جشن ستاره‌های خاموش برای «اون»

گروه بین‌الملل- روزگذشته سالروز تولد رهبر جوان کره‌شمالی بود. روزی که قرار بود توسط ستارگان بازنشسته بسکتبال آمریکا جلوه‌ای استثنایی به آن داده شود. گروهی از بسکتبالیست‌های آمریکایی به رهبری دنیس رادمن، که از دوستان نزدیک کیم جونگ اون است شب گذشته به دیدار تیمی منتخب از بسکتبال کره‌شمالی رفتند که یکی از بازیکنان پیونگ یانگ نیز رهبر کره‌شمالی بود. اما این بازی تشریفاتی که دنیس رادمن گفته بود هدیه او به رهبر جوان کره‌شمالی است در داخل ایالات متحده با انتقادهای بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شد. همزمان با این انتقادها نیز برخی از بازیکنان همراه دنیس رادمن پیش از حضور در این مسابقه پشیمان شده بودند. «چارلز دی.اسمیت» یکی از ستاره‌های سابق لیگ بسکتبال «ان.بی.ای» آمریکا گفت: «از بابت اینکه با دنیس رادمن به پیونگ یانگ سفر کرده تا یک بازی بسکتبال به مناسبت جشن تولد رهبر کره‌شمالی برگزار کند پشیمان است زیرا این اتفاق تحت الشعاع مسائل سیاسی قرار گرفته و اظهارنظرهای خود رادمن برای آنان دردسر ایجاد کرده است.» اسمیت ادامه می‌دهد: بسیاری از بازیکنان در اظهاراتی خصوصی گفتند که نسبت به تصمیم‌شان برای آمدن به کره‌شمالی تردید پیدا کردند زیرا آمدن آنها موجی از انتقاد را در آمریکا موجب شده است. اسمیت که سابق بر این بازیکن تیم «نیویورک نیکس بود»، افزود: «سفر ما به کره‌شمالی تحت الشعاع مسائل سیاسی و اظهار نظرهای مکرر رادمن در خصوص دوستی نزدیکش با کیم جونگ اون قرار گرفته است. کاری که ما انجام می‌دهیم کار مثبتی است اما شرایط اطراف آن، کار ما را تحت‌الشعاع قرار داده‌ است.»

او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «ظاهرا پیام ما به‌دلیل شرایطی که بسیار بزرگ‌تر از تصمیم ما هستند به درستی منتقل نمی‌شود و من فکر می‌کنم علت این مساله، مسائل سیاسی و دولت هستند.»

گفته می‌شود برگزاری این بازی یکی دیگر از نشانه‌های روابط ویژه رادمن با کیم جونگ اون به عنوان یکی از طرفداران بازی بسکتبال است که چندان علاقه‌ای به ملاقات با خارجی‌ها ندارد. رادمن این بازی را یک هدیه تولد برای کیم جونگ اون خوانده اما در عین حال گفته است که از بابت سفرهای مکرر به کره‌شمالی و اینکه کیم جونگ اون را دوستی برای همه عمر خوانده، تهدید به مرگ شده است.

با این وجود رادمن معتقد است که این بازی‌ می‌تواند مثل دیپلماسی «پینگ پنگ» باشد که در آن زمان به بهبود رابطه پکن و واشنگتن انجامید. این در شرایطی است که در داخل ایالات متحده انتقادها هنوز فروکش نکرده است و این عمل رادمن دفاع از نقض حقوق بشر در کره‌شمالی قلمداد شده است. به نوشته سی‌ان‌ان، در این راستا برخی از خانواده‌های زندانیان کره‌ای و آمریکایی این عمل رادمن را تقبیح کردند و آن را دفاع از سیاست‌های کیم جونگ اون تلقی کردند.

اعضای خانواده «کنت باء» یکی از منتقدان حضور رادمن در این مسابقه بودند و این عمل را اقدام علیه شهروندان آمریکایی دانستند. «کنت باء» یک شهروند دو تابعیتی کره‌ای آمریکایی است که به تازگی از سوی دادگاهی در کره‌شمالی به ۱۵ سال کار اجباری در یکی از «گولاک‌های» این کشور محکوم شده است. این در شرایطی است که در گفت‌وگوی مستقیمی که رادمن با شبکه «سی‌ان‌ان» داشت به شدت از عملکرد «اون» دفاع کرد و به مجری برنامه تلویزیونی این شبکه گفت: «شما می‌دانید که این مرد برای این کشور چه کارهایی کرده است؟»

انتقادها زمانی از کشور کره‌شمالی افزایش یافت که به تازگی مرد شماره دوی این کشور به اتهام براندازی اعدام شد و نحوه اعدام او که ادعا شده در میان ۱۲۰ سگ گرسنه انداخته شده است با واکنش منفی مواجه شد.

یکی از نمایندگان مجلس آمریکا با انتقاد از رادمن گفت که عمل این ستاره سابق بسکتبال مثل «صرف نهار با هیتلر» است. کشور کره‌شمالی به‌دلیل قوانین سختگیرانه و نبود آزادی بیان و سیستم تک حزبی به شدت مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری است. این کشور که از سوی غربی‌ها مورد تحریم‌های سرسخت قرار گرفته است از مشکلات بی‌شمار اقتصادی رنج می‌برد. برخی گزارش‌ها حکایت از آدمخواری مردم این کشور دارد. سال گذشته روزنامه دیلی میل مدعی شده‌ بود که در سال ۲۰۱۲ چندین نفر به جرم آدمخواری در کره‌شمالی اعدام شده‌اند.

حضور ستارگان آمریکایی در جشن‌های مختلف همواره با انتقادهای فراوانی همراه می‌شود. سال گذشته نیز حضور جنیفر لوپز بازیگر و خواننده آمریکایی در جشن‌تولد رئیس‌جمهوری ازبکستان با واکنش منفی سیاسیون این کشور مواجه شده بود.

انتخابات مجمع خلق کره در ماه مارس

کره‌شمالی قرار است در ماه مارس نخستین انتخابات مجمع خلق خود را در دوران رهبری کیم جونگ اون بر این کشور برگزار کند.

به گزارش «ایسنا»، این انتخابات قرار است هر چه بیشتر قدرت کیم جونگ اون را تثبیت کند. شوهرعمه رهبر کره‌شمالی تا پیش از اعدام شدن در چند هفته پیش یکی از قدرتمندترین چهره‌های این کشور بود.

رسانه‌های رسمی کره‌شمالی در این راستا گزارش کردند در تاریخ نهم مارس انتخابات مجمع عالی خلق این کشور برگزار خواهد شد. نمایندگان فعلی این مجمع در ماه مارس ۲۰۰۹ برگزیده شدند. این انتخابات نخستین دورنما را از ساختار ‌آینده قدرت در این کشور نشان خواهد داد و مشخص خواهد کرد آیا گروه وابسته به شوهر عمه رهبر کره‌شمالی با گروهی دیگر جایگزین خواهد شد یا خیر.

مجمع عالی خلق کره شمالی به نوعی پارلمان این کشور است که می‌تواند قانون اساسی را بازبینی کند، بودجه را تصویب کند و عزل و نصب‌های مناصب رسمی از جمله کمیسیون دفاع ملی را انجام دهد.

این مجمع در سال یک یا دو بار تشکیل جلسه می‌دهد و عمدتا تمرکز آن بر مسائل بودجه‌ای است.