مرگ معترض ترک دوباره اعتراضات را شعله‌ور کرد

گروه بین‌الملل- هر چقدر به انتخابات محلی ترکیه نزدیک‌تر می‌شویم عرصه بر اردوغان و حزب عدالت و توسعه تنگ‌تر می‌‌شود. به تازگی با مرگ معترض نوجوان پارک گزی که به کما رفته بود اعتراضات در شهرهای اصلی ترکیه دوباره شعله‌ور شد. برکین الوان نوجوان ۱۵ ساله که ۲۶۹ روز پیش به کما رفته بود در نهایت تسلیم مرگ شد و همین موضوع باعث شد تا معترضان پارک گزی به خیابان‌ها سرازیر شوند و خواستار استعفای اردوغان شوند.

روزنامه حریت در این باره نوشت: نوجوان ۱۵ ساله ترکیه‌ای که بر اثر اصابت کپسول گاز اشک‌‌آور به سرش به کما رفته بود اعتراضات پارک گزی را دوباره زنده کرد. پدر الوان در این باره می‌گوید: «به ما خبر دادند که پسرمان را ساعت ۷ صبح (سه‌شنبه) از دست داده‌ایم. ملت ترکیه فرزند خود را از دست داده است. جا دارد همه با ما همدردی کنند.»

در اعتراضات پارک گزی علاوه‌بر برکین الوان، ۸ نفر دیگر نیز به‌دلیل خشونت‌های پلیس کشته شدند.

با این وجود با مرگ این پسر نوجوان اعتراضات نسبت به گذشته فراگیرتر از قبل شده است.

این روزنامه می‌نویسد: برگزاری مراسم تشییع الوان زیر نظارت شدید پلیس این کشور برگزار شد. همچنین پلیس استانبول سعی داشت با به خرج دادن خشونت، معترضان به مرگ نوجوان کشته شده را پراکنده کند.

سایت راشاتودی اما درخصوص مرگ این پسر نوجوان می‌نویسد: برکین الوان یکی از قربانیان اعتراضات ضددولتی نسبت به برنامه توسعه پارک «گزی» بود.

۱۶ ژوئیه سال گذشته میلادی، وی از خانه بیرون رفت تا برای خانواده‌اش نان تهیه کند اما در راه، در جریان درگیری میان ماموران پلیس و معترضان، کپسول گاز اشک‌آور شلیک شده از سوی پلیس به سرش اصابت کرد.

الوان هفت مارس سال جاری میلادی دچار حمله شد و قلبش به مدت ۲۰ دقیقه از کار افتاد. این نوجوان که پیش از این رویداد ۴۵ کیلو وزن داشت پس از زخمی و بستری شدنش در بیمارستان وزنش به ۱۶ کیلو رسید. حدود ۱۰۰۰ تن از مردم ترکیه پس از مطلع شدن از مرگ برکین الوان، در مقابل بیمارستانی که وی در آن جان باخته بود، دست به راهپیمایی زدند.

خبرگزاری آنادولو گزارش داد، در خارج از بیمارستان ماموران امنیتی در تلاش بودند تا این جمعیت را متفرق کنند؛ چون که تعدادی از عزاداران با سنگ و چوب به ماشین‌های پلیس حمله کردند و با سطل‌های آشغال موانع ایجاد کردند.

روزنامه حریت در گزارشی نوشت، پس از آنکه چندین تن از معترضان خارج از این بیمارستان به یکی از اتوبوس‌های پلیس سنگ پرتاب کردند و از آن سپر و کلاه دزدیدند، پلیس استانبول به شلیک گاز اشک‌آور و استفاده از آب پرفشار متوسل شد.

یکی از عکاسان خبرگزاری فرانسه نیز از زخمی شدن یکی از معترضان خبر داد. «گولسوم الوان»، مادر این نوجوان، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه را مقصر مرگ پسرش می‌داند؛ چون که وی در ژوئن سال ۲۰۱۳ میلادی «رشادت افسانه‌ای» نیروهای پلیس در برخورد با اعتراضات ضددولتی را تحسین کرده بود.

گولسوم الوان در خارج از بیمارستان به خبرنگاران گفت: «خدا پسرم را از من نگرفت بلکه این کار اردوغان بود.»

در این راستا نیز مردم خشمگین که با پلیس ضد شورش مقابله می‌کردند، فریاد «قاتلان» سر دادند. در آنکارا نیز حدود ۲۰۰۰ دانشجو در خارج از دانشگاه فنی خاورمیانه جمع شدند. با راهپیمایی آنها به سوی مقر حزب حاکم عدالت و توسعه، در خیابان‌های اصلی این شهر ترافیک سنگینی به وجود آمد.

از آنجا که این معترضان به هشدارهای نیروهای امنیتی اعتنایی نکردند، پلیس برای متفرق کردن آنها به شلیک گاز اشک‌آور و استفاده از آب پرفشار متوسل شد. مردم دیگر شهرهای ترکیه نیز برای سوگواری به‌دلیل مرگ این پسر نوجوان به خیابان آمدند. برآورد شده که دست‌کم در ۱۹ شهر ترکیه راهپیمایی به راه افتاده که خشونت‌آمیزترین آنها در آنکارا بوده است.

طبق گزارش خبرگزاری دوغان، پلیس و معترضان شهرهای ازمیر، آدنا، آنتالیا و مرسین نیز با یکدیگر درگیر شده‌اند.

با وجود اقدامات خشونت‌آمیز ماموران پلیس علیه دانشجویان در بخش‌های مختلف آنکارا، با پیوستن افراد بیشتر اعتراضات در مرکز آنکارا در حال افزایش است.

مردم سراسر ترکیه برای گرامیداشت یاد هشت تن از قربانیان اعتراضات پارک «گزی» از جمله برکین الوان، نوجوان ۱۵ ساله در سراسر ترکیه دست به راهپیمایی زدند.

اعتراضات پس از آن آغاز شد که فردی با در دست داشتن تکه‌ای نان به تنهایی در مرکز منطقه «گیزیلای» نشسته بود و پلاکاردی در دست داشت که بر روی آن نوشته شده بود: «من برکین هستم». این اعتراضات بزرگ و بزرگ‌تر شد؛ چون که افراد بسیاری به وی پیوسته و تحصن کردند.

دانش‌آموزان و دانشجویان تعدادی از دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها نیز در کلاس‌های درس حاضر نشدند. به علاوه کسبه محل زندگی خانواده الوان در استانبول برای نشان دادن حمایت خود، کسب‌وکار خود را تعطیل کردند.