اگر روزهای آخر منتهی به سال ۹۳ را «ندید» می‌گرفتیم، مهم‌ترین اتفاق سال مثل سه سال گذشته موضوع سوریه می‌بود که با به توافق نرسیدن در ژنو بحران سوریه همچنان لاینحل باقی ماند. موضوعاتی حیاتی همچون موضوع آورگان سوری و سوءتغذیه طرفین درگیر و موضوعاتی از این قبیل همچنان لاینحل باقی مانده است. اما در روزهای آخر سال ۹۲ مردم اوکراین علیه یانوکوویچ و نبستن قراردادهمکاری با اتحادیه اروپا دست به اعتراض زدند و کم‌کم اعتراضات فراگیر شد تا اینکه به فرار رئیس‌جمهوری سابق این کشور انجامید. در واقع رویارویی غرب و شرق نوع جدیدی از جنگ سرد را رقم زد که به گمان کارشناسان مهم‌ترین اتفاق چند سال اخیر بوده است، زیرا رویدادهای اوکراین و موضوع همه‌پرسی در شبه جزیره کریمه که مردم رای به جدایی از اوکراین را دادند وقایع مهم جهانی را در سال گذشته تحت الشعاع قرار داد. در زیر به مهم‌ترین اتفاقات سال گذشته اشاره می‌کنیم. سال بد برای اخوانی‌ها

گروه بین‌الملل- مصر کانون تحولات دنیای عرب است. این گفته بیشتر ناظران جهان عرب است. با سقوط دولت مرسی و روی کار آمدن نظامیان در این کشور پیش‌بینی می‌شد که دیگر کشورهایی که اصطلاحا به بهار عربی دچار شده بودند، آخر خوشی پیدا نکنند. اما فاجعه اصلی زمانی اتفاق افتاد که برای نخستین بار در مصر دولتی روی کار آمد که پس از دو سال کار در سال‌جاری شمسی سقوط کرد و نظامیان این کشور، مصر را دوباره به نقطه صفر بازگرداندند. با شروع اعتراضات بخشی از مردم مصر علیه مرسی، پلیس این کشور برای پراکنده کردن معترضان رو به خشونت آورد و چندین نفر در این اعتراضات کشته شدند.

همین موضوع باعث فراگیرتر شدن اعتراضات علیه مرسی شد و معترضان تا محاصره کاخ ریاست جمهوری در این کشور پیش رفتند. اما نظامیان مصر که ابتدا در برابر اعتراضات سکوت کرده بودند به رهبری السیسی مرسی را دستگیر کردند و خود ریاست دولت موقت را به عهده گرفت. السیسی هم‌اینک نیز از مقام وزارت دفاع استعفا داده است تا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کند. مضاف بر اینکه وی در ماه گذشته نیز قانون اساسی این کشور را تغییر داد و زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر و پارلمان این کشور را جابه‌جا کرد.

سوریه همچنان بر مدار بحران

گروه بین‌الملل- بحران سوریه هر سال اسفناک‌تر از گذشته می‌شود. چندین میلیون آواره در کشورهای همسایه و نبود آذوقه به قدر کافی باعث شده است که در این کشور یک فاجعه انسانی رخ دهد. در شرایطی که در زمستان امسال قرار بود که دو طرف درگیر در بحران‌های سوریه در ژنو در مورد راهکاری سیاسی برای پایان دادن به بحران این کشور گردهم آیند، با به توافق نرسیدن دو طرف موضوع پیچیده‌تر از قبل شد. این پیچیدگی اما تنها به همین‌جا ختم نمی‌شود. با گسیل نیروهای فرامنطقه‌ای در سوریه و حمایت کشورهای عربستان سعودی، قطر و ترکیه از تروریست‌های تندرویی همچون داعش و جبهه النصره بحران سوریه وارد فاز جدیدی شد. در مناطقی که این افراد در سوریه حکمرانی می‌کردند قوانین سختی وضع کردند و دست به اعدام‌های دسته‌جمعی زدند. همین موضوع باعث شد که ائتلاف مخالفان سوری در بیانیه‌ای از این گروه‌ها اعلام برائت کند و بین مخالفان سوریه درگیری نظامی به‌وجود آید. با این وجود سازمان ملل در آماری اعلام کرد که تاکنون بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در بحران سوریه کشته شده‌اند و نزدیک به ۵/۲ میلیون نفر به کشورهای همسایه پناه برده‌اند. از طرفی سازمان ملل هشدار داد که ادامه روند موجود باعث فراگیر شدن بیماری‌های مختلف و سوءتغذیه شدید مردم سوریه خواهد شد. در این بیانیه اشاره شده بود که برخی از مردم این کشور به شکار سگ و گربه روی آورده‌اند.

