وضعیت قرمز در پاکستان

خان سعید / عکس: ایسنا گروه بین‌الملل- هدف پنج میلیون دلاری کشته شد. خبری کوتاه که به گفته برخی کارشناسان ممکن است تاثیرات عمیقی در منطقه برجا بگذارد. روز گذشته خبرگزاری‌ها از کشته شدن رهبر طالبان پاکستان خبر دادند. به گفته رویترز حکیم الله محسود رهبر طالبان توسط پهپادهای آمریکایی به همراه سه تن دیگر از یارانش کشته شد. همچنین مسوولان سازمان اطلاعات پاکستان اعلام کردند که احتمالا حمله موشکی هواپیمای بدون سرنشین آمریکا باعث مرگ دست‌کم ۲۵ تن دیگر نیز در وزیرستان شمالی شده است. طالبان اما در واکنش به کشته شدن رهبر خود سریع‌تر از آنچه تصور می‌شد، رهبری تازه برای خود برگزیدند. در این راستا اعضای طالبان که برای مراسم خاکسپاری رهبر کشته شده خود گرد هم آمده بودند متعاقبا رهبر تازه خود را شناختند. رویترز به نقل از منابع امنیتی آگاه در پاکستان اعلام کرد: در نشستی که میان رهبران طالبان پاکستان برگزار شد، «خان سعید الیاس سجنا»، از افراد برجسته این گروه و فرمانده طالبان در ایالت وزیرستان جنوبی، به عنوان رهبر طالبان پاکستان و جانشین حکیم الله محسود انتخاب شد.

رهبر جدید طالبان پاکستان ۳۷ ساله است و گفته می‌شود تحصیلات آکادمیک یا حوزوی ندارد و بیشتر به دلیل توانایی‌ها و شجاعت‌هایش در میادین نبرد معروف شده است. خان سعید مغز متفکر بسیاری از حملات مرگبار در مناطق قبیله‌نشین پاکستان است. همزمان با خبر کشته شدن رهبر طالبان در پاکستان مقامات این کشور دست به انتقادهای گسترده‌ای علیه ایالات متحده زدند.

از دیگر سو شبکه خبری اسکای نیوز عربی نوشت که وزارت کشور پاکستان از بیم حملات انتحاری و انتقام جویانه طالبان در این کشور وضعیت قرمز اعلام کرد. «چودری نصار علی خان»، وزیر کشور پاکستان با انتقاد از حملات آمریکایی‌ها گفته است مرگ حکیم الله محسود تلاش‌های دولت برای گفت‌وگوهای صلح با شبه نظامیان طالبان را از بین برده است. وزیر کشور پاکستان در این‌باره گفت: «قرار بود هیاتی از جانب دولت به وزیرستان شمالی برود و با رهبر طالبان دیدار کند». کشته شدن رهبر برجسته طالبان پاکستان با تهدید این گروه مواجه شده است. همین موضوع پاکستان را که از مشکلات امنیتی رنج می‌برد به تکاپو انداخته است تا بتواند در مقابل حملات تلافی‌جویانه این گروه تندرو ایستادگی کند. در این راستا وزارت کشور پاکستان اعلام کرد: مراکز حساس دولتی، ایستگاه‌های راه آهن، فرودگاه‌ها و مراکز پلیس تحت تدابیر شدید امنیتی قرار می‌گیرند و در این مراکز وضعیت قرمز اعلام شده است.

نقض حریم ارضی و هوایی را پایان دهید

نخست‌وزیر پاکستان از دولت باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا خواسته است تا به حملات هواپیماهای بدون سرنشین پایان دهد. حملات این گونه هواپیماها باعث بروز تنش‌هایی در روابط دو کشور شده است. پاکستان مکررا گفته است که این حملات ناقض تمامیت ارضی کشور است. بی‌بی‌سی در این باره می‌گوید که دولت پاکستان حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را نقض تمامیت ارضی خود می‌داند و آن را محکوم کرده است. این برای دومین بار است که پاکستان به نقض حریم ارضی خود واکنش رسمی نشان داده است. بار پیش این کشور در مخفی نگه داشتن حمله به مخفیگاه بن لادن و کشته شدن او واکنش نشان داده بود.

کاخ سفید اما گفته است اگر این خبر درست باشد، ضربه‌ای جدی به این گروه وارد شده است. دولت باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، تا کنون از تایید یا تکذیب رسمی این گزارش خودداری کرده است. با این حال، یکی از مقام‌های ارشد طالبان در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها خبر کشته شدن محسود را تایید کرد. مسوولان پاکستانی نیز با اعزام جاسوس به محل زندگی حکیم الله محسود تاکید کردند که دو موشک روز جمعه به منزل وی در نزدیکی شهر میرانشاه برخورد کرده و او کشته شده است.

برخی گمانه زنی‌ها نیز در خصوص کشته شدن رهبر طالبان روایتی دیگر مطرح کرده‌اند و گفته می‌شود که با یک برنامه‌ریزی از پیش طراحی شده محسود کشته شده است. بر این اساس یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی نشست رهبران طالبان پاکستان را که برای بررسی روند مذاکرات با دولت این کشور برگزار شده بود زیر نظر داشته و در پی آن منزل محسود را هدف قرار داده است که در آن چند تن دیگر از رهبران طالبان نیز کشته شده‌اند.

حکیم‌الله محسود نفر اول در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) بود و برای اطلاعاتی که به دستگیری او کمک می‌کرد، یک جایزه پنج میلیون دلاری تعیین شده بود. با این وجود پاکستان این حملات را نقض حریم هوایی و ارضی خود می‌داند.

گفتنی است حکیم الله محسود در سال ۲۰۰۹ جانشین «بیت الله محسود» شده بود. چند ماه پیش نیز «ولی‌الرحمان»، نفر دوم طالبان پاکستان در اثر حمله هواپیماهای بدون سرنشین کشته شد.

آتشی که دامن افغانستان را نیز خواهد گرفت

به‌تازگی در دیداری که نواز شریف و کرزای در لندن با هم داشتند قرار بود که نماینده افغان‌ها و شورای آشتی ملی راهی وزیرستان شمالی شود و با ملابرادر یکی از رهبران با نفوذ طالبان پاکستان دیدار کند. به گفته برخی تحلیلگران در پی این حمله آینده صلح در افغانستان نیز مبهم شده است.

شبکه خبری نیوز پاکستان اعلام کرده بود که در پی توافق‌های صورت گرفته قرار بود دولت، طالبان پاکستان را مجاب کند که از داخل خاک پاکستان علیه کابل حملاتی صورت نگیرد و آنها را نیز وارد روند صلح در خاک افغانستان کند.

بر اساس اطلاعاتی که سازمان‌های امنیتی ایالات متحده منتشر کرده‌اند برخی از حملات صورت گرفته در خاک افغانستان با هدایت و رهبری نیروهای طالبان در وزیرستان شمالی صورت می‌گیرد. این منطقه مخفی‌گاه نیروهای برجسته طالبان پاکستان است که دولت پاکستان کمتر می‌تواند در این منطقه نفوذ کند.