گروه بین‌الملل- انتخابات محلی مهم امروز، یکشنبه، در کوزوو یکی از اقدامات مهم برای طرح صربستان به منظور پیوستن به اتحادیه اروپا است و به منظور بررسی میزان حضور اقلیت صرب این منطقه تحت نظر خواهد بود. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کوزوو منطقه‌ای است که در سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ باعث بروز جنگ میان نیروهای صرب و شورشیان آلبانیایی تبار شد. این منطقه یکی از موانع پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا بوده است. در کوزوو حدود ۱۲۰ هزار صرب سکونت دارند که ۴۰ هزار نفر از آنها در بخش شمال زندگی می‌کنند. این بخش تا حدی کنترل نهادهای این منطقه را در دست داشته است. این صرب‌ها بر سر رای دادن در این انتخابات که برای نخستین بار توسط بلگراد حمایت می‌شود اختلاف دارند. دوسان جینجیچ، تحلیلگر سیاسی مستقر در بلگراد به خبرگزاری فرانسه گفت: صرب‌ها با شرکت در این انتخابات که توسط پریشتینا سازمان‌دهی شده موجودیت کوزوو را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت خواهند شناخت. وی افزود: به دلیل آنکه آنها تاکنون تحت اختیار نهادهای صربستان زندگی کرده‌اند، نمی‌دانند که زندگی آنها تحت اختیار مقامات پریشتینا به چه شکل خواهد بود به همین دلیل این نگرانی اصلی آنها است.

صربستان همچنان رسما استقلال کوزوو را رد می‌کند اما در عین حال اقلیت صرب این منطقه را تشویق کرده است تا در انتخابات روز یکشنبه که در راستای توافق به دست آمده با اتحادیه اروپا برگزار می‌شود، شرکت داشته باشند.

این توافق که در ماه آوریل به دست آمد به صربستان کمک کرد تا چراغ سبز آغاز مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا را به دست آورد و عمل به این توافق برای بلگراد به منظور پیوستن به اتحادیه اروپا ضروری است.

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا این انتخابات را لحظه مهم برای آینده کوزوو و همچنین اقدامی مهم در فرآیند عادی‌سازی روابط میان کوزوو و صربستان دانسته است.

وی در بیانیه‌ای گفت: اتحادیه اروپا از نزدیک چگونگی اجرای این انتخابات را پیگیری می‌کند. در این منطقه حدود ۷/۱ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات تعیین نمایندگان شوراها و شهردارهای ۳۶ ناحیه کوزوو هستند.

مقامات بلگراد در راستای واداشتن صرب‌ها به شرکت در انتخابات اخیرا یکی پس از دیگری به شمال کوزوو و به ویژه شهر کوزوفسکا میتروویچا رفتند.

آلکساندر ووچیچ، معاون نخست‌وزیر صربستان روز جمعه به کوزوو سفر کرد و با صرب‌های این منطقه دیدار کرد.

ووچیچ در تجمع صرب‌ها گفت: شما باید برای آینده خود رای دهید. انتخابات برای آینده شما در کوزوو مهم است.

اما در عین حال ملی‌گرایان تندرو صرب نیز فعالانه علیه این انتخابات تبلیغ می‌کنند و با نصب پوسترهایی در خیابان‌های میتروویچا و پخش آهنگ‌های ملی‌گرایانه از مردم می‌خواهند تا انتخابات را تحریم کنند.