صف‌آرایی بودجه‌های نظامی

گروه بین‌الملل- نشست سالانه حزب کمونیست چین با یک شوک خبری رو‌به‌رو شد. چین بودجه نظامی خود را ۲/۱۲ درصد افزایش داد و به این طریق به نوعی برای کشورهای همسایه‌اش خط و نشان کشید. از دیگر سو شینزو آبه، نخست‌وزیر راستگرای ژاپن نیز بودجه نظامی کشورش را افزایش داده و به تازگی نیز این دو کشور بر سر جزایر سنکاکو با پکن به مشکل برخورده‌اند. این در شرایطی است که متحد وی یعنی ایالات متحده بودجه نظامی‌اش را کاهش داده است. همین موضوع ناظران سیاسی را نگران کرده است که این صف‌آرایی بودجه‌‌ها در حوزه نظامی ممکن است تنش‌ها را در دریای چین افزایش دهد و حتی برخی از ناظران پیش‌بینی کرده‌اند که احتمال افزایش جنگ در این منطقه وجود دارد. چین به تازگی براساس دکترین دفاعی‌اش حریم هوایی و دریایی خود را افزایش داده و در مورد جزایر مورد مناقشه با ژاپن، سنکاکو را جزو حریم دریایی خود لحاظ کرده است.

این جزایر پیش از این از سوی ژاپنی‌ها خریداری شده و عاری از سکنه است. اما بر اساس گفته‌های کارشناسان سرشار از منابع گازی است و دو کشور را برای همین موضوع رو در روی هم قرار داده است. در این راستا وال استریت ژورنال می‌نویسد: دولت چین اعلام کرد در بودجه سال جاری مبلغ ۲۳/۸۰۸ میلیارد یوآن(۵۸/۱۳۱ میلیارد دلار) به بخش نظامی این کشور اختصاص داده شده است که نسبت به مبلغ ۲/۷۲۰ میلیارد یوآنی سال گذشته ۲/۱۲درصد افزایش نشان می‌دهد. این بیشترین افزایش بودجه نظامی چین از سال ۲۰۱۱ تاکنون بوده است و در ادامه افزایش‌های دو دهه اخیر رشد قابل توجهی به شمار می‌رود. بخشی از این بودجه صرف امور دفاع ساحلی و هوایی و همچنین توسعه سلاح‌های فوق‌پیشرفته خواهد شد. این افزایش بودجه در شرایطی اعلام شد که تنش بین چین و کشورهای همسایه ازجمله ژاپن و فیلیپین بر سر مالکیت برخی جزایر واقع در دریای چین شرقی ادامه دارد. همچنین این افزایش یک روز پس از آن اعلام شد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، کاهش بودجه پنتاگون را ارائه کرد. گرچه بودجه نظامی چین همچنان بسیار کمتر از بودجه نظامی آمریکا است، اما دومین بودجه نظامی بزرگ جهان به شمار می‌رود.

برخی مقامات و تحلیلگران دفاعی آمریکا و آسیا معتقدند کاهش بودجه پنتاگون آمریکا را برای اجرای تعهداتش در برابر متحدان آسیایی و باقی ماندن به عنوان قدرت نظامی منطقه در دراز مدت در تنگنا قرار می‌دهد. از سوی دیگر بسیاری از کشورهای آسیایی نیز برای مقابله با افزایش بودجه نظامی چین، بودجه نظامی خود را افزایش می‌دهند و این مساله رقابت تسلیحاتی را در منطقه به وجود می‌آورد.

تعیین هدف برای افزایش رشد اقتصادی

چین هدف رشد اقتصادی ۵/۷ درصدی را برای سال ۲۰۱۴ تعیین کرد. این نرخ رشد احتمالا دستیابی به هدف رهبران این کشور مبنی بر مهار ریسک اعتبارات و کنترل آلودگی هوا را دشوار می‌کند.

به گزارش بلومبرگ، لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین، در نشست سالانه قانون‌گذاران در پکن گفت: این هدف رشد که همانند سال گذشته است اعتماد بازارها را تقویت خواهد کرد.

او ادامه داد: «حفظ توسعه اقتصادی و حمایت از نرخ رشد اقتصادی مطلوب باید وظیفه اصلی ما باشد.» با این وجود نخست‌وزیر چین گفت دومین اقتصاد بزرگ جهان اصلاحات را از محیط زیست گرفته تا بخش مالی، دنبال خواهد کرد و تلاش می‌کند برای تقویت درآمدها و مشاغل به رشد مطلوب برسد. او در نخستین سخنرانی خود در برابر پارلمان گفت:«انجام اصلاحات اولویت اصلی دولت است. ما باید جرات مبارزه داشته باشیم و برای انجام اصلاحات در همه زمینه‌ها موانع ذهنی را برطرف کنیم.» لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین، همچنین گفت به‌منظور دستیابی به اقتصادی سبزتر و متوازن‌تر که به جای سرمایه‌گذاری متکی بر مصرف باشد، کارخانه‌های بی‌فایده تعطیل خواهند شد، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تقویت خواهد شد و بررسی وضع مالیات بر حفاظت از محیط‌زیست تسریع خواهد شد. «لی» که اولین نخست‌وزیر چین است که مدرک دکترای اقتصاد دارد، به پارلمان اعلام کرد برای سال ۲۰۱۴ هدف تورمی حدود ۵/۳ درصدی درنظر گرفته شده است و دولت قصد دارد کسری بودجه را در رقم ۱/۲درصد تولید ناخالص داخلی حفظ کند.