گروه بین‌الملل- براساس نظرسنجی صورت گرفته از رای‌دهندگان و نتایج اولیه رای گیری، کاندیدای مورد حمایت نخست وزیر میلیاردر گرجستان، در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شده است و نزدیک‌ترین رقیب او شکست خود را پذیرفت. به گزارش «ایسنا»،‌ به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیدزینا ایوانیشویلی، نخست وزیر گرجستان با استفاده از پیروزی قانع‌کننده «گئورگی مارگولاشویلی» که تا پیش از این رییس‌یک دانشگاه بود، قدرت خود را استحکام می‌بخشد.

همچنین ایوانیشویلی می‌تواند اکنون تنش‌ها با روسیه را کاهش دهد، زیرا همچون میخائیل ساکاشویلی راه غرب گرایی را در پیش گرفته است. اما بزرگترین تردید درخصوص چگونگی تمایل ایوانیشویلی به اداره امور برمی‌گردد و اینکه آیا ساکاشویلی را به زندان می‌اندازد یا خیر.

هرچند ساکاشویلی در طول مدتی که قدرت را در دست داشت، گرجستان را در مسیر دموکراسی قرار داد، اما بسیاری از گرجی‌ها او را به چشم مستبد و افراطی می‌بینند و از او بسیار خشمگین هستند.

نظرسنجی از رای دهندگان نشان می‌دهد که مارگولاشویلی ۴۴ ساله که تجربه سیاسی‌اش به یک سال ریاست وزارت آموزش محدود می‌شود، ۶۷ درصد آرا را به دست خواهد آورد.

در حالی‌که حدود ۴۰ درصد از آرای حوزه‌های رای‌گیری شمارش شده‌اند، کمیته مرکزی انتخابات گرجستان اعلام کرد که مارگولاشویلی تا به اینجا اکثریت آرا را کسب کرده است.

طبق نظرسنجی از رای دهندگان، دیوید باکرادزه، کاندیدای رقیب مارگولاشویلی که عضو حزب ساکاشویلی است، ۲۱‌درصد آرا را کسب می‌کند.

به محض مشخص شدن نتیجه نظرسنجی، باکرادزه به مارگولاشویلی تبریک گفت و اعلام آمادگی برای همکاری با رییس‌جمهور و نخست وزیر کرد.

ایوانیشویلی که جایگزین ساکاشویلی به عنوان نخست‌وزیر شده، متعهد شده است که ماه آینده میلادی از قدرت کناره‌گیری کند و کاندیدای جدیدی معرفی کند. طبق قوانین جدید، بسیاری از اختیارات رییس‌جمهوری گرجستان نیز به مقام نخست وزیر اعطا می‌شود.