گروه بین‌الملل- وزیر منابع طبیعی منطقه کردستان عراق گفت: انتقال ۳۰۰ هزار بشکه سوخت کردستان عراق، به بندر جیهان ترکیه تا قبل از سال جدید میلادی و بدون اجازه دولت مرکزی عراق انجام می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از الجزیره، کردستان عراق تلاش می‌کند، بدون موافقت دولت مرکزی عراق، نفت این منطقه را به بندر جیهان ترکیه صادر کند. آشتی هورامی وزیر منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق گفت: صادرات نفت منطقه کردستان عراق از طریق خط لوله نفتی جدید در خلال هفته به ترکیه، صادر می‌شود.

وی افزود: این صادرات نفت در شرایطی انجام می‌گیرد که توافقی با دولت مرکزی عراق در خصوص آن صورت نگرفته است.

هورامی در کنفرانس شهر استانبول، گفت: سرازیر شدن نفت کردستان عراق به ترکیه را تا قبل از سال جدید میلادی شاهد می‌شویم.

وی تصریح کرد: منطقه کردستان عراق به طور مستقل و از طریق لوله‌های نفتی جدید ۳۰۰ هزار بشکه در روز سوخت صادر خواهد کرد. وزیر منابع طبیعی منطقه کردستان عراق یادآور شد: ما بدون موافقت دولت مرکزی پیش‌قدم می‌شویم، موافق گفت‌وگو هستیم. حتی برای کسی که بخواهد با ما صحبت کند ۱۰ سال هم صبر می‌کنیم.

وی افزود: ترکیه پیش از این پیشنهاد کرده بود، یک حساب بانکی در این کشور عواید نفتی کردستان عراق را نگه دارد، تا اختلاف بر سر این موضوع حل شود. با فعالیت لوله‌های نفتی منطقه کردستان عراق، صادرات نفت از طریق محموله‌های نفتی به بندر جیهان در سواحل دریای مدیترانه متوقف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، اختلاف بر سر چگونگی صادرات نفت کرکوک به بندر جیهان در ترکیه از موضوع‌های تنش‌زا میان منطقه کردستان عراق با دولت مرکزی این کشور است و ترکیه با ایفای نقش «یک بام و دو هوا» هر از چند گاهی با کردهای عراق مذاکره می‌کند و با راهبردی زیرکانه به دولت عراق قول‌هایی می‌دهد.

تانر ییلدز وزیر نفت ترکیه پیش از این با بیان اینکه یک بانک در ترکیه عهده‌دار توزیع درآمدهای نفتی عراق می‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم تا نگرانی دولت مرکزی عراق از قرادادهای نفتی با منطقه کردستان عراق کاهش یابد.