گروه بین‌الملل- به دنبال امتناع دولت اوکراین از امضای توافق همکاری تجاری با اتحادیه اروپا، هزاران تن از مردم این کشور در میدان استقلال کی‌یف گردهم آمدند و از دولت خواستند، تا این مساله را مجددا بررسی و این توافقنامه را امضا کند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ۳۰۰۰ تن از معترضان در میدان استقلال کی‌یف، مرکز انقلاب نارنجی، گردهم آمدند تا از خواسته خود در مورد بازگشت به سمت غرب حمایت کنند. این تظاهرات همزمان با سالروز انقلاب نارنجی صورت گرفته است.
راهپیمایی‌های مشابهی نیز در دیگر شهرهای اوکراین برگزار شد و قرار است اعتراضاتی گسترده‌تر امروز (یکشنبه) در کی‌یف برگزار شود.
ویتالی کلیچکو، از رهبران اپوزیسیون اوکراین گفت: ما باید رهبران را تحت فشار بگذاریم تا توافق همکاری تجاری با اتحادیه اروپا را امضا کنند. ما باید آنها را وادار کنیم که به تعهداتشان جامه عمل بپوشانند.
یکی از خواسته‌های مهم اتحادیه اروپا در این توافقنامه همکاری آزاد تجاری و سیاسی، آزادی یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر پیشین اوکراین و یکی از رهبران انقلاب نارنجی است. تیموشنکو گفت: اگر لغو تقاضای اتحادیه اروپا برای آزادی وی ویکتور یانوکوویچ، رییس‌جمهوری اوکراین را متقاعد به امضای این توافقنامه می‌کند، حاضر است که اتحادیه اروپا بخواهد تا از این خواسته خود دست بردارد. اتحادیه اروپا هنوز درباره این مساله واکنشی نشان نداده است.
تیموشنکو همچنین از مردم اوکراین خواست تا در اعتراض به این تصمیم دولت به خیابان‌ها بیایند. وی خطاب به رهبران دولت گفت: با مخالفت در مورد امضای این توافقنامه شما بزرگ‌ترین اشتباه زندگی‌تان را انجام دادید. شما فکر می‌کنید می‌توانید باز هم به سیاست بلوف زدن و ارعاب خودتان ادامه دهید؟ اگر این طور است، سخت در اشتباهید. شما طرف روسیه را انتخاب کردید و مجبور می‌شوید تا طبق برنامه آن حرکت کنید. اما کمی بعد رویه به شما یک حق انتخاب می‌دهد: نجات شما از فروپاشی اجتماعی و اقتصادی به بهای از دست دادن استقلال یا بی واکنشی.
یوگینا تیموشنکو، دختر یولیا تیموشنکو نیز در اعتراضات شرکت کرده و گفت: از رهبران اروپایی تقاضا دارم تا امیدشان را از اوکراین برنگردانند و به خاطر دلایل سیاسی مادرم را رها نکنند. به مادرم پشت نکنید. دولت اوکراین هرگز صادق نبوده و در روزهای اخیر حزب حاکم آرایی را که اوکراین را به اروپا ملحق می‌سازد ضایع کرده است. وضعیت سلامتی مادرم در خطر است و هرگز تحت چنین فشارهای روانی بهبود نخواهد یافت. یانوکوویچ هرگز در مورد اجازه درمان مادرم در خارج از کشور صادق نبوده است. وضعیت کنونی بسیار ناراحت کننده است.
فعالان با تکان دادن پرچم‌های اتحادیه اروپا و اوکراین در جریان تظاهرات حمایت خود از الحاق اوکراین به این بلوک را ابراز کردند.
میکولا آزاروف، نخست‌وزیر اوکراین نیز قصد داشت از این تصمیم پارلمان دفاع کند اما توسط قانونگذاران مخالف که پرچم‌های اوکراین و اتحادیه اروپا را به دست داشتند، مورد تمسخر قرار گرفت.