پوست موز زیر پای اردوغان

گروه بین‌‌الملل- سال ۹۲ شمسی سال خوبی برای اردوغان و حزب متبوعش نبود. از اعتراضات پارک گزی که عمدتا توسط چپ‌ها در استانبول پی‌‌ریزی شده بود گرفته تا پرونده ضد اختلاس که آینده سیاسی حزب عدالت و توسعه را با ابهام مواجه کرده است. در تابستان سال گذشته یک اعتراض ساده به تغییرکاربری پارک گزی به یک اعتراض سراسری منجر شد و خشونت پلیس دربرخورد با معترضان کار را بیش از پیش برای حزب عدالت و توسعه سخت‌‌تر کرد. هنوز زخم اعتراضات سراسری در ترکیه التیام نیافته بود که با درگیری دو همبازی سابق یعنی، اردوغان و فتح‌‌الله گولن و افشاگری این دو علیه همدیگر، موقعیت اسلامگراها را در ترکیه به خطر انداخت. در اواخر پاییز سال جاری خبر رسید که فردی ایرانی‌‌تبار به نام رضا ضراب که همسر خواننده‌‌ای معروف در ترکیه است ۸۷ میلیارد یورو از این کشور خارج کرده و طلا به ایران صادر کرده است. به گفته دادستان‌‌های آن‌‌زمان که هم‌‌اینک توسط اردوغان از کار برکنار شده‌‌اند، پای فرزندان وزرا و سپس خود وزرای دولت ترکیه به این پرونده باز و مشخص شد که ابعاد فساد در دولت حزب عدالت و توسعه فراگیرتر از چند اسم است. در این پرونده کم‌‌کم پای پسر اردوغان، یعنی بلال نیز باز و برخی نوارهای صوتی از صدای اردوغان نیز منتشر شد که با پسرش در مورد پول‌‌های مخفی شده در منزل صحبت کرده و از وی خواسته است که پول‌‌ها را از خانه خارج کند.

«ماندلا»؛ بخشید و فراموش نشد

گروه بین‌الملل- سال‌جاری یک اتفاق مهم رخ داد که جهان مبارزان آزادی‌خواهی را تحت تاثیر قرار داد. ماندلا اسطوره آزادی‌خواهی قرن بیستم، سرانجام در ابتدای قرن

بیست‌ و یکم تسلیم مرگ شد و جهانی را به اندوه فرو برد. در پانزدهم آذرماه سال‌جاری جاکوب زوما، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی با حضور در تلویزیون این کشور رو به دوربین کرد و گفت: «نلسون ماندلای عزیزمان که پدر و موسس کشور دموکراتیک‌مان بود در گذشت.» ماندلا که به مدت ۲۷ سال در زندان‌های رژیم آپارتاید به سر برد پس از فروپاشی این رژیم نماد مقاومت و آزادی‌خواهی شد و در سال ۱۹۹۴ نیز توسط مردم به سمت ریاست جمهوری این کشور گماشته شد. او پیش از آن در سال ۱۹۹۳ نیز موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شده بود.

وی از معدود مبارزان راه آزادی است که پس از زندان افتادن به شیوه مبارزه مقاومت منفی روی آورد که پایه‌گذار آن گاندی فقید بوده است. او پس از اینکه از زندان آزاد شد دستور عفو عمومی صادر کرد و جمله معروف وی که گفت، «ببخش اما فراموش نکن». سرلوحه کار مبارزان راه آزادی قرار گرفت. از این‌رو بود که بسیاری از رهبران جهان در مراسم خاکسپاری وی حضور به هم رساندند و مراسم با شکوهی نیز از سوی دولت آفریقای جنوبی برای رهبر فقید این کشور در نظر گرفته شد.

خروج یورو از رکود

گروه بین‌الملل- یکی از مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی امسال خروج حوزه یورو از رکودی طولانی بود. این حوزه که درپی بحران بدهی‌ها دچار رکودی ۱۸ ماهه شده بود، در فصل دوم سال ۲۰۱۳ با پیشتازی آلمان و فرانسه از رکود خارج شد. دفتر آمار اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۴ اوت(۲۳ مرداد) اعلام کرد تولید ناخالص داخلی در ۱۷ کشور حوزه یورو در دوره آوریل تا ژوئن ۳/۰ درصد رشد کرده است. اقتصاد این حوزه در سه ماه قبل از آن ۳/۰ درصد کوچک شده بود. آلمان و فرانسه، دو اقتصاد بزرگ حوزه یورو، در فصل دوم سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها رشد کردند. در آلمان، تولید ناخالص داخلی در فصل دوم ۷/۰ درصد یعنی بیش از ۶/۰ درصد پیش‌بینی شده توسط اقتصاددانان رشد کرد. اقتصاد فرانسه پس از دو فصل رکود، در فصل دوم رشد ۵/۰ درصدی را ثبت کرد و از رکود خارج شد. پس از انتشار گزارش دفتر آمار اتحادیه اروپا، اولی رن، کمیسیونر امور اقتصادی اتحادیه اروپا، در وبلاگ خود نوشت:«از این آمار مثبت استقبال می‌کنیم. اما به هیچ‌وجه جایی برای خودستایی وجود ندارد. اکنون احیای پایدار قابل دستیابی است، اما به شرط آنکه در همه جبهه‌های واکنش به بحران از خود استقامت نشان دهیم.» خروج حوزه یورو از رکود در شرایطی رخ داد که برخی از اقتصادهای این حوزه در رکود باقی مانند. براساس اعلام دفتر آمار اتحادیه اروپا، اقتصاد اسپانیا در فصل دوم ۱/۰ درصد کوچک شد و اقتصادهای ایتالیا و هلند انقباض ۲/۰ درصدی را ثبت کردند.

نمایش واقعی یک مقاطعه‌کار

گروه بین‌الملل- اگر قرار به انتخاب مهم‌ترین چهره‌های سال باشد بی‌شک بیشتر ناظران به اسنودن، مقاطعه‌کار آمریکایی و مانینگ، نظامی سابق ایالات متحده اشاره خواهند کرد که پرده از جاسوسی‌های وسیع کشورهای جهان از همدیگر، به‌ویژه ایالات متحده از شرکای اروپایی‌اش برداشت. اسنودن که اطلاعات طبقه‌بندی شده ایالات متحده را افشا کرده بود در ابتدای سال جاری برای حفاظت از جان خود ابتدا به هنگ‌کنگ گریخت و در نهایت توانست از روسیه پناهندگی موقت بگیرد. اما مهم‌ترین اقدام این دو نفر افشای عملیات‌های مخفی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا است که حتی از شرکای اروپایی‌ نیز جاسوسی می‌کرده‌اند. در این بین افشا شده بود که این جاسوسی‌ها تنها در حوزه سیاسی نبوده است و از برخی کشورها حتی جاسوسی صنعتی نیز می‌کرده است. افشای این موضوع باعث شد که روابط اتحادیه اروپا و ایالات متحده به تیره‌ترین دوران خود برسد. این در شرایطی است که پس از افشای جاسوسی‌های ایالات متحده از رهبران جهان، خبر رسید که بریتانیا نیز در جاسوسی از رهبران جهان با ایالات متحده همکاری می‌کرده است. خبرگزاری آلمان در این راستا گزارش داد که از اتاق کار مرکل دستگاه شنود پیدا کرده‌اند که این دستگاه متعلق به بریتانیا بوده است. گفته می‌شود با توجه به نزدیکی دفتر کارمرکل به سفارت انگلستان آنها توانسته‌اند صدراعظم آلمان را تحت نظر بگیرند و از مکالمات وی شنود به عمل آورند.