گروه بین‌الملل- رییس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مصاحبه‌ای گفت: خشونت‌های خونین فرقه‌ای در سوریه چنان تهدید بزرگی علیه امنیت منطقه‌ای است که پیروزی حکومت بشار اسد در آن بهترین نتیجه است که می‌توان این جنگ امید آن را داشت. به گزارش «ایسنا»، مایکل هایدن، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا که تا سال ۲۰۰۹ رییس سازمان اطلاعات مرکزی این کشور بود، گفت که پیروزی شورشیان سوری یکی از سه نتیجه ممکن است که او از به وقوع پیوستن آن خوشحال نخواهد شد.

او در این‌باره گفت: گزینه سوم این است که بشار اسد پیروز این جنگ شود. هایدن در ادامه این سخنان که در کنفرانس سالانه کارشناسان تروریسم در بنیاد جیمز تاون ایراد می‌کرد، افزود: «من باید در حال حاضر به شما گوشزد کنم که اگر چه ممکن است ناخوشایند به نظر برسد اما من به گزینه سوم به عنوان بهترین نتیجه ممکن از میان سه نتیجه احتمالی بسیار بسیار ناخوشایند تمایل دارم.»

او تاکید کرد: نخستین نتیجه ممکن این جنگ جریان یافتن درگیری میان گروه‌های شیعه و سنی که از هر زمان افراطی‌تر خواهند بود، است. هایدن همچنین می‌گوید که دومین نتیجه ممکن که از نظر او از بقیه محتمل‌تر است انحلال سوریه و پایان یک کشور واحد در داخل مرزهای سوریه که توسط معاهده سال ۱۹۱۶ فرانسه و انگلیس تعریف شده، خواهد بود.