مرگ تدریجی یک کشور

گروه بین‌الملل- با ادامه تنش‌ها در شهرهای شرقی اوکراین، گروهی از معترضان حامی روسیه در خارکیف نیز اعلام خودمختاری کردند. حالا با ناآرامی‌های بیشتر در مناطق شرقی رویای یک انقلاب تبدیل به کابوس تجزیه اوکراین شده است. به گزارش «ایسنا»، معترضان در خارکیف با اشغال ساختمان محلی این شهر در بیانیه‌ای خودمختاری این منطقه را اعلام کردند. در واکنش به این اقدام، دولت کی‌یف عملیات «ضد تروریستی» را در این منطقه آغاز کرده است و تاکنون حدود ۷۰ تن از جدایی‌طلبان بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر گروهی از جدایی‌خواهان هوادار روسیه که از یک روز پیش ساختمان‌های دولتی دونتسک را به اشغال درآورده‌اند، با «اعلام استقلال»، خواهان پیوستن به روسیه شده‌اند. آنها از پوتین خواسته‌اند تا نیروهای صلح‌بان به این منطقه اعزام کند.

سه هفته پس از برگزاری رفراندوم در شبه جزیره کریمه، جدایی‌خواهان هوادار روسیه حالا خواستار جدایی منطقه دونتسک از اوکراین و الحاق آن به روسیه شده‌اند. آنها گفته‌اند که تا روز ۱۱ ماه مه باید یک همه‌پرسی در مورد تاسیس «جمهوری مردمی دونتسک» برگزار شود.

دولت اوکراین اما این اقدام را غیرقانونی خوانده است.

دولت اوکراین نگران آن است که تظاهرات جدایی‌خواهان در دونتسک و دو شهر دیگر در شرق این کشور، موجب افزایش تنش و زمینه‌سازی ورود نیروهای نظامی روسیه به این منطقه شود. ده‌ها هزار سرباز روسی از چند هفته پیش در نزدیکی مرزهای شرقی اوکراین مستقر شده‌اند. در این راستا دولت اوکراین روز گذشته در عملیاتی که آن را ضد تروریستی می‌نامید، نزدیک به ۷۰ تن از جدایی‌طلبان این منطقه را دستگیر کرد. دولت روسیه نیز به کی‌یف هشدار داده است که مانع ورود مزدوران آمریکایی به این شهرها شوند. روسیه می‌گوید که این مزدوران آمریکایی نزدیک به ۱۵۰ تن هستند که لباس‌های ویژه پلیس بر تن دارند و در پی سرکوب مخالفان هستند.

با این وجود، روز دوشنبه وضعیت در شهر لوهانسک نیز متشنج گزارش شد. به گفته پلیس هواداران مسکو به انبار مهمات ارتش یورش بردند و سلاح‌ها را غارت کردند. پلیس راه‌های ورود به این شهر را بسته است. در شهر خارکیف نیروهای امنیتی طبق اعلام وزیر کشور اوکراین، جدایی‌خواهان را از ساختمان‌های دولتی به بیرون رانده‌اند.

این در شرایطی است که آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین گفته است که روسیه در حال آماده‌سازی یک حمله نظامی است. او مسکو را متهم کرده است که پس از جدایی کریمه از اوکراین، به دنبال جدا کردن بخش‌های شرقی این کشور است.

او با اشاره به استقرار نیروهای روسی در ۳۰ کیلومتری مرز اوکراین، تاکید کرد که این کشور اجازه نمی‌دهد که نیروهای خارجی خاک اوکراین را به تصرف خود درآورند.

در همین حال وزارت امورخارجه روسیه با رد اتهامات وارده از سوی اوکراین گفته است که کی‌یف باید از متهم کردن روسیه برای مشکلات خود دست بردارد.

این وزارتخانه در بیانیه خود نوشته است، چنانچه نیروهایی که خود را دولت اوکراین می‌نامند، همچنان به اداره کشور به این طرز غیرمسوولانه ادامه دهند، بروز ناآرامی‌ها و بحران‌های تازه اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

در همین حال سخنگوی دولت آلمان اعلام کرده است که ولادیمیر پوتین در گفت‌وگویی تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان قول داده است که به وعده خود برای عقب‌کشیدن نیروهای نظامی از نزدیکی مرزهای اوکراین عمل کند.

در همین شرایط و در پی اشغال ساختمان‌های دولتی در سه شهر شرقی اوکراین توسط تظاهرکنندگان هوادار روسیه، دولت آمریکا می‌گوید که به نظر نمی‌رسد این تحولات «خودجوش» باشد و به روسیه هشدار داده است که اوکراین را بی‌ثبات نکند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی به سرگئی لاوروف، همتای روس خود گفته است که هر تلاشی از سوی روسیه برای ایجاد بی‌ثباتی در آنجا هزینه‌های سنگینی به بار خواهد آورد.

پس از یورش تظاهرکنندگان به ساختمان‌های دولتی در دونتسک، لوهانسک و خارکیف، دولت اوکراین در حال اعزام مقام‌های امنیتی به این شهرها است.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که جان کری در تماسش با سرگئی لاوروف خواسته است «روسیه علنا از فعالیت‌های جدایی طلبان، خرابکاران و تحریک‌کنندگان اعلام برائت کند.»

وی تاکید کرد: وزیر خارجه آمریکا در این‌باره روشن کرد که تلاش‌های بیشتر روسیه برای بی‌ثبات کردن اوکراین هزینه‌های بیشتری برای روسیه به بار خواهد آورد.