گروه بین‌الملل- «خیال دارم به خاطر سلامت روانی از دنبال کردن اوضاع سیاسی ترکیه دست بردارم»؛ این جمله، توییتی است که توسط «بنیامین هاروی»، رئیس دفتر خبرگزاری بلومبرگ در استانبول اخیرا در رابطه با تحولات ترکیه نگاشته شده است. تحولاتی که نه روزبه‌روز، بلکه لحظه به لحظه در حال وقوع است. زمانی، یکی از روسای جمهوری ترکیه گفته بود که ۲۴ ساعت در دنیای سیاست زمان زیادی است، اما اگر او به تحولات اخیر ترکیه دقت می‌کرد اساس نظریه‌اش عوض می‌شد. روزنامه حریت در تازه‌ترین تحولات رخ داده در ترکیه می‌گوید که دولت این کشور قصد دارد که هیات عالی قضات و دادستانان دستگاه قضایی را تغییر دهد. این مساله به‌رغم اینکه در حد صحبت بوده، اما با جنجال‌های فراوانی روبه‌رو بوده است. برخی از ناظران حقوقی این کشور می‌گویند که اردوغان با توسل به قانون ۱۵۹ که دست وی را برای تغییرات در قوه‌قضائیه بازگذاشته است قصد دارد که دست به این عمل بزند. این در شرایطی است که روزنامه «تودیز زمان» نزدیک به جنبش «حیزمت» و از طرفداران فتح‌الله گولن می‌نویسد که سال گذشته رئیس جمهوری با تغییر هیات رییسه قوه‌قضائیه مخالفت کرده بود. همزمان این روزنامه در پاسخ به اتهامات تازه دولت اردوغان، مبنی بر اینکه «زکریا اوز»، دادستان پرونده ضداختلاس، از یکی از بازرگانان این کشور رشوه دریافت کرده، پاسخ داده است. دولت اردوغان مدعی شده است که زکریا اوز از تاجر معروفی به نام «آقا اغلو» ۷۷ هزار لیره رشوه برای تفریح در دبی دریافت کرده است. دولت اردوغان می‌گوید که وی از طریق دو قاضی از این موضوع با خبر شده است. اما این دو قاضی در گفت‌وگو با این روزنامه این خبر را تکذیب و اعلام کردند که تاکنون چنین ادعایی نکرده‌اند. در همین حال این روزنامه به نقل از آقا اغلو می‌نویسد که وی برای نوشتن بیانیه‌ای علیه «زکریا اوز» تحت فشار بوده است. او می‌گوید که افراد دولتی بیانیه‌ای را نوشتند و مجبور کردند که او آن را امضا کند و آن‌را علیه دادستان استانبول بخواند. «اوز» یکی از دادستانانی است که در پرونده ضد اختلاس علیه دولت اردوغان نقش بسزایی داشته است.

در شرایطی که درگیری بین دو گروه اسلامگرا در ترکیه بالا گرفته است، روزنامه «ملیت» مدعی شده است که «کمال کلیچداراغلو»، دبیر کل بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون اعلام کرده است که در انتخابات ریاست جمهوری این کشور نامزد خواهد شد.

به گفته تحلیلگران، درگیری بین این دو گروه باعث شده است که سکولارها بتوانند کم‌کم در ساختار قدرت در این کشور جایی برای خود باز کنند. کلیچداراغلو پیش از این نیز اردوغان را متهم کرده بود که رئیس یک عده دزد است و او تنها کسی است که از پرونده رشوه دفاع می‌کند.

در طی ۱۱ سالی که اردوغان سمت نخست‌وزیری ترکیه را عهده‌دار بوده است، بحران اخیر به صورت بزرگ‌ترین چالش برای او درآمده و او به نوبه خود تحقیقات اخیر را یک «توطئه کثیف» برای سرنگون کردن دولتش خوانده و آن را محکوم کرده است. اردوغان گفته است که اجازه تشکیل «یک دولت در داخل دولت» را نخواهد داد. روی سخن او با جنبشی است که رهبری آن با فتح‌الله‌گولن، یک شخصیت مذهبی بسیار بانفوذ است. گولن از سال ۱۹۹۹ در یک تبعید خودخواسته در آمریکا زندگی می‌کند.