اوکراین؛ دوباره در بحران

گروه بین‌الملل- بیش از صدها هزار نفری که روز یکشنبه در مرکز کی‌یف، پایتخت اوکراین گردهم آمدند یک خواسته مشترک داشتند و آن استعفای دولت و رییس‌جمهوری ویکتور یانوکوویچ بود. مخالفان، سر باز زدن یانوکوویج از امضای توافقنامه نزدیکی با اتحادیه اروپا را تبعیت وی از کاخ کرملین و سیاست‌های مسکو و بی‌توجهی به خواست مردم اوکراین می‌دانند. استعفای دولت، خواسته مخالفان در اوکراین

به گزارش یورو نیوز، ویتالی کلیچکو، قهرمان مشت زن سابق و از رهبران مخالفان، شخص رییس‌جمهوری را در استفاده پلیس از زور و سرکوب معترضان مسوول می‌داند.

وی می‌گوید: «پلیس ضد شورش در تحریک مردم دست به هر کاری می‌زند. من آنجا بودم و با جوانان صحبت کردم و خواستم تا باعث تحریک به خونریزی نشوند. همه چیز برنامه‌ریزی شده است. افرادی دستور دارند باعث تحریک و خونریزی شوند تا نیروهای ویژه پلیس وارد عمل شوند. رییس‌جمهوری مسوول همه وقایع جاری و فعلی کشور است. به‌خاطر تمام اینها دولت باید استعفا دهد، آنها نماینده ملت نیستند.» پس از چند روز ناآرامی و اعتراض در پایتخت اوکراین، قرار بود دیروز (دوشنبه) بین دولت و رهبران اپوزیسیون مذاکراتی انجام شود. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، «ولادیمیر ریباک»، رییس پارلمان اوکراین وعده داده است که همه طرفین این فرصت را خواهند داشت تا نظرات خود را بیان کنند. اوکراین پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال در سال ۱۹۹۱ میلادی و حدود یک دهه از انقلاب نارنجی آن می‌گذرد. اوکراین که دومین کشور بزرگ اروپا است، در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ مستقل شد و از آن زمان، میان نزدیک‌تر شدن به اروپای غربی و آشتی با روسیه در نوسان بوده است. روسیه تامین‌کننده بخش اعظم نیازهای انرژی اوکراین است. ماریا کورنیوک، خبرنگار یورونیوز از پایتخت اوکراین می‌گوید: «وقایعی که یکشنبه در کی‌یف روی داد انقلاب نامیده می‌شود. رهبران اپوزیسیون از تمام اوکراینی‌ها خواسته‌اند تا با چادر زدن در میدان استقلال کی‌یف آن را تسخیر کنند. از این دوشنبه آنان می‌خواهند دولت را کاملا از حرکت باز دارند.»

خواست صد‌ها هزار معترضی که این روزها به خیابان‌های اوکراین سرازیر می‌شوند، خروج کی‌یف از نفوذ تاریخی کاخ کرملین و حرکت به سوی ادغام در اتحادیه اروپا است، اتحادیه‌ای که ظاهرا مخالفان دولت اوکراین آینده خود و کشورشان را در آن می‌بینند. به گزارش بی‌بی‌سی، یولیا تیموشنکو، نخست وزیر پیشین اوکراین هم که زندانی است در پیامی از مردم کشورش خواست که با ماشین، هواپیما یا پای پیاده از تمام نقاط اوکراین به پایتخت بیایند و در اعتراضات شرکت کنند. خانم تیموشنکو از مردم خواسته است که تا سرنگونی دولت از تلاش دست برندارند. به گزارش دویچه وله، در واکنش به این ناآرامی‌ها آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، از طرف‌های درگیر در اوکراین خواست که از اعمال خشونت پرهیز کنند. دبیرکل ناتو همچنین رهبری اوکراین را به رعایت حق آزادی ‌بیان و حق تجمع فراخواند. راسموسن در بیانیه‌ای که در بروکسل انتشار یافت، تاکید کرد که تظاهرات مردم اوکراین بیانگر پشتیبانی آنان از نزدیکی به اتحادیه اروپا است. به گفته دبیرکل ناتو، مردم در تمامی کشورها حق دارند به صورت دموکراتیک نظرات خود را بیان کنند. راسموسن از دولت اوکراین خواست به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد. نخست‌وزیران کشورهای لهستان و سوئد نیز در یک بیانیه مشترک همبستگی خود را با تظاهرکنندگان در اوکراین اعلام کردند.

همچنین جن ساکی، سخنگوی وزیر امور خارجه آمریکا، از رهبری اوکراین خواست به حق آزادی بیان احترام بگذارد. وی افزود: «خشونت و ارعاب نباید در وضعیت کنونی اوکراین جایی داشته باشند.» بنا به ارزیابی کارشناسان سیاسی، اوکراین هم‌اکنون در بحران عمیق سیاسی به سر می‌برد و در شرایطی همچون انقلاب نارنجی ۲۰۰۴ قرار دارد.

اوکراین؛ دوباره در بحران