ اقتصادی کانادا پس از ایالات متحده است.

در سوی دیگر کانادا تنها دوازدهمین شریک تجاری مهم اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، اما توافق ایجاد شده شتاب جدیدی به مذاکرات نوپای تجاری ایالات متحده و اتحادیه اروپا می‌دهد.