گروه بین‌الملل- دولت فیلیپین هزینه بازسازی خسارات ناشی از طوفان مرگبار هایان را بیش از ۴ میلیارد یورو برآورد کرده است. این در شرایطی است که مجموع وام اعطایی بانک جهانی و بانک توسعه آسیا به فیلیپین به یک میلیارد یورو هم نمی‌رسد. به گزارش یورونیوز، کمک‌های بین‌المللی همچنان در راه است و عملیات امدادرسانی به رغم مشکلات موجود در نقاط مختلف طوفان‌زده ادامه دارد.

برخی از طوفان‌زدگان در پناهگاه‌ها اسکان داده شده‌اند، اما برخی دیگر خود دست به کار ساختن سرپناه شده‌اند.یکی از بی‌خانمان‌های طوفان که اعضای خانواده‌اش ناپدید شده‌اند می‌گوید:«در جایی که ما هستیم مشکلات زیادی هست. بعضی از اعضای خانواده ناپدید شده‌اند و نمی‌دانیم کجا هستند.» آمار رسمی از مرگ نزدیک به ۴ هزار تن و ناپدید شدن یک هزار نفر حکایت دارد.

بیشتر بازماندگان طوفان هایان در فیلیپین دور از دسترسند و مشکل تدارکاتی همچون کابوسی بر عملیات کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان مخرب‌ترین طوفان دنیا سایه افکنده است. برنامه جهانی غذای سازمان ملل روز سه‌شنبه با اعلام این خبر خاطر نشان کرد که بیش از ۶۰۰ هزار نفر از آسیب دیدگان این طوفان سهمگین هنوز هیچ کمکی دریافت نکرده‌اند.