گروه بین‌الملل- نماینده ائتلاف دولت قانون در لبنان با اظهار امیدواری نسبت به اینکه این ائتلاف بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از آرای رای‌دهندگان شیعه را به خود اختصاص دهد، گفت که به عقیده این ائتلاف مرجع عالی قدر شیعیان از نوری مالکی حمایت خواهد کرد. به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، احمد زکی، نماینده ائتلاف دولت قانون در لبنان در سخنانی گفت: من پیش‌بینی می‌کنم ائتلاف دولت قانون حدود ۱۰۰ کرسی را در پارلمان از آن خود کند و نتایج انتخابات، ائتلاف‌ها را در آینده مشخص خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسشی که پیرامون خطر مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق و عمار حکیم در عراق مطرح است افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد از آرای شیعیان به نفع نوری مالکی نخست‌وزیر عراق و رهبر ائتلاف دولت قانون خواهد بود.

زکی در خصوص اظهارات اخیر آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان مبنی بر درخواست وی برای تغییر در کشور گفت: آیت‌الله العظمی سیستانی نمی‌خواهد وارد تنش‌های سیاسی شود و سخنان وی به معنای حمایت ایشان از مخالفان نوری مالکی نیست، بلکه وی خواسته است مردم را به انتخاب شخص شایسته‌تر ترغیب کند.

نماینده ائتلاف دولت قانون در لبنان تصریح کرد: من پیش‌بینی می‌کنم که تغییرات گسترده‌ای در میان رای‌دهندگان اهل تسنن رخ دهد چون که آنها گروهی هستند که بیشترین احساس ملی‌گرایانه را در عراق دارند و به همین دلیل با حمایت از افرادی که خواهان تاسیس یک اقلیم سنی هستند، مخالفت خواهند کرد.

در همین راستا وی پیرامون رابطه نوری مالکی با عربستان که اخیرا تنش‌هایی در این روابط رخ داده است گفت: برنامه سیاسی عربستان برای ایجاد تنش در عراق به بن‌بست رسیده است.

زکی در خصوص حمایت‌های بین‌المللی از