گروه بین‌الملل- شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری و رهبر حزب کمونیست چین، خواهان تشدید مبارزه علیه فساد مالی در دستگاه‌های دولتی و حزبی شد. تاکنون پرونده ده‌ها هزار کادر حزب کمونیست به اتهام فساد مالی به مراجع قضایی سپرده شده است. به گزارش دویچه‌وله، رهبری حزب کمونیست چین در روز یکشنبه اعلام کرد که مبارزه علیه فساد مالی را ادامه خواهد داد. بنا به گزارش شین‌هوا، خبرگزاری رسمی چین، از ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۳ علیه بیش از ۳۷ هزار کادر و اعضای حزب کمونیست چین اقامه شکایت شده است. این افراد متهم به فساد مالی هستند. به گفته مقامات رسمی تعداد پرونده‌های رشوه‌گیری‌ بالغ بر ۲۷ هزار مورد است. مقامات قضایی و پلیس چین سرگرم رسیدگی به پرونده این افراد هستند. به گفته دادستانی چین، نیمی از پرونده‌های فساد مالی نشان می‌دهند که به خزانه ملی آسیب رسیده است. خسارت وارده از این رشوه‌گیری‌ها حدود ۶۶۰ میلیون یورو (۵/۵ میلیارد یوآن) برآورد می‌شود. دیگر مقامات ارشد قضایی چین تاکنون از اظهار نظر درباره میزان خسارت‌های مالی سکوت کرده‌اند.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری و رهبر حزب کمونیست چین پس از کسب قدرت در یک سال پیش اعلام کرده بود که مبارزه بی‌امانی را علیه فساد مالی در دستگاه دولتی و حزبی پیش خواهد گرفت. به گفته شی جین‌پینگ، گسترش فساد مالی و رشوه‌گیری در بلندمدت سبب تضعیف و سرانجام نابودی حزب کمونیست چین خواهد شد. وی تاکید کرد که در مبارزه علیه فساد مالی مقامات ارشد حزبی و دولتی از مصونیت قضایی برخوردار نیستند و رسیدگی به همه اتهامات در دستور کار مراجع قضایی است. شی جین‌پینگ، کادرها و اعضای حزب کمونیست چین را به «قناعت و تواضع» فراخواند. به گفته کارشناسان، تمامی جوانب و انگیزه‌های سیاسی از چنین اقدام گسترده‌ای هنوز روشن نیست.

رشد بخش خدمات چین کند شد

در تحولی دیگر مربوط به چین، دو آمار جداگانه نشان داد رشد بخش خدمات این کشور در ماه اکتبر کند شده است. این مساله منعکس‌کننده کندی رشد در بخش تولیدی است و این دیدگاه را که دومین اقتصاد بزرگ جهان در پایان سال ۲۰۱۳ قدرت خود را از دست داده است، تایید می‌کند.

به گزارش رویترز، شاخص خدمات خرید مدیران مرکز اچ‌اس‌بی‌سی و مارکیت اکونومیکس از ۵/۵۲ واحد در ماه نوامبر به ۹/۵۰ واحد در ماه دسامبر کاهش یافت که کمترین سطح از اوت سال ۲۰۱۱ تاکنون به شمار می‌رود. این در شرایطی است که روز جمعه نیز دفتر ملی آمار چین اعلام کرد شاخص بخش تولیدی این کشور از ۰/۵۶ واحد در ماه نوامبر به ۶/۵۴ واحد در ماه دسامبر افت کرده است. از سوی دیگر، آمار منتشر شده نشان داد رشد شاخص‌های خرید مدیران برای بخش تولیدی در ماه دسامبر کند شده است. این مساله نشان‌دهنده تاثیر تعدیل رشد اقتصادی چین در فصل آخر سال ۲۰۱۳ بر همه بخش‌ها است. با این وجود شاخص‌های بخش خدمات و بخش تولیدی همگی همچنان بالای سطح ۵۰ واحد قرار دارند. سطح بیش از ۵۰ واحد نشان‌دهنده رشد است. شاخص فرعی بخش خدمات اچ‌اس‌بی‌سی که سفارش جدید کسب و کارها را اندازگیری می‌کند، در ماه دسامبر به ۸/۵۱ واحد یعنی کمترین سطح ۶ماه رسید. اما، شرایط بازار کار برای چهارمین ماه متوالی بهبود یافت و به دلیل توسعه شرکت‌ها شاخص اشتغال با قوی‌ترین آهنگ از ماه ژوئن تاکنون رشد کرد. ژو هانگبین،اقتصاددان ارشد اچ‌اس‌بی‌سی، در این باره می‌گوید: «انتظار داریم توسعه بخش‌های تولیدی به رشد بخش خدمات کمک کند. علاوه براین، اجرای اصلاحاتی مانند کاهش موانع ورود بخش خصوصی به بخش خدمات و اصلاحات مالیات بر ارزش افزوده، در سال جدید به بخش خدمات جان تازه‌ای می‌دهد.»