احتمال تاخیر در نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه

گروه بین‌الملل- شورای امنیت اعلام کرد که انتقال سلاح‌های شیمیایی سوریه به خارج از این کشور و نابودی آنها به احتمال زیاد به تاخیر می‌افتد. به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، «جرار آرو» نماینده دائمی فرانسه در شورای امنیت و رییس دوره‌ای این شورا گفت که به احتمال زیاد انتقال سلاح‌های شیمیایی سوریه به خارج از این کشور با تاخیر چند هفته‌ای انجام شود. آرو افزود که به علت مشکلات مربوط به تجهیزات و ابزارهای لازم برای انتقال مواد شیمیایی خطرناک به خارج از سوریه، زمان نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه چند هفته به تاخیر می‌افتد.

وی تاکید کرد که شورای امنیت در جریان این تاخیر قرار گرفته است.

آرو در ادامه گفت که درباره تاخیر در انتقال و نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه نیازی به قطعنامه جدید توسط شورای امنیت نیست، زیرا این شورای اجرایی سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی است که زمان نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه را تعیین می‌کند.

رییس دوره‌ای شورای امنیت افزود که مشکلاتی که عملیات انتقال سلاح‌های شیمیایی سوریه با آن رو‌به‌رو است، با درگیری‌های مسلحانه در این کشور ارتباط دارد؛ درگیری‌هایی که مانع از انتقال این سلاح‌ها به بندر «لاذقیه» می‌شود. قرار است سلاح‌های شیمیایی سوریه پس از انتقال به لاذقیه با کشتی‌های دانمارکی و نروژی به محل نابودی آنها حمل شود.

آرو همچنین گفت که مشکل دیگر نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه نیاز به یک بندر در دریای مدیترانه است که در آن عملیات حمل سلاح‌های شیمیایی به کشتی آمریکایی که قرار است نابودی سلاح‌ها در آن صورت گیرد، انجام شود.

بر اساس طرح سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی همه سلاح‌های شیمیایی باید تا پنجم فوریه آینده به خارج از سوریه منتقل شوند و پیش از پایان ماه مارس نیز مواد بسیار خطرناک نابود می‌شود و باقی مواد شیمیایی نیز پیش از پایان ماه ژوئن نابود خواهد شد.

موضع‌گیری روسیه در برابر طرح‌های بدون مشورت

در تحولی دیگر معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که کشورش به هیچ وجه طرح‌هایی را که در خصوص سوریه بدون مشورت و هماهنگی با شورای امنیت ارائه شود، نمی‌پذیرد.

به گزارش «ایسنا»، به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز، گنادی گاتیلف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی که در پایگاه وزارت خارجه این کشور منتشر شد، اعلام کرد: ما قاطعانه با هرگونه طرحی که پیرامون سوریه و بدون مشورت و هماهنگی با اعضای شورای امنیت ارائه شود، مخالف هستیم.

گاتیلف گفت: برخی طرف‌ها در تلاش هستند تا در قالب کمک‌های انسانی، وقت کشی کنند و اعضای شورای امنیت را از پیشروی درباره سوریه بازدارند یا طرح‌هایی را مطرح کنند که اجرای آنها غیرممکن است.

وی افزود: باید به شکل تدریجی و با رعایت قوانین بین‌المللی دست به اقدامات بشردوستانه‌ای بزنیم که مغرضانه نباشد و این مسائل سیاسی نشود.

این مقام ارشد روسی گفت: ما تصمیم داریم تا به ساکنان سوریه کمک‌های بشردوستانه ارائه کنیم و به این مساله اعتقاد راسخ داریم که مسائل انسانی در سوریه جز از طریق راهکار سیاسی و برگزاری نشست ژنو حل و فصل نمی‌شود.

در پی ادامه درگیری‌ها میان ارتش و مخالفان مسلح سوریه، برخی مناطق در این کشور از اوضاع انسانی نابسامان به دلیل کمبود مواد غذایی و دارو رنج می‌برند.

تهدید لیبرمن

در چنین شرایطی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هشدار داد اگر دمشق، حزب‌الله را به سلاح پیشرفته مجهز کند، در درگیری‌های سوریه مداخله خواهیم کرد.

آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در مصاحبه با رادیو «صدای روسیه» گفت: ما اوضاع سوریه را پیگیری می‌کنیم و قصد مداخله در اوضاع این کشور را نداریم. تنها دلیلی که می‌تواند به مداخله ما در سوریه منجر شود، تلاش سوریه برای مجهز کردن حزب‌الله به سلاح پیشرفته است و این چیزی است که موازین قدرت میان اسرائیل و حزب‌الله را تغییر می‌دهد.

لیبرمن عنوان داشت: در حال حاضر هیچ جایگزین خوبی برای نظام حاکم در سوریه وجود ندارد.

وی با ابراز نگرانی نسبت به استفاده سوریه از موشک‌های «یاخونت» و «اس ۳۰۰» روسیه علیه اسرائیل مدعی شد: امکان ندارد چنین موشک‌هایی علیه القاعده به کار برده شود بلکه این موشک‌ها تنها علیه اسرائیل به کار برده می‌شود.

لیبرمن همچنین از عملیات امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه و نقش روسیه در این عملیات استقبال کرد و گفت: توافقنامه امحای تسلیحات شیمیایی سوریه خطر بزرگی را از بین می‌برد.

ژوئن گذشته مسکو اعلام کرده بود که دمشق را به موشک‌های «اس ۳۰۰» مجهز خواهد کرد تا در صورت هر گونه مداخله خارجی در سوریه این موشک‌ها به عنوان عامل بازدارنده استفاده شوند. واردات «اس ۳۰۰» به سوریه بر اساس توافقنامه‌ای که از پنج سال پیش امضا شده بود، انجام می‌شود. ریاض حداد، سفیر سوریه در مسکو نیز وجود هر گونه تغییر در توافقنامه‌های نظامی امضا شده میان سوریه و روسیه را رد کرد.

در مه گذشته اسرائیل به سه پایگاه نظامی در شمال دمشق حمله کرد که به کشته شدن چند تن و ویرانی چندین ساختمان انجامید.