«اما و اگرهای» قرارداد امنیتی افغانستان و آمریکا

گروه بین‌الملل- هنوز سه روز از امضای سند همکاری امنیتی میان افغانستان و آمریکا نگذشته است که دو طرف برای همدیگر خط و نشان‌های تازه‌ای کشیده‌اند. مشاور امنیت ملی آمریکا به رییس‌جمهوری افغانستان گفت،‌ تاخیر در امضای توافقنامه امنیتی کابل- واشنگتن خطر خروج کامل نیروهای آمریکایی پس از سال ۲۰۱۴ میلادی از این کشور را به دنبال دارد. به گزارش «ایسنا»، آمریکا اعلام کرد: حامد کرزای، رییس‌جمهوری افغانستان شرایط ویژه‌ای را برای امضای این توافقنامه امنیتی دو جانبه که به نیروهای آمریکایی اجازه حضور در این کشور پس از سال ۲۰۱۴ را می‌دهد، مطرح کرده است. کرزای پس از آنکه لویه جرگه به او تاکید کرد تا به سرعت این توافقنامه امنیتی را امضا کند، از انجام این کار سر باز زد. او سپس با سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا در رابطه با این مساله نشستی برگزار کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سوزان رایس در این نشست به کرزای گفت بدون امضای فوری این توافقنامه امنیتی، آمریکا چاره‌ای به‌جز اتخاذ «گزینه صفر» یعنی خروج کامل نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ ندارد.» رایس تاکید کرد: «به تاخیر انداختن امضای این توافقنامه تا انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قابل قبول نیست.» بر اساس این بیانیه واشنگتن در رابطه با امضای این توافقنامه به دنبال تصمیم لویه جرگه ابراز آمادگی کرد، اما در پاسخ کرزای شرایط جدیدی را برای امضای این توافقنامه مطرح و تاکید کرد که برای امضای فوری این توافقنامه دو جانبه آمادگی ندارد.

در این راستا حامد کرزی امضای این پیمان را که به تصویب لویه جرگه مشورتی هم رسیده است، موکول به بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کرده است. در این ارتباط کرزی شرایط تازه‌ای مطرح کرده است از جمله اطمینان از اینکه سربازان آمریکایی به بهانه‌های مختلف، به بازرسی خانه‌های مردم دست نزنند، کاخ سفید در انتخابات پیش رو از کاندیدای خاصی حمایت نکند و افغان‌های محبوس در گوانتانامو را به کشورشان بازگرداند. همچنین دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان پس از نشست سوزان رایس و حامد کرزای در کابل گفت: «رهبر افغانستان بر خواسته‌های خود از جمله توقف عملیات‌های نیروهای خارجی در مناطق مسکونی، آغاز حقیقی و صادقانه روند صلح با شبه نظامیان طالبان و برگزاری انتخاباتی شفاف تاکید کرد.»

او افزود: «آمریکا باید به حملات نظامی خود به خانه‌های افغان‌ها پایان دهد و به تعهداتش در مورد برگزاری مذاکرات صلح با شبه نظامیان طالبان پیش از امضای این توافقنامه امنیتی دو جانبه جامه عمل بپوشاند.» ایمل فیضی، سخنگوی کرزای گفت: رییس‌جمهوری افغانستان شرایطی را از جمله توقف کامل حملات نظامی و تفتیش‌خانه‌های افغان‌ها مطرح کرده است.»

او افزود: «بسیار مهم است که دیگر هیچ غیرنظامی افغانی توسط نیروهای آمریکایی کشته نشود.» کرزای همچنین از واشنگتن خواست تا زندانیان افغان بازداشت در زندان گوانتاناموی کوبا را به سرعت به افغانستان تحویل دهد. فیضی افزود: «کرزای همچنین از مقامات آمریکایی خواست تا تضمین کنند واشنگتن از پشتیبانی هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال آتی افغانستان اجتناب خواهد کرد.»

سرهنگ استیو وارن، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: «ما معتقدیم که به تاخیر انداختن امضای این توافقنامه امنیتی دو جانبه تا ماه ژانویه غیرقابل دفاع و غیرقابل اجرا است. ما می‌خواهیم که این مساله به نتیجه برسد. دولت آمریکا و مردم افغان نیز همین را می‌خواهند. کرزای باید این توافق امنیتی را امضا کند.»

حامیان می‌گویند، امضای این توافقنامه امنیتی حیاتی است؛ چون که دولت افغانستان طی ۱۲ سال جنگ علیه طالبان بسیار ضعیف و حساس شده است.

پاتریک ونترل، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «نشست رایس و کرزای به درخواست رییس‌جمهوری افغانستان صورت گرفته است.

کرزای از رایس خواست تا خواسته‌هایش را به باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا منتقل کند. این در شرایطی است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به موافقت لویه جرگه با توافق امنیتی دوجانبه با واشنگتن و ترغیب به امضای آن تا پایان سال جاری میلادی گفت: «نمی‌توانم تصور کنم که مردم افغانستان روشن‌تر از این تعهد خود را به همکاری بلندمدت با آمریکا و شرکای بین‌المللی‌مان ابراز کنند.»

کری در ادامه گفت: «گام‌های حساس بعدی امضای فوری این قرارداد و اجرایی کردن آن است. این قرارداد به آمریکا و هم‌پیمانانش اجازه می‌دهد تا پس از ۲۰۱۴ نیز بین ۱۰ تا ۱۵ هزار نیروی خود را در افغانستان حفظ کنند. این نیروها با هدف کمک به نیروهای افغان و انجام عملیات‌های ضد تروریسم تا ۲۰۲۴ در افغانستان باقی می‌مانند.»