گروه بین‌الملل- وزیر امور خارجه روسیه گفت: «روسیه روابط تجاری خود را با اوکراین قطع نمی‌کند و در حال امضا کردن توافقنامه نهایی برای همکاری با اتحادیه اروپاست.» به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روسیا الیوم،‌ سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در نشست کمیته همکاری بین‌المللی اوکراین و روسیه گفت:«مسکو روابط تجاری خود را با کی‌یف قطع نمی‌کند و تاکید دارد تا این روابط در بهترین شرایط تجاری ادامه یابد.» اوکراین تلاش می‌کند تا توافق‌نامه همکاری با اتحادیه اروپا را در کنفرانس ویلنیوس (پایتخت لیتوانی) که در نوامبر برگزار می‌شود به امضا برساند. به گزارش خبرگزاری فارس، روسیه در یک ماه گذشته تصمیم گرفت واردات لبنی خود از «لیتوانی» را ممنوع کند، این دو کشور در حال حاضر درآستانه یک جنگ تجاری قرار گرفته‌اند.

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده است که ممنوعیت واردات محصولات لبنی از جمهوری لیتوانی به دلیل بی‌کیفیتی این محصولات از نظر بهداشت و سلامت اعلام شده است.

اوکراین به عنوان یک عضو از اتحادیه گمرکی با بلاروس و قزاقستان در برابر جریان تجارت غیر قابل کنترل (بدون عوارض) قصد دارد، در چارچوب اجلاس لیتوانی که ماه اکتبر برگزار می‌شود، توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا امضا کند.

در این شرایط پیش آمده ترخیص نشدن محصولات گمرکی کشور اوکراین هم در مرزهای دو کشور روسیه و اوکراین باعث وارد شدن ضررهای اقتصادی زیادی به تولیدکنندگان اوکراینی شده است.