گروه بین‌الملل- درپی انتشار ادعاهای مربوط به شنود میلیون‌ها مکالمه تلفنی شهروندان فرانسوی توسط سازمان امنیت ملی آمریکا، سفیر این کشور در فرانسه به وزارت امور خارجه فراخوانده شد. به گزارش بی‌بی‌سی، وزیرکشور فرانسه چنین عملی را که گزارش آن در روزنامه لوموند به چاپ رسیده است، «غیرقابل قبول» دانست. روزنامه لوموند بر اساس مدارکی که توسط ادوارد اسنودن، از کارمندان سابق دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا افشا شده، نوشته است که سازمان امنیت ملی آمریکا مکالمات تجار، مقامات و مظنونان فعالیت‌های تروریستی را در فرانسه شنود می‌کرده است. به گفته این روزنامه، سازمان امنیت ملی آمریکا بیش از ۷۰ میلیون مکالمه تلفنی را به مدت سی روز و در حدفاصل ۱۰ دسامبر سال گذشته تا ۸ ژانویه سال جاری شنود کرده است.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه گفت که او سفیر آمریکا را احضار کرده است تا درباره این ادعاها «فورا» بحث و مذاکره شود.

جاسوسی مکالمات روسای جمهوری مکزیک و برزیل

مکزیک هم به شدت ادعاهای مربوط به جاسوسی توسط سازمان امنیت ملی آمریکا را محکوم کرد.

روزنامه اشپیگل مدارکی را منتشر کرد که بر اساس آن ادعا شده است که سازمان امنیت ملی آمریکا ایمیل‌های فلیپه کالدرون،رییس‌جمهوری سابق مکزیک، را در زمانی که او در قدرت بود، هک کرده است.

بر اساس این اطلاعات که توسط اسنودن افشا شده مشخص شده است که آژانس امنیت ملی آمریکا سال‌ها به طور سیستماتیک درحال جاسوسی ارتباطات دولت مکزیک بوده است. اشپیگل آنلاین روزیکشنبه خبر داد که ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۰ با نفوذ به آدرس ایمیل رییس‌جمهوری پیشین مکزیک، در جریان دقیق سیاست‌گذاری و اداره نظام سیاسی این کشور بوده است.

وزیر امور خارجه مکزیک چنین اقدامی را «غیرقابل قبول، غیرقانونی و مغایر با روابط خوب دو کشور» توصیف کرد. مکزیک از باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، خواست تا درباره این ادعاها تحقیق کند. وزارت امور خارجه مکزیک با صدور بیانیه‌ای گفت که این کشور بر اهمیت چنین تحقیقی از طریق ابزارهای دیپلماتیک تاکید دارد. در این بیانیه همچنین گفت: «در روابط بین کشورهای همسایه و کشورهای متحد چنین ادعاهایی جایگاهی ندارد.»

پیشتر، گزارش‌هایی درباره جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا از مکالمات و مکاتبات انریکو پنانیتو، رییس‌جمهوری فعلی مکزیک، تا قبل از تصدی پست ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۲ و دیلما روسف، رییس‌جمهوری برزیل، منتشر شده بود.

انتشار این گزارش‌ها در ماه گذشته میلادی، واکنش شدید دولت برزیل و همچنین لغو سفر روسف به آمریکا را به همراه داشت. قرار بود رییس‌جمهوری برزیل در ماه جاری میلادی به آمریکا سفر کند.

تحقیقات کامل

ادعای جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا سایر کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا و اکوادور را هم شامل می‌شود. در جریان نشست گروه ۲۰ که ماه گذشته در روسیه برگزار شد، اوباما وعده داد تا در مورد ادعاهای جاسوسی علیه روسای جمهوری برزیل و مکزیک تحقیق کند.