پایان داووس با خوش‌بینی محتاطانه

گروه بین‌الملل- نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد، روز شنبه با بیانیه‌ای مبنی بر خوش‌بینی محتاطانه در مورد وضعیت اقتصاد جهان، پایان یافت. اجلاس داووس با خوش‌بینی محتاطانه پایان یافت

اقتصاددانان حاضر در این اجلاس بر این موضوع توافق نظر داشتند که اقتصاد جهانی در مسیر احیا قرار گرفته است اما زیر سایه تردید قرار دارد.

گرچه امسال موضوعات سیاسی چون بحران سوریه و پرونده اتمی ایران بیشتر توجهات را در اجلاس داووس به خود جلب کرده بود، اما بحث‌های اقتصادی مهمی هم در این اجلاس مطرح شد. در اجلاس داووس رئیس کل صندوق بین‌المللی پول با هشدار نسبت به خطرات روند بهبود اقتصاد جهانی گفت: این روند یک فرآیند تثبیت اقتصادی است و مردم باید نسبت به این خطرات آگاه باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شینهوا نت، کریستین لاگارد رئیس کل صندق بین‌المللی پول، طی سخنانی در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: این بهبود در سطوح مختلف و در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است و یک فرآیند تقویتی و تثبیتی است.

فارغ از هشدارهای لاگارد که وی پیش‌تر نسبت به خطرات اصلاحات اقتصادی و رشد نامتوازن داده بود، در این سخنرانی لاگارد به خطرات جدیدی شامل کاهش تدریجی ذخایر فدرال و معاملات سهام در ایالات متحده و احتمال نزول قیمت‌ها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه احتمال نزول قیمت‌ها کم است، افزود: این خطر برای اقتصادهایی که نرخ تورم در آنها پایین و بسیار کمتر از نرخ مطلوب است وجود دارد.

در صورتی که نرخ پایین تورم ادامه پیدا کند انتظارات بلندمدت نیز در سطوح پایین‌تری از حد مطلوب آن تحقق خواهد یافت.

در پاسخ به این اظهارات، ماریو دراگی، رئیس کل بانک مرکزی اروپا، اعلام کرد که نرخ تورم در حوزه اروپا برای مدت طولانی در سطح پایین خواهد ماند.

از سوی دیگر وزیران بازرگانی بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان در نشست مجمع جهانی اقتصاد داووس سوئیس متعهد شدند تجارت جهانی را گسترش دهند. به گزارش «ایسنا»، در یکی از کنفرانس‌هایی که در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد برگزار شد، وزیران کشورهای چین، اتحادیه اروپا، ژاپن، آمریکا و ۱۵ کشور دیگر موافقت کردند پیشرفت مثبتی را که در نشست دسامبر گذشته سازمان جهانی تجارت در بالی اندونزی حاصل شد، توسعه دهند. در این نشست ۱۵۹ کشور عضو این سازمان برای کاهش تعرفه‌های گمرکی و بوروکراسی اداری به توافق رسیده بودند.

یوهان اشنایدر آمان، وزیر اقتصاد سوئیس اظهار کرد: این وزیران موافقت کردند به دشوارترین موضوعات مورد مذاکره شامل کشاورزی، دسترسی بازار و خدمات بپردازند که در توافق دسامبر سازمان جهانی تجارت از قلم افتادند. وی تاکید کرد موفقیت آمیز بودن رسیدگی به این موضوعات نیازمند رویکردی تازه و معتبر است.

رابرت آزودو، مدیر کل سازمان جهانی تجارت نیز گفت: روند مذاکرات باید شفاف و فراگیر باشد تا هر یک از اعضا بتوانند نظر خود را ابراز و در آن مشارکت کنند.

توافق بالی می‌تواند تجارت جهانی را به میزان یک تریلیون دلار در سال‌های آینده افزایش دهد و محور آن، توافق درباره تدابیری برای کاهش موانع تجارت از طریق تسهیل تشریفات گمرکی و شفاف کردن آنها بوده است. همچنین این توافق امیدها را نسبت به تکمیل مذاکرات تجاری معروف به نشست دوحه زنده نگه داشته است و اعتبار سازمان تجارت جهانی را احیا کرده که نه فقط یک دادگاه تجاری برای رسیدگی به منازعات بین‌المللی بلکه مجمعی برای مذاکرات و توافق تجاری دولت‌ها است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قدرت‌های جهان در عرصه تجارت همچنین وعده دادند توافق جهانی را برای تجارت آزاد کالاهای محیط زیستی به‌منظور کمک به مبارزه با گرمایش جهانی طراحی کنند.

در این اجلاس چهار روزه بیش از ۲۵۰۰ نفر از حدود ۱۰۰ کشور جهان شرکت کردند که در میان آنها ۱۵۰۰ فعال اقتصادی و بیش از ۴۰ رئیس‌جمهوری یا نماینده دولت حضور داشتند. از کل موضوعات مطرح شده در این اجلاس می‌توان به مسیر منتهی به احیای اقتصادی جهان، چشم‌انداز مالی، انرژی‌های نو، سلامت و تغییرات آب و هوایی اشاره کرد.

پایان داووس با خوش‌بینی محتاطانه