گروه بین‌الملل- ۱۸ سپتامبر را اردوغان یک روز تاریخی برای ملت ترکیه دانسته بود و خبر از بسته‌ای تازه داده بود که اصلاحات عمیقی را شامل می‌شد. اصلاحاتی که ممنوعیت روسری و حجاب را در ادارات دولتی و دانشگاه‌ها لغو کرده بود و امتیازاتی را برای کردهای ترکیه قایل شده بود. آزادی تدریس زبان کردی تنها یک نمونه از اصلاحات ایجاد شده بود. به گفته تحلیلگران شبکه خبری «ان تی وی» ترکیه، اردوغان این اصلاحات را برای عضویت در اتحادیه اروپا ایجاد کرده بود تا بتواند پاسخگوی ایراداتی باشد که اتحادیه اروپا برای مخالفت با آنکارا بیان کرده بود. اینک اما حریت، روزنامه اپوزیسیون دولت می‌گوید که براساس یک نظرسنجی جدید مشخص شد که ۶۴ درصد مردم ترکیه از بسته اصلاحات دموکراتیک ارائه شده توسط دولت این کشور ناراضی هستند و دموکراسی بیشتری را می‌خواهند. براساس نظرسنجی موسسه تحقیقات اجتماعی و استراتژیک متروپل از ۱۲۰۰ تن در ۳۱ استان ترکیه مشخص شد که ۵/۴۹‌درصد از حامیان حزب حاکم عدالت و توسعه اعلام کردند که این بسته اصلاحی ناکافی است در حالی‌که ۸۰ درصد از حامیان سه حزب مخالف مردم جمهوری‌خواه، جنبش ناسیونالیست و صلح و دموکراسی گفتند این بسته ناکافی است و رضایت‌بخش نیست.

در حالی که ۴۰ درصد جامعه ترکیه می‌گویند، اوضاع کشورشان رو به وخامت است، ۴۵ درصد می‌گویند ترکیه رو به بهبودی می‌رود. ۷۳ درصد از حامیان حزب حاکم عدالت و توسعه می‌گویند ترکیه خوب عمل می‌کند، در حالی‌که حامیان حزب مردم جمهوری خواه و جنبش ناسیونالیست احساس می‌کنند، اوضاع در حال بدتر شدن است. همچنین ۴۸ درصد از حامیان صلح و دموکراسی درباره آینده ترکیه خوشبین هستند و ۳۸ درصد نظر منفی خود را اعلام کردند.

۷۶ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی نیز از لغو ممنوعیت استفاده زنان از روسری در خدمات دولتی که بخشی از بسته اصلاحات دموکراتیک است، حمایت کردند.

همچنین ۵۸ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی با حکم بازگرداندن نام یک روستای کرد در جنوب شرق ترکیه به نام قبلی‌اش موافقت و ۲۷ درصد با آن مخالفت کردند. علاوه بر این ۲ / ۴۹ درصد از رای دهندگان از حزب جنبش ناسیونالیست از این تصمیم حمایت کردند. در این نظرسنجی مشخص شد که ۴۸ درصد با تلاش دولت ترکیه برای تدریس زبان کردی در مدارس خصوصی موافق و ۴۲ درصد با آن مخالفت کردند.

قانون‌گذاران محجبه به پارلمان ترکیه می‌روند

قانونگذاران زن ترکیه قرار است برای شرکت در نشست مجمع عمومی پارلمان این کشور با پوشش روسری حاضر شوند.

به گزارش «ایسنا»، به نوشته روزنامه حریت، سوده بایزید قاچار، نماینده استان قهرمان ماراش از حزب حاکم عدالت و توسعه و گولای سامانجی، نماینده همین حزب از استان کنیا در بیانیه‌های جداگانه این مساله را اعلام کردند که به زودی برای حضور در جلسه نشست‌های مجمع عمومی پارلمان ترکیه با پوشش روسری حاضر می‌شوند.

نماینده حزب حاکم از استان قهرمان ماراش حتی در گفت‌وگو با وب سایت خبری «صباح» گفت که ۳۱ اکتبر زمان دقیق ورودشان به پارلمان با روسری است. این دو زن نماینده پارلمان ترکیه در میان نمایندگان زنی هستند که اخیرا به مراسم حج رفته بودند.

مناظره و بحث بر سر این مساله که آیا مقررات پارلمان ترکیه به نمایندگان زن اجازه می‌دهد با پوشش روسری وارد شوند یا خیر، پس از آن شدت گرفت که دولت ترکیه قانون ممنوعیت پوشش سر را برای زنانی که در خدمات دولتی فعالیت می‌کنند، لغو کرد. این اقدام بخشی از بسته اصلاحات دموکراتیک دولت آنکارا محسوب می‌شود.