گروه بین‌الملل- جان کری، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار از اوکراین وارد پاریس شد. به گزارش یورو نیوز، ماموریت اصلی کری در پاریس گفت‌وگو با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درباره حضور نظامی این کشور در جمهوری خودمختار کریمه است. کری در سفر به کی‌یف گفته بود که هیچ نشانه‌ای از وجود چنین خطری دیده نمی‌شود. روسیه دلیل دخالت خود در امور اوکراین را خطر دولت جدید برای روس‌تبارهای ساکن این کشور خوانده بود. از سوی دیگر، کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مادرید با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت‌وگو کرد و گفت که این گفت‌وگوها مفید بود. لاوروف با اشاره به صحبت‌هایی که درباره تحریم روسیه شده است، گفت که وضع این تحریم‌ها اثر معکوس خواهد داشت و باعث عقب‌نشینی کشورش نمی‌شود. باراک اوباما نیز دولت روسیه را ترغیب کرد که نیروهای خود را از خاک اوکراین عقب بکشد.

اعلام جدایی کریمه از اوکراین

نخست‌وزیر جدید شبه جزیره کریمه اظهار کرد که این منطقه کنترل همه نیروهای ارتش و ساختمان‌های دولتی حاضر در آن را بر عهده دارد و رسما جدایی این منطقه از اوکراین را اعلام کرد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از روزنامه گلوب اند میل، سرگئی آکسنوف، نخست‌وزیر جدید شبه جزیره کریمه در یک کنفرانس خبری گفت: «دولت جدید اوکراین غیرقانونی و دیوانه است.» وی چند روز پیش به عنوان نخست‌وزیر جدید کریمه معرفی شد.

آزمایش موشک بالستیک روسیه

در چنین شرایطی روسیه اعلام کرد، یک فروند موشک بالستیک را با موفقیت آزمایش کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، این آزمایش موشکی روسیه در بحبوحه تنش‌ها بر سر اقدامات روسیه در منطقه کریمه و تهدید مسکو درخصوص اعزام نیرو به خاک اوکراین انجام شد. این در شرایطی است که آزمایش موشک‌ قاره‌پیمای بالستیک توسط روسیه اگرچه از پیش برنامه‌ریزی شده و با اطلاع واشنگتن صورت گرفته است اما همزمان شدن آن با تحولات اوکراین، به بحران در شبه جزیره کریمه ابعاد تازه‌ای بخشیده است. ایگور یگوروف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: نیروهای موشکی راهبردی روسیه موشک «توپل آر.اس-۱۲ ام» را از منطقه آستاراخان در جنوب روسیه شلیک کردند و کلاهک مجازی این موشک به هدف خود در قزاقستان اصابت کرد. در همین حال، پنتاگون خبر آزمایش موشک قاره‌پیمای روسیه را تایید و اعلام کرد که مسکو پیش از این آزمایش، واشنگتن را در جریان آن گذاشته بود. روسیه و آمریکا سال ۲۰۱۰ مجموعه پیمان‌هایی را امضا کردند که تعداد موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای دو کشور را محدود می‌کند اما مسکو اعلام کرده است در آینده‌ای نزدیک با کاهش بیشتر موافقت خواهد کرد و در حال برداشتن گام‌هایی برای تقویت زرادخانه هسته‌ای خود است.