مهم‌ترین مخالف سیاسی پوتین آزاد شد
گروه بین‌الملل- آزادی مهم‌ترین مخالف سیاسی کاخ کرملین، مهم‌ترین خبر رسانه‌های دنیا شد. تاجری که ده سال حبس در زندان‌های روسیه را تجربه کرد و هرگز حاضر نشد تا از کرملین و پوتین تقاضای بخشش کند. اینک اما پوتین رییس جمهوری روسیه می‌گوید که «میخاییل خودروکوفسکی» یکی از بزرگ‌ترین مالکان شرکت نفتی سابق این کشور به نام «یوکاس» درخواست عفو کرده و پوتین نیز دستور به آزادی وی داده است. شبکه خبری یورونیوز روز گذشته اعلام کرد، پس از اینکه رییس‌جمهوری روسیه در پیام تلویزیونی از صدور قریب‌الوقوع حکم آزادی «میخائیل خودورکوفسکی»، غول اقتصادی و از منتقدان کرملین خبر داد او در ساعات میانی روز جمعه از زندان آزاد شد.
اظهارات پوتین درباره صدور دستور آزادی خودورکوفسکی و برخی دیگر از زندانیان سیاسی در روسیه در حالی مطرح می‌شود که این کشور در ماه فوریه میزبان بازی‌های المپیک زمستانی خواهد بود. پوتین پس از کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد: «خودورکوفسکی درخواست عفو خود را به دولت روسیه ارایه کرده و در آن از شرایط خود از جمله بیماری مادرش سخن گفته است.»
وکلای خودورکوفسکی گفته‌اند که آنها از چنین درخواستی بی‌خبرند اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرگزاری فرانسه گفت که این درخواست به دست خودروکوفسکی امضا شده است.
رییس‌جمهوری روسیه گفت: «فکر می‌کنم با توجه به شرایطش، ما می‌توانیم فرمان عفو او را صادر کنیم.» پوتین موضوع عفو او را یک روز پس از آن مطرح کرد که نمایندگان پارلمان این کشور حمایت خود را از طرح بخشش ۲۰ هزار زندانی اعلام کردند.
رییس‌جمهوری روسیه ضمن اشاره به بخشش خودورکوفسکی، اعلام کرد که عفو شامل اعضای گروه موسیقی دختران نیز خواهد شد.
این در شرایطی است که پیش از این دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه به این نکته اشاره کرده بود که افرادی چون اعضای گروه موسیقی دختران، خودورکوفسکی و افرادی که به عنوان زندانی سیاسی در نظر گرفته می‌شوند، مشمول عفو دولتی نخواهند شد.
پوتین همچنین گفت که عفو شامل فعالان صلح سبز معترض به حفاری‌های نفتی در قطب شمال نیز خواهد شد. بیشتر زندانیان فعالان سبز از کشورهای اروپایی هستند که در زندان به سر می‌برند. یکی از معترضان اهل ترکیه‌ هفته گذشته از زندان آزاد شد.
کنفرانس نفسگیر پوتین
کنفرانس مطبوعاتی سالانه ولادیمیر پوتین که نهمین ماراتن مطبوعاتی او از زمان دور اول ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۰۰ محسوب می‌شود روز پنج‌شنبه در شرایطی برگزار شد که پوتین در آن به دفاع از سیاست‌های کشورش در قبال مسایل جهانی پرداخت. او در این‌باره گفت: «ما نقش بسیار مهمی را در حل و فصل این بحران‌های مزمن داشته‌ایم. بدون همکاری ما با دوستان آمریکایی، اروپایی و چینی‌مان دستیابی به این نتایج غیرممکن بود».
رییس جمهوری روسیه همچنین بر لزوم یافتن راهکاری برای دستیابی به توافق و نیز امحای زرادخانه‌های تسلیحات شیمیایی سوریه تاکید کرد. در این جلسه اما مهم‌ترین پرسش‌ها به دفاع روسیه از دولت اوکراین باز‌می‌گشت که به تازگی طی قراردادی با کی‌یف توافق کرده است گاز خود را یک سوم بهای واقعی آن بفروشد. رییس جمهوری روسیه در این خصوص گفت: کاهش قیمت گاز صادراتی روسیه به اوکراین موقت است و برای شرایط کنونی در نظر گرفته شده اما می‌توان با توافق دوطرف آن را ادامه داد.
او افزود: «ما از منافع اقتصادی خود حمایت می‌کنیم و در عین حال مخالف قراردادهای کی‌یف با اتحادیه اروپا نیستیم. اگر اوکراین تسلیم خواسته‌های اتحادیه اروپا شود، برخی بازارها در روسیه را از دست می‌دهد».
پوتین ادامه داد: «ما معتقدیم که تن دادن به خواسته‌های اتحادیه اروپا، اوکراین را به جیره‌خوار این اتحادیه و مزرعه‌ای برای کشورهای اروپایی تبدیل می‌کند».
ولادیمیر پوتین همچنین تاکید کرد: «ما اکنون مشاهده می‌کنیم که اوکراین در تنگناهای دشواری قرار دارد. اگر ما حقیقتا می‌گوییم که اوکراینی‌ها یک کشور و مردم برادر هستند باید مثل خویشاوندان نزدیک عمل کنیم و به این کشور کمک کنیم.»
پوتین از نقش آمریکا در توافق ژنو تمجید کرد
رییس‌جمهوری روسیه همچنین از نقش آمریکا در رسیدن به توافق هسته‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران تعریف و تمجید کرد و افزود که امیدوار است تصمیم این کشور برای گسترش فهرست سیاه تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیشرفت به سمت یک توافق جامع را تضعیف نکند. به گزارش «ایسنا»، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه در یک کنفرانس خبری سالانه گفت توافقی که ماه میلادی گذشته بین ایران و گروه ۱+۵ حاصل شد، بدون «موضع منطقی» دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا امکان‌پذیر نبود.
این در شرایطی است که هفته گذشته کارشناسان ایرانی در اعتراض به افزوده شدن لیست تحریم‌های تازه جلسه وین را ترک کردند و این اقدام را خلاف روح توافق ژنو اعلام کردند. پوتین در این‌باره گفت: «درباره تحریم‌ها باید بگویم که به نظر من این یک تصمیم با نتایج معکوس است. من امیدوارم اقدامات در این زمینه مانعی برای اینکه همه ما به سمت راه‌حلی برای موضوع هسته‌ای ایران حرکت کنیم، نباشد». روسیه بارها از اقدامات آمریکا و اروپا علیه ایران در خارج از چارچوب ۴ دور تحریم شورای امنیت سازمان ملل انتقاد کرده است. ‌‌