گروه بین‌الملل- سرانجام پای خودروهای آب‌پاش و گاز اشک آور به اعتراض‌های اوکراین باز شد. خشونت بیش از حد پلیس با معترضان اما با واکنش سیاستمداران روبه‌رو شد. این در شرایطی است که ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در میان معترضان حاضر شد و به حمایت از آنها پرداخت. به نوشته روزنامه حریت دیلی، چاپ ترکیه، اعتراض‌ها زمانی رنگ خشونت به خود گرفت که پلیس به جمع‌آوری چادرهای معترضان از اطراف میدان استقلال و ساختمان‌های دولتی اقدام کرد. معترضان قرار بود که تعداد نفرات خود را در خیابان‌های کی‌یف به یک میلیون نفر و کمپ‌های خود را به سی هزار چادر برسانند.

به گفته شاهدان عینی تظاهرات شب سه‌شنبه یکی از خشونت‌آمیزترین اعتراض‌های این یک ماه اخیر بوده است.

در میدان استقلال که مرکز اصلی تجمعات معترضان است سوای سیاستمداران برخی از هنرمندان و شخصیت‌های فرهنگی نیز در حمایت از معترضان حضور داشتند. وزیر کشور اوکراین نیز در میان معترضان حضور پیدا کرد و خواستار آرامش آنها شد، اما مدت زمان اندکی پس از سخنرانی وزیر کشور اوکراین پلیس به تجمع معترضان هجوم آورد و اقدام به برچیدن چادرها کرد. به گفته شاهدان عینی میزان خشونت‌های پلیس ترس را بر میدان استقلال حاکم کرده بود. برخی از معترضان می‌گفتند که از نیروهای پلیس می‌خواستند که آنها را مجروح نکنند. برخی از معترضان اما در واکنش به این خشونت‌ها تلفن‌های همراه خود را روشن کرده بودند و مانند شمع آن‌را تکان می‌دادند و سرود ملی این کشور را می‌خواندند. ناقوس‌های کلیسا نیز به نشانه اعتراض به صدا در آمدند و برخی دیگر از معترضان نیز سرودهای مذهبی و کلیسایی می‌خواندند.

وزیر سابق اقتصاد اوکراین یکی از رهبران معترضین درباره این اعتراض‌ها گفت: «یانوکوویچ با عدم امضای همکاری با اتحادیه اروپا به صورت ایالات متحده، ۲۸ کشور اروپایی و ۴۶ میلیون اوکراینی آب‌دهانش را انداخته است». او افزود: « ما آنها را نمی‌بخشیم. من از شما می‌خواهم تا تظاهرات میلیونی به راه بیندازید تا رژیم به سمت فروپاشی سوق یابد». کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما در سفر به اوکراین گفت: «نیازی نیست که مقام‌های اوکراینی چیزی را مخفی کنند. استفاده نیروهای پلیس و ضدشورش از زور برای متفرق کردن معترضان و سرکوب آنها کاملا واضح است». پایگاه خبری صدای روسیه نیز گزارش داد: «اشتون با یانوکوویچ دیدار کرد و هم اکنون قصد دارد با رهبران مخالف دولت اوکراین نیز به گفت‌وگو بپردازد».

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی اعلام کرد که تعدادی از معترضان میدان استقلال کی‌یف توسط نیروهای ضد شورش پلیس دستگیر و بازداشت شده‌اند. این در شرایطی است که یانوکوویچ متعهد شده است تا مذاکرات با اتحادیه اروپا برای امضای توافقنامه همکاری و تجارت آزاد با این اتحادیه از سر بگیرد.

یانوکوویچ در نشستی تلویزیونی درخصوص خارج شدن از این بن‌بست گفت: «ما به دنبال دستیابی به شرایطی برای راضی کردن مردم اوکراین هستیم. اگر این تفاهم و درک متقابل را به دست بیاوریم امضای این توافقنامه با اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد».