گروه بین‌الملل- تابوی حضور فلسطینی‌ها در مجامع بین‌الملل را نخستین بار اعضای یونسکو شکستند. آنها فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل پذیرفتند و پرچم فلسطینی‌ها بر بالای این سازمان آموزشی برافراشته شد. اینک اما قدم بعدی برداشته شده است و نماینده فلسطین در سازمان ملل برای اولین بار از حق خود برای رای دادن در مجمع عمومی این سازمان استفاده کرد. به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، ریاض منصور،‌ نماینده فلسطین در سازمان ملل، روز دوشنبه برای اولین بار در رای گیری مجمع عمومی سازمان ملل برای انتخاب یکی از قضات دادگاه کیفری بین‌الملل جهت محاکمه متهمان یوگسلاوی سابق شرکت کرد.

او اعلام کرد: شرکت فلسطین برای اولین بار در رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل در حیقیقت اقدامی نمادین است.

منصور همچنین این مساله را گامی مهم و رو به جلو در مسیر آزادی و استقلال و کسب عضویت کامل در سازمان ملل دانست. خبرگزاری فرانسه در این‌باره می‌‌نویسد: برای رای گیری در خصوص محاکمه متهمان سابق یوگسلاوی، واتیکان، فلسطین و دیگر اعضای غیر عضو نیز شرکت کنند. این سایت خبری همچنین می‌نویسد که در دیگر برنامه‌های این سازمان، فلسطینی‌ها حق مشارکت و رای دادن ندارند. با این حال این موضوع با واکنش منفی مقامات صهیونیستی مواجه شده است.

ایالات متحده تا لحظه تنظیم خبر در این خصوص واکنشی نشان نداده است. پیش از این فلسطین ۲۹ نوامبر ۲۰۱۲ با رای اکثریت اعضای سازمان ملل توانست به سمت کشور ناظر غیرعضو در این سازمان دست یابد که براساس این مساله فلسطینی‌ها می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های سازمان ملل و رای گیری‌ها مشارکت کنند. همچنین فلسطین توانست در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) نیز عضو شود.

سوزان رایس، نماینده ایالات متحده از اینکه در آن زمان با عنوان «دولت فلسطین» از آنها یاد شده بود، از نمایندگان یونسکو انتقاد کرده بود. این در شرایطی است که مقامات فلسطینی نسبت به عضویت در دادگاه کیفری بین‌الملل نیز ابراز تمایل کردند. با این حال آمریکا به رغم آنکه عضو این دادگاه نیست، تلاش زیادی را برای ممانعت از عضویت فلسطین به کار بسته است.

ایالات متحده تمامی کمک‌های مالی خود را که به یونسکو اختصاص می‌داد از این سازمان قطع کرد. این کشور نزدیک به ۷۰ میلیون دلار در سال به این سازمان آموزشی کمک می‌کرد. با این حال زمانی که واشنگتن کمک مالی خود را قطع کرد متقابلا حق رای این کشور در یونسکو از ایالات متحده پس گرفته شد.