گروه بین‌الملل- پس از آنکه بان کی مون به‌طور رسمی از ایران دعوت کرد در نشست ژنو۲ شرکت کند، ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد در صورتی که دبیرکل سازمان ملل دعوت خود از ایران را پس نگیرد، این ائتلاف در ژنو ۲ مشارکت نخواهد کرد. به گزارش «ایسنا» پیش از این مخالفان سوری اعلام کرده بودند که بدون پیش شرط در ژنو ۲ شرکت خواهند کرد. از دیگر سو سایت خبری اسکای نیوز می‌نویسد: اسد با بیان اینکه دولت سوریه مرتکب هیچ‌گونه جنایتی نشده است، تاکید کرد: «یکی از اهداف مهم کنفرانس ژنو ۲ باید مبارزه با تروریسم باشد.» وی در ادامه افزود: «نشست ژنو باید نتایج مشخص و شفافی در خصوص مبارزه با تروریسم در سوریه به دنبال داشته باشد. این امر می‌تواند مهم‌ترین تصمیم و نتیجه این نشست باشد. هر نتیجه سیاسی که گزینه مبارزه با تروریسم را به همراه نداشته باشد، هیچ ارزشی ندارد. نشست ژنو می‌تواند یک عامل کمکی در روند گفت‌وگو میان سوری‌ها باشد.»

رئیس‌جمهوری سوریه که با خبرگزاری فرانسه گفت‌وگو می‌کرد، با بیان اینکه تمام فیلم‌ها و عکس‌ها نشان می‌دهد تروریست‌ها دست به کشتار در سوریه می‌زنند، افزود: فرانسه در خصوص مساله سوریه به یک کشور وابسته به قطر و عربستان تبدیل شده است. وی گفت: «سازما‌ن‌های بین‌المللی که در خصوص نقض‌های صورت گرفته در سوریه سخن به میان می‌آورند، هیچ سندی در اختیار ندارند که اتهام‌های آنها را مبنی بر اینکه دولت سوریه دست به کشتارهایی علیه غیرنظامیان زده است، ثابت کند و این تروریست‌ها هستند که در هر جایی غیرنظامیان را می‌کشند.» بشار اسد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سازمان‌های بین‌المللی دولت سوریه را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند، گفت: «کدام منطق است که می‌‌گوید دولت سوریه مردم خود را می‌کشد، این سخنان منطقی نیست. این سازمان‌ها حتی یک سند هم در اختیار ندارند که ثابت کنند دولت سوریه از آغاز بحران تا به امروز دست به جنایت‌ها علیه غیرنظامیان زده است.» همزمان در آستانه برگزاری نشست صلح ژنو ۲، وزرای خارجه آمریکا و روسیه، تلفنی با هم گفت‌وگو کردند. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز یکشنبه در تماس تلفنی با جان کری، همتای آمریکایی خود در خصوص شرایط برگزاری نشست ژنو۲ گفت‌وگو کرد.

دو طرف همچنین در این تماس راه‌های برقراری صلح در سوریه و پایان دادن به بحران این کشور و همچنین پایبندی اعضای شرکت کننده در این نشست به معاهده ژنو یک را بررسی کردند. نشست ژنو۲ روز ۲۲ ژانویه(دوم بهمن) برگزار خواهد شد. این دومین گفت‌وگو تلفنی وزرای خارجه آمریکا و روسیه پیرامون نشست ژنو ۲ در ماه جاری محسوب می‌شود.