گروه بین‌الملل - کهنه سرباز آمریکایی که برای سفر توریستی به کره شمالی رفته بود ابتدا به عنوان جاسوس دستگیر شد و سپس بابت کشتار کره‌ای‌ها در جنگ بین دو کره ابراز تاسف کرد. به نوشته «سی‌ان‌ان» این کهنه سرباز ۸۵ ساله که بیش از ۳۰ روز است در پیونگ یانگ زندانی شده است اعتراف کرده است که از کشتار شهروندان کره‌ای و سربازان این کشور پشیمان است. خبرگزاری رسمی دولت کره شمالی در بخشی از اعترافات «مریل نیومن» به نقل از او نوشته است: «من در کشتار شهروندان و سربازان کره شمالی در جنگ بین دو کره دست داشته‌ام. من اهداف عالیه کمونیستی کره شمالی را در این جنگ نابود کردم. این اقدام توهین آمیز من در تاریخ کره شمالی پاک شدنی نیست».

او در پایان این اعتراف نامه خود اشاره کرده است که اگر به آمریکا بازگردد در مورد آینده درخشان حزب کمونیست کره شمالی و مردم این کشور و رهبری عالی آن حقیقت را بیان کند. ماه گذشته، مریل نیومن، کهنه سرباز آمریکایی، توسط پیونگ یانگ به دلیل آنچه «توهین به سوسیالیسم» می‌خواند دستگیر و روانه زندان شد. هر چند که بعدها جرم او به جاسوسی برای ایالات‌متحده ارتقا پیدا کرد و در نهایت او معترف به کشتار مردم کره شمالی در جنگ بین دو کره شد. مقامات کمونیستی کره شمالی می‌گویند که او با این «عذر خواهی» معترف به اقدام علیه کره شمالی و کشتار مردم این کشور شده است.

ایالات‌متحده با کره شمالی رابطه دیپلماتیک ندارد، از این رو در غیاب واشنگتن، سوئد پیگیر آزادی مریل نیومن است. روز جمعه نیز خانواده او از طریق شبکه خبری سی‌ان‌ان از مقامات کره شمالی خواستند که پدرشان را آزاد کنند. آنها امیدوارند که در روز «شکرگذاری» کهنه سرباز آمریکایی از کره شمالی آزاد شود.