نقشه تازه پروازی چین؛ دردسر تازه شرق آسیا

گروه بین‌الملل- چین به تازگی منطقه دفاعی جدیدی را برای خود تعریف کرده است که باعث انتقاد از این کشور شده است. به نوشته روزنامه «جون گانگ دیلی»، روز گذشته دولت کره جنوبی به منطقه تازه دفاعی این کشور که از حریم جزیره «لئودو» می‌گذرد انتقاد کرد و این موضوع را باعث بحران در منطقه اعلام کرده است. کیم مینک سوئک، سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی در این باره گفت: «ما بابت اقدام پکن بسیار متاسف هستیم. این منطقه دفاعی تازه تعریف شده با منطقه پروازی ما همپوشانی پیدا کرده است. پس از انتقاد سئول، چین سعی کرد که پاسخی ملایم‌تر به این انتقادها بدهد. کین گانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گفت: «چین امیدوار است که با کره جنوبی رابطه‌ای دوستانه داشته باشد و این مساله را با گفت‌وگو و ارتباط بین دو کشور صلح آمیز حل کند». او می‌گوید که جزیره لئودو جزو جزایری است که به زودی زیر آب فرو خواهد رفت و مساله حساسی ایجاد نمی‌کند. با این حال کره جنوبی جزیره لدودو را جزو قلمروی خود می‌داند و اعلام کرده است که در صورت حضور پروازهای شناسایی پکن بر فراز این جزیره واکنش سختی نشان خواهد داد. این در شرایطی است که آب‌های کنار این جزیره نیز در قلمروی دولت ژاپن قرار دارد و به گفته تحلیلگران پروازهای شناسایی پکن تنشها را در شبه جزیره کره و شرق آسیا افزایش خواهد داد.

چین روز یکشنبه منطقه پرواز تازه‌ای را در حوزه مناطق قابل پرواز برای خود تعریف کرده است که با واکنش چندین کشور روبه‌رو شده است. ایالات متحده نیز جزو کشورهایی است که به این عمل چین انتقاد کرده است. شرق دریای چین مهم‌ترین اختلاف بین کشورهای حاضر در منطقه است. وزیر دفاع ژاپن روز گذشته با انتقاد از عملکرد پکن، این اقدام چین را «غیرقابل قبول» خوانده است.

شینزو آبه، نخست وزیر راستگرای این کشور نیز در واکنش به اقدامات تازه دولت کمونیستی چین، آن‌را «خطرناک» توصیف کرده است. او در این باره می‌گوید: این اقدام چین از نظر ژاپن فاقد اعتبار است. همزمان با افزایش این انتقادها، دولت استرالیا نیز به این نقشه تازه انتقاد کرده است و روز گذشته سفیر این کشور را برای ادای توضیحات لازم احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت استرالیا دیروز اعلام کرد که این کشور سفیر چین در کانبرا را در اعتراض به اعلامیه ناگهانی پکن برای ایجاد منطقه شناسایی دفاع هوایی بر فراز دریای چین شرقی فرا خوانده است.

جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا با اعلام این خبر گفت: طرز صدور این اعلامیه و زمانبندی آن با توجه به تنش‌های جاری در این منطقه‌ سودمند نخواهد بود و به ثبات منطقه کمکی نخواهد کرد.