گروه بین‌الملل- رییس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که گزینه‌های نهایی برای عملی و اجرایی شدن اتحادیه اقتصادی با کشورهای استقلال یافته شوروی سابق در سال ۲۰۱۵ میلادی آماده می‌شود و مسکو امیدوار است که اوکراین نیز به این اتحادیه بپیوندد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، در جریان مذاکرات با نور سلطان نظربایف، همتای قزاقستانی‌اش و الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهوری بلاروس، اعلام کرد که اتحادیه موسوم به اقتصاد اوراسیا برای همبستگی و اتحاد بیشتر اقتصادی کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۲۰۱۵ میلادی آماده اجرایی شدن و فعالیت است. این اتحادیه جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا می‌شود که روسیه آن را با قزاقستان و بلاروس و به‌منظور تلاش برای ایجاد یک رقیب تجاری آزاد در مقابل بلوک ۲۸ کشور اتحادیه اروپا ایجاد کرد. پوتین در اظهارات تلویزیونی خود گفت: «نمایندگانی از سه کشور روسیه، قزاقستان و بلاروس پیش‌نویسی را برای توافق اتحاد اقتصادی اورآسیا ارایه کرده‌اند.» او افزود: «این پیش‌نویس شامل وجهه قانونی بین‌المللی، چارچوب‌های سازمانی و مکانیزم‌های موثر برای اجرا و عملی شدن این اتحادیه در اول ژانویه ۲۰۱۵ است.»

این در شرایطی است که روسیه بر اوکراین فشار بسیار زیادی وارد کرده تا به این اتحادیه بپیوندد و تهدید کرده است که اگر این اقدام صورت نگیرد علیه کی‌یف تحریم‌های اقتصادی اعمال می‌کند. تصمیم دولت کی‌یف در امضا نکردن توافق‌نامه همکاری و تجارت آزاد با اتحادیه اروپا که ماه گذشته میلادی صورت گرفت باعث تظاهرات گسترده در اوکراین شد. البته حجم و تعداد تظاهرات‌کنندگان در شهرهای مختلف اوکراین به دنبال توافق بسته ۱۵ میلیارد دلاری از جانب روسیه و کاهش هزینه گاز طبیعی از روسیه به اوکراین فروکش کرد.

همچنین خبرگزاری ایتارتاس به نقل از یکی از دیپلمات‌های ارشد اوکراین گزارش داد: «با توجه به توافق‌های به دست آمده ما می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم.»

از طرفی لئونید کوژارا، وزیر امور خارجه اوکراین، نیز گفت: «کی‌یف و مسکو تمایل دارند تا به همکاری در زمینه سیاست خارجی ادامه دهند. من از سرگئی لاوروف، همتای روس خود خواسته‌ام تا از اقدامات اوکراین برای تبدیل شدن به یکی از اعضای غیردایم شورای امنیت سازمان ملل حمایت کند.»