گروه بین‌الملل- در آمریکا سفارش کالاهای بادوام مانند کامپیوتر و ماشین‌آلات در ماه نوامبر بیشترین افزایش را طی ۱۰ ماه گذشته داشت و فروش مسکن نوساز از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت. این مساله نشان می‌دهد اقتصاد آمریکا با قدرت بیشتری وارد سال ۲۰۱۴ می‌شود. به گزارش بلومبرگ، وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد سفارش تجهیزات سرمایه‌ای غیرنظامی، به جز هواپیما، در ماه نوامبر ۵/۴ درصد رشد کرده است. این رشد، بیش از دوبرابر خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها در نظرسنجی بلومبرگ بود.

افزایش تقاضا برای تجهیزات کسب‌وکارها به رشد ۵/۳درصدی سفارش‌ها برای کل کالاهای مصرفی بادوام کمک کرد. براساس گزارش وزارت بازرگانی آمریکا، سفارش هواپیماهای غیرنظامی ۸/۲۱ درصد افزایش یافته است. شرکت بویینگ اعلام کرد در ماه نوامبر ۱۱۰ سفارش هواپیما دریافت کرده که بیش از ۷۹ سفارش در ماه اکتبر است.

تقاضا برای خودرو نیز در افزایش آمار سفارش کالاهای مصرفی بادوام نقش داشته است. سفارش خودرو ۳/۳ درصد رشد کرده است که بیشترین میزان از ماه فوریه تاکنون به شمار می‌رود. سفارش کالاهای مصرفی بادوام بدون درنظر گرفتن تجهیزات حمل‌ونقل ۲/۱ درصد افزایش یافته که بیشترین میزان طی شش ماه گذشته است. این در شرایطی است که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ رشد ۷/۰ درصدی این سفارشات را انتظار داشتند. از سوی دیگر، فروش مسکن در ماه نوامبر به ۴۶۴ هزار واحد کاهش یافت، اما میزان فروش مسکن بیش از رقم ۴۴۰ هزار واحد پیش‌بینی شده توسط اقتصاددانان بود. وزارت بازرگانی همچنین ارقام فروش مسکن در ماه اکتبر را اصلاح و به ۴۷۴ هزار واحد افزایش داد که بیشترین میزان از ژوییه سال ۲۰۰۸ تاکنون است. از ماه اوت تاکنون وزارت بازرگانی آمار فروش مسکن را هر ماه اصلاح کرده و افزایش داده است. بهبود مستمر بازار مسکن بر کارخانه‌ها نیز تاثیر مثبت می‌گذارد، زیرا تقاضا برای مواد، تجهیزات ساخت‌وساز و لوازم خانگی را افزایش می‌دهد.