گروه بین‌الملل- کمیته بودجه کنگره آمریکا متشکل از نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات بر سر بودجه و تامین اعتبار مالی دولت باراک اوباما، رییس‌جمهوری، به توافق مقدماتی رسیدند. به گزارش «ایسنا»، مذاکره‌کنندگان در کنگره آمریکا به توافق بودجه دو ساله‌ای رسیدند که از تکرار تعطیلی دولت فدرال جلوگیری و یک آتش بس موقت را در جنگ‌های مالی فلج‌کننده واشنگتن برقرار می‌کند. این توافق که بین «پتی مورای»، سناتور دموکرات و «پل رایان»، نماینده جمهوریخواه حاصل شد، سقف بودجه سالانه جدید برای سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ را بیش از یک تریلیون دلار تعیین کرد که اندکی بالاتر از سطح فعلی است و کاهش بودجه خودکار را تا اندازه‌ای لغو می‌کند. پل رایان ضمن استقبال از این توافق گفت:«اکنون مطمئنیم که سناریو تعطیلی دولت در ژانویه و اکتبر اتفاق نمی‌افتد و از بحرانی به بحران دیگر وارد نخواهیم شد.»

مهم‌تر از همه، لایحه بودجه تحت چارچوب توافق، به قانونگذاران امکان می‌دهد به کاهش عوامل اصلی بدهی کشور بپردازند. باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، از این توافق به عنوان نشانه همکاری دو حزب در مجلس این کشور تمجید کرد. تحت توافقی که در اکتبر پس از تعطیلی ۱۶ روزه دولت فدرال حاصل شد، یک بودجه موقت تا ۱۵ ژانویه تصویب شد و تا آن تاریخ یک بودجه جدید دیگر باید تصویب می‌شد. این توافق زمینه همکاری حزب‌های دموکرات و جمهوریخواه در مورد سیاست بودجه را فراهم می‌کند و به چرخه بن‌بست مالی که واشنگتن از سال ۲۰۱۱ با آن روبه‌رو بود، پایان می‌دهد.

«جان بینر»، رییس‌جمهوریخواه نمایندگان کنگره، همانند همکارش رایان، این توافق را گام مثبتی به جلو برای صرفه‌جویی‌های واقعی و نتیجه‌بخش خواند.

طرح مورای و رایان با فراهم کردن امکان ۶۳ میلیارد دلار هزینه بیشتر توسط سازمان‌های فدرال و برنامه‌های احتیاطی در مدت این دو سال و انجام صرفه‌جویی در دیگر بخش‌ها، تاثیر کاهش هزینه خودکار را تا حدی جبران می‌کند. همچنین کاهش هزینه ۲۰ تا ۲۳ میلیارد دلاری را ظرف ۱۰ سال آینده پیش‌بینی می‌کند.

از جمله جزییات این طرح، کاهش ۶ میلیارد دلاری مزایای بازنشستگی کارکنان فدرال و کاهش ۶ میلیارد دلاری مستمری‌های ارتش است. این موارد و صرفه‌جویی‌های جدید جایگزین دور دوم برنامه کاهش هزینه خودکار خواهد شد که قرار است از ابتدای ژانویه آغاز شود. بر اساس گزارش رویترز، آنچه در این توافق مورد بررسی قرار نگرفت، افزایش سقف استقراض دولت در سال آینده بود.