گروه بین‌الملل- با پیشروی نیروهای روسیه در خاک اوکراین و تصرف شبه جزیره کریمه، از این کشور خبر می‌رسد که دنیس برزوسکی، فرمانده نیروی دریایی اوکراین در کریمه خود را به نیروهای روسیه تسلیم کرده است. به گزارش رویترز این فرمانده نیروی دریایی یک روز پس از اینکه از سوی کی‌یف به این سمت گماشته شد خود را تسلیم نیروهای پوتین کرده است. همزمان اما با واکنش منفی کشورهای جهان نسبت به حضور نیروهای روسیه در خاک اوکراین، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو تمامیت ارضی اوکراین را به چالش نمی‌کشد و به دنبال به راه انداختن جنگ نیست. به گزارش صدای روسیه، «گریگوری کاراسین»، معاون وزیر امور خارجه روسیه و وزارت کشور روسیه در این‌باره گفت: «ما می‌خواهیم که اوکراین کشوری با ثبات و سعادتمند باشد».

وی در مصاحبه با شبکه یک تلویزیون روسیه در پاسخ به سوالی درباره تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد: «ناآرامی‌های به‌وجود آمده در اوکراین حل شدنی است. آنچه اکنون در این کشور در حال وقوع است، همان تراژدی است که در کشور اوکراین است که برادر ماست. هیچ‌کس در روسیه نمی‌خواهد با اوکراین جنگ کنیم. ما حتی از به‌کار بردن چنین واژه‌هایی در ارتباط با نزدیک‌ترین دوستمان که اوکراین است، مخالفیم. ما از تمام نیروهایی که از تقویت روابط دوجانبه‌مان حمایت کنند پشتیبانی می‌کنیم».

نخست‌وزیر روسیه اما در موضعی متفاوت نسبت به معاون وزیر امور خارجه کشورش گفت که رهبران جدید اوکراین غاصب هستند و غیرقانونی قدرت را تصاحب کرده‌اند. دیمیتری مدودف در صفحه شخصی فیس‌بوک خود نوشت: در شرایطی که ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری برکنار شده اوکراین در اصل هیچ اختیاری ندارد، همچنان رهبر مشروع این کشور بر اساس قانون اساسی اوکراین است و اگر گناهکار و مجرم است، باید استیضاح و محاکمه شود.

وی در ادامه مطلب خود در فیس‌بوک نوشت: هر اقدام دیگر نظیر تصاحب قدرت، خلاف قانون است و باعث بی‌ثباتی شدیدی می‌شود و موجب پدید آمدن یک انقلاب جدید و خونریزی دوباره خواهد شد.

این در شرایطی است که تیموشنکو که به تازگی از زندان آزاد شده است از رهبران جهان خواست تا جلوی تجاوزات روسیه را بگیرند. به گزارش «ایسنا»، یولیا تیموشنکو در بیانیه‌ای گفت: «اوکراین و جهان باید سریع و هماهنگ تلاش کنند تا جلوی نمایش تجاوز بی‌سابقه روسیه به اوکراین را بگیرند و تمامیت ارضی اوکراین را حفظ کنند». به نوشته سایت خبری صدای روسیه، یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق اوکراین گفت: روسیه باز هم تلاش دیگری کرده است تا با اظهارات پر سر و صدا و تصمیم درباره جنگ اوکراین را بترساند. وی تاکید کرد: اوکراین یک کشور صلح‌طلب است اما اگر اوکراین اولتیماتوم روسیه را بپذیرد ممکن است استقلال خود را از دست بدهد. روسیه می‌خواهد سناریوی آبخازیا و اوستیای جنوبی را برای اوکراین پیاده کند که باید جلوی ‌آن را گرفت. وی گفت: «طرحی وجود دارد که می‌تواند موجب بی‌ثبات کردن وضعیت شود».

وی از پارلمان اوکراین خواست تا سریعا یک نشست اضطراری برگزار کند.

تیموشنکو اضافه کرد: «ما باید از شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای اتحادیه اروپا بخواهیم تا یک اجلاس فوری شورای وزیران اتحادیه اروپا و همچنین اجلاس اتحادیه اروپا را در کاخ لیوادیای شبه جزیره کریمه برگزار کنند». با این وجود دولت آلمان در راستای بحران به‌وجود آمده در اوکراین می‌گوید که رئیس‌جمهوری روسیه پیشنهاد صدراعظم آلمان در ایجاد یک «گروه تماس» با هدف تسهیل روند مذاکرات درباره بحران اوکراین را پذیرفته است. به گزارش آسوشیتدپرس، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان این ایده را در مکالمه تلفنی که در آن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را به نقض قوانین بین‌المللی در مداخله نظامی غیر قابل قبول در شبه جزیره کریمه متهم کرد، مطرح کرد.

سخنگوی دولت برلین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پوتین این ایده را درباره تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب پذیرفته است. در بیانیه کرملین نیز آمده که پوتین از اقدامات روسیه علیه نیروهای ملی‌گرای افراطی در اوکراین دفاع و بر انجام اقدامات برای جلوگیری از این افراد تاکید کرده است. در ادامه این بیانیه همچنین آمده که پوتین مستقیما به نظرات مرکل درباره تهدیدهای مداوم خشونت علیه شهروندان اوکراینی و جمعیت روس زبان این کشور اشاره کرده است. از دیگر سو هفت کشور بزرگ صنعتی جهان (گروه هفت) با صدور بیانیه‌ای اقدام نظامی روسیه علیه منطقه استراتژیک کریمه در اوکراین را محکوم و حمایت خود را از تمامیت ارضی اوکراین اعلام کردند. همزمان نمایندگان کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از روسیه خواستند ضمن خارج کردن نیروهایش از اوکراین، از مداخله بیشتر در امور این کشور خودداری کند. این در شرایطی است که برخی از رهبران گروه هشت که قرار بود اجلاسشان در مسکو برگزار شود اعلام‌ کرده‌اند به‌دلیل تجاوز روسیه به خاک اوکراین در این نشست شرکت نخواهند کرد و پس از آن نشست گروه هشت در مسکو لغو شد. آمریکا و کانادا نیز دو کشوری هستند که این موضع را علیه روسیه گرفته‌اند. در این راستا جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در این مصاحبه‌ها درباره غیرقابل قبول بودن حمله و تهاجم به یک کشور یکپارچه بر اساس «بهانه‌های واهی» و برای «اصرار ورزیدن بر منافع شخصی» سخن گفت و اعلام کرد: در قرن ۲۱ کشوری نمی‌تواند رفتاری همانند قرن نوزدهم داشته باشد و با اصرار ورزیدن بر منافع شخصی خود به کشور دیگری حمله کند. این اقدام در حقیقت تهاجمی است علیه یک کشور که باعث افزایش تنش می‌شود.