راهپیمایی روس‌ها علیه پوتین

گروه بین‌الملل- ترفندهای پوتین هنوز موثر واقع نشده است. آزادی زندانیان سیاسی، تصویب قانون برگزاری راهپیمایی همه و همه برای پوتین بی‌فایده بوده است. برگزاری راهپیمایی در آستانه برگزاری بازهای المپیک زمستانی سوچی و مشکلات امنیتی موجود در روسیه پوتین را با دردسر مضاعف رو‌به‌رو کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه هزاران تن از معترضان ضد سیاست‌های پوتین در مسکو، پایتخت روسیه دست به راهپیمایی زدند و خواستار آزادی هشت زندانی معترض شدند.

این خبرگزاری در ادامه می‌نویسد: تدابیر امنیتی شدیدی همزمان با تظاهرات هزاران نفری معترضان در روسیه برقرار شد و صدها تن از ماموران پلیس در مسیری که از میدان پوشکین تا میدان تارگنف برگزار شد، حضور داشتند. همچنین هلی‌کوپتری نیز بر فراز جمعیت معترضان به پرواز درآمده بود.

معترضان پلاکاردهایی که بر رویشان نوشته شده بود «زندانیان سیاسی را آزاد کنید؛ آنها گروگان پوتین هستند» در دست داشتند. همچنین پلیس اعلام کرد که ۲۰۰۰ معترض در این راهپیمایی اعتراضی حضور داشتند، در حالی که سازمان‌دهندگان این تجمع گسترده اعتراضی تعداد شرکت کنندگان را ۱۰ هزار تن اعلام کردند.

این راهپیمایی توسط گروه‌های مخالف دولت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و چند روز پس از آنکه دادستان‌های روسیه خواستار حبس تا شش سال برای این هشت زندانی شدند، صورت گرفت. این افراد به شورش گسترده و اعمال خشونت‌ علیه پلیس و درگیری پیش از مراسم تحلیف پوتین در سال ۲۰۱۲ متهم شده‌اند. وکلای این افراد گفته‌اند که شواهد موجود اتهام موکلانشان را ثابت نمی‌کند و گروه‌های حقوق بشری نیز این پرونده‌ها را با انگیزه سیاسی اعلام کردند.

عفو بین‌الملل اعلام کرده است که شش تن از این هشت نفر «زندانیان عقیدتی» هستند و تاکید می‌کند که روسیه باید اتهامات علیه این افراد را ملغی کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد تعدادی از معترضان پرچم اوکراین را به دست داشتند تا حمایت خود را از تظاهرات اعتراضی علیه دولت کی‌یف نشان دهند.

روسیه سنگر خود را در اوکراین از دست می‌دهد؟

همزمان با حمایت بخشی از مردم روسیه از اوکراین، روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی با عنوان « روسیه برای در کنترل داشتن قدرت منطقه‌ای برای اوکراین می‌جنگد» مدعی شد که روسیه در حال از دست دادن نفوذ خود در کی‌یف است. با متزلزل شدن جایگاه یانوکوویچ، روسیه به شدت در تلاش است تا بتواند وی را تحت هر شرایطی حفظ کند تا قدرت خود را در منطقه از دست ندهد.

به نوشته این روزنامه اما با استعفای نخست‌وزیر اوکراین و تیم او که گرایش به روسیه داشته است اوضاع چندان بر وفق مراد پوتین نیست و او اینک در آستانه بازی‌های مهم سوچی باید در دو جبهه بجنگد.

پوتین در این راستا هم در داخل و هم در خارج برای رقیبان، خود را باید هماوردی قلدر نشان دهد. در واقع اما موضوع از قرار دیگری است. این موضوع را می‌توانید از رانندگان تریلی که بین روسیه و اوکراین در رفت و آمد هستند بپرسید، میزان محبوبیت روسیه و شخص پوتین در اوکراین از چه وزنی برخوردار است. رانندگانی که حامل خبرهای خوب برای روسیه نیستند و از میزان دشمنی مخالفان دولت یانوکوویچ از روسیه نقل قول می‌کنند.

این در شرایطی است که روسیه در آستانه بازی‌های المپیک گفته است که با برگزاری این بازی‌ها روسیه به جمع دیگر کشورهای دنیا بازگشته است. در شرایطی که در جای جای روسیه در کنار عکس پوتین در بیلبوردهای بزرگ نوشته است : «روسیه بزرگ، تازه» اما دیر زمانی نیست که از اعتراضات مردمی علیه پوتین می‌گذرد. زمانی که مردم این کشور علیه انتخاب مجدد پوتین به خیابان‌ها آمدند و سعی داشتند تا مانع ریاست جمهوری دوباره مرد صورت یخی روسیه شوند.

پوتین اما هم‌اینک تلاش دارد تا از خود چهره دموکرات‌تری نشان دهد. او با آزاد کردن دختران یاغیِ مخالف خود به نام «پوسی رایوت» و مهم‌ترین مخالف مولتی میلیاردرش یعنی «میخاییل خودورکوفسکی» سعی کرد آرامش چهره خود را به جامعه منتقل کند. چهره جامعه اما در آستانه بازی‌های المپیک زمستانی چندان آرام نیست. انفجار دو بمب به فاصله یک روز حتی از لحاظ امنیتی نیز روسیه را به چالش کشید. اسلامگرایان تندرو و زنان انتحاری همچون «زنان بیوه سیاه‌پوش» حس ترس را تا آخر بازی‌ها برای مهمانان ورزشکار این کشور به ودیعه خواهند گذاشت. اگر زمانی روسیه به رهبری پوتین به قدرت اقتصادی فراوانی رسید تا گروه «بریک» (کشورهایی متشکل از برزیل، روسیه، هند و چین) را تشکیل دهد اینک با رشد طبقه متوسط او باید در داخل هم برای باقی ماندن در قدرت با عوامل متعددی بجنگد و هم در خارج سیاست‌های متعادل‌تری در پیش بگیرد.