خواهر اسد تحریم شد

گروه بین‌الملل- پس از گذشت سه سال از جنگ، مردم نواحی مختلف سوریه از اینکه محل زندگی‌شان از تصرف نیروهای افراطی القاعده خارج می‌شود، خوشحال هستند؛ زیرا این تندروها در نواحی تحت کنترل خود قوانینی سختگیرانه اعمال کرده‌اند که شکنجه و گردن زدن افراد در انظار عمومی بخشی از آن است. ایسنا در گزارشی به بررسی حضور تروریست‌ها در سوریه پرداخت و نوشت: کشورهای مخالف دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر تنها هدف آنها نباید سرنگونی اسد باشد بلکه شکست افراطیون نیز به آن افزوده شده است.

بسیاری از شورشیانی که بخش‌هایی از شمال سوریه را تحت کنترل گرفتند تحت نفوذ تندروهای خارجی قرار داشتند و جنگجویان خارجی به این بهانه که شورشیان مرتد هستند و یا به آنها اجازه نمی‌دهند تا نسخه سخت‌گیرانه خود را در نواحی خارج از کنترل دولت به اجرا بگذارند، علیه آنها دست به سلاح برده‌اند.

این در شرایطی است که طبق آمارهای سازمان ملل، سوریه از نظر تعداد پناهندگان خود را به افغانستان نزدیک کرده است و تاکنون ۲/۴ میلیون نفر از این کشور گریخته‌اند.

به گفته یک مقام از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، قدرت‌های جهانی اکنون متوجه شده‌اند که انفعال در قبال سوریه اشتباهی بود که باعث افزایش تعداد تروریست‌ها در این کشور شده است.

هر چند اصلاحات در این زمینه کم است اما یک کارشناس تخمین زد که القاعده ۲۵ هزار جنگجو در سوریه دارد. از این تعداد ۱۰ هزار تن جنگجوی خارجی بود و دو هزار تن از آنها نیز از اروپا راهی سوریه شده‌اند.

این در شرایطی است که خصومت میان گروه‌های تروریستی (دولت اسلامی عراق و شام) با جبهه النصره ادامه دارد و ابوبکر البغدادی، رئیس داعش که قصد داشت النصره را تحت کنترل خود درآورد با مخالفت ایمن الظواهری، رهبر القاعده روبه‌رو شد. همزمان با این گزارش دادگاه اروپا اعمال تحریم علیه خواهر بشار اسد به خاطر انجام فعالیت سیاسی و حمایت از نظام سوریه را تصویب کرد.

به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، دستگاه قضایی اروپا با تحریم‌های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا علیه بشری اسد، خواهر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه موافقت کرد.

بشری اسد که همسر آصف شوکت، معاون سابق رئیس ستاد ارتش سوریه است به خاطر حمایت از نظام و انجام فعالیت‌های سیاسی مشمول این تحریم‌ها شده است.

این تحریم‌ها شامل عدم اعطای ویزا، مصادره اموال و همچنین ممانعت از ورود بشری اسد به کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا عبور از این کشورها است.

از سوی دیگر رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل با اشاره به اینکه این سازمان باید خود را برای رویارویی با سیل آوارگان از منطقه خودمختار کریمه آماده کند، گفت که «فاجعه کامل» زمانی اتفاق می‌افتد که جامعه بین‌المللی توجه خود را از جنگ داخلی سوریه منحرف کند.

آنتونیو گوترس، ‌رئیس کمیسیون عالی پناهندگان سازمان ملل در مصاحبه با رویترز با اشاره به تحولات سوریه گفت: در تلاش‌های آمریکا و روسیه پس از شکست مذاکرات ژنو ۲ برای آنکه طرف‌های درگیر در جنگ سوریه نزد یکدیگر بیایند، پیشرفت کمی وجود داشته است.

گوترس به خبرگزاری رویترز گفت: در حال حاضر ما احتیاج داریم که برجسته‌ترین کشورهای جهان بتوانند نزد یکدیگر بیایند و اختلافات خود را کنار بگذارند و تلاش کنند راهی برای صلح در سوریه بیابند. این تنش‌های ایجاد شده پیرامون سوریه به وضوح هیچ فایده‌ای ندارد.