گروه بین‌الملل- فائو اعلام کرد: شاخص قیمت مواد غذایی در جهان به‌طور میانگین به ۹/۲۰۹ واحد رسید که نسبت به سال ۲۰۱۲ میزان ۶/۱ درصد کاهش نشان می‌دهد، با این حال این سومین سال ثبت شده برای گرانی مواد غذایی است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد)، شاخص قیمت مواد غذایی به واسطه افزایش شدید قیمت فرآورده‌های لبنی و گرانی گوشت و متعادل شدن تراز این گرانی‌ها با کاهش شدید قیمت شکر و همچنین قیمت‌های ارزان‌تر غلات و روغن در ماه دسامبر ۲۰۱۳ نسبت به ماه پیش از آن تقریبا بدون تغییر بوده و به ۷/۲۰۶ واحد رسیده است. در سال ۲۰۱۳ در مجموع، شاخص قیمت مواد غذایی به‌طور میانگین به رقم ۹/۲۰۹ رسیده که نسبت به سال ۲۰۱۲ به میزان ۶/۱ درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر این شاخص نسبت به نقطه اوج خود در سال ۲۰۱۱ به رقم ۱/۲۳۰ نیزبه شکل مطلوبی پایین آمده است ولی هنوز هم بر اساس معیار سالانه، سومین سال گرانی ثبت شده برای مواد غذایی را از آن خود کرده است.

تامین گسترده باعث کاهش قیمت جهانی غلات (به استثناء برنج)، روغن و شکر شده است. با این وجود قیمت فرآورده‌های لبنی در سال ۲۰۱۳ به نقطه اوج خود رسید و گرانی گوشت نیز رکورد جدیدی از خود بر جا گذاشت.