لاوروف: براندازی نظام سوریه تفسیر غلط از معاهده «ژنو -1» است

گروه بین‌الملل- وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید که لازمه برگزاری ژنو۲ پایبندی به مفاد معاهده ژنو یک است. به گزارش «ایسنا»، سرگئی لاوروف، در کنفرانس خبری خود در مسکو با حضور خبرنگاران تاکید کرد: باید از همه گروه‌های ذی‌ربط برای شرکت در ژنو ۲ دعوت شود.

وی افزود: در ژنو ۲ باید مساله پایان دادن به تروریسم در سوریه مورد بررسی قرار گیرد و دولت و مخالفان سوریه باید برای حل سیاسی بحران سوریه توافق کنند. ما باید به سوریه در جنگ علیه تروریسم که خطری بزرگ برای این کشور است، کمک کنیم.

او گفت: همه ما می‌دانیم که تروریست‌ها خطری علیه سوریه هستند. مبارزه با تروریسم مساله مهم و به عنوان اولویتی در ژنو ۲ خواهد بود. شمارش معکوس برای ژنو ۲ آغاز شده است. وزیر امور خارجه روسیه افزود: من این مساله را یادآور می‌شوم که غربی‌ها ائتلاف مخالفان را به وجود آوردند و این ائتلاف ضامن نمایندگی طرف‌های مختلف نیست. ما خواهان حل و فصل فراگیر و گسترده مساله سوریه هستیم و باید بازیگران مختلف در این امر مشارکت داشته باشند.

سرگئی لاوروف تصریح کرد: براندازی نظام سوریه تفسیر غلط از معاهده ژنو یک است. برکناری نظام حاکم سوریه بخشی از طرح آمریکا و روسیه نبوده است. ما می‌خواهیم کنفرانسی برگزار شود و معاهده ژنو یک اجرایی شود. باید به ژنو یک پایبند بود و سوری‌ها باید با یکدیگر به توافق برسند. همان‌طور که ذکر کردم بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند تا بر مخالفان تاثیر بگذارند. بیانیه صادره از نشست دوستان سوریه که از ائتلاف مخالفان حمایت می‌کنند، حکایت از آن داشت که تمام تلاش‌های آنها برای سرنگونی نظام سوریه است. لاوروف گفت: در معاهده ژنو یک تاکید شده است که باید از تمامی طرف‌ها دعوت شود. مسائل مختلف در یکدیگر گره خورده است. تفسیر نادرستی از ژنو یک وجود دارد. وی افزود: بر کسی پوشیده نیست که بحران سوریه سرشار از تناقض‌ها و اختلاف‌ها بوده است. ائتلاف مخالفان سوریه تنها بخشی از مخالفان سوری را تشکیل می‌دهند. گروه‌های دیگری همچون «جبهه ملی سوریه» و سازمان کردها و دیگر گروه‌ها وجود دارد. ما باید به این مساله بیندیشیم که چگونه این مذاکرات فراگیر می‌شود. باید تمامی سوری‌ها در این مذاکرات شرکت داشته باشند. همزمان در پی موافقت ائتلاف مخالفان سوریه برای مشارکت در نشست ژنو۲، شورای مخالفان سوریه از این ائتلاف خارج شد.

شورای مخالفان سوریه، یکی از گروه‌های اصلی ائتلاف مخالفان سوریه، با اعلام خروج خود از ائتلاف مخالفان تاکید کرد که این تصمیم در راستای اجرایی کردن دو تصمیم صادره از دبیرخانه شورای مخالفان در نشست خود در تاریخ‌ ۱۱ و ۱۲ اکتبر گذشته بوده است که براساس آن‌ این شورا مخالفت خود را با مشارکت در ژنو۲ اعلام کرده است.

علاوه بر این شورای مخالفان سوریه در نشست اخیر خود تصمیم گرفت در صورتی که ائتلاف مخالفان سوریه تصمیم بگیرد در ژنو شرکت کند این شورا از ائتلاف خارج می‌شود. شورای مخالفان سوریه تصریح کرد که تصمیم مشارکت در ژنو۲ به اساسنامه ائتلاف مخالفان سوریه لطمه وارد می‌کند و تعهدات آن را نقض می‌کند. از دیگر سو مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت: مساله مهم در خصوص کنفرانس ژنو ۲ مرحله‌ پس از آن است.

کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در گفت‌وگوی مطبوعاتی بر حمایت از اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در خصوص ژنو ۲ تاکید کرد.

وی تصریح کرد: مساله مهم در خصوص ژنو۲ مرحله پس از آن است؛ چون که مذاکرات میان طرف‌های مختلفی خواهد بود و باید تلاش شود تا این مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد.

اشتون گفت: پیشنهادهایی که مطرح می‌شود، باید نتایج ژنو یک را مد نظر قرار دهد. این مساله بسیار مهم است و باید از تلاش‌های اخضرالابراهیمی جهت حل‌وفصل مسائل مهم حمایت صورت گیرد و جهت برقراری آتش‌بس میان طرف‌های مختلف اعتمادسازی شود و ارسال کمک‌های انسانی به سوریه تسهیل شود.

این مسوول اتحادیه اروپا در خصوص مشارکت ایران در ژنو ۲ گفت: این سازمان ملل است که تعیین می‌کند چه طرفی در این نشست شرکت کند و ما امیدوار هستیم تمامی طرف‌های تاثیرگذار که بر اجرای معاهده ژنو یک تاکید دارند،‌ در این نشست مشارکت کنند. از دیگر سو نماینده عربستان در سازمان ملل با ابراز نگرانی نسبت به تحولات سوریه، خواهان خروج تروریست‌های خارجی از سوریه شد.

عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل گفت: اوضاع سوریه به تراژدی دردآوری در جهان تبدیل شده است و آوارگان در اردوگاه الیرموک و ریف دمشق از گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند. در همین شرایط نخست وزیر ترکیه در سفرش به بروکسل در اظهاراتی مداخله‌جویانه ضمن طرح این ادعا که نظام سوریه مرتکب جنایت علیه مردم این کشور شده از جامعه جهانی خواست تا از کنفرانس ژنو۲ به عنوان فرصتی برای اتخاذ موضعی جدی علیه نظام سوریه استفاده کنند. به گزارش «ایسنا»، اردوغان با اشاره به افشای اسنادی از شکنجه و کشتار در سوریه، پس از ورود به بروکسل از کشورهای اروپایی خواست تا در برابر خشونت‌های موجود در سوریه اقدام کنند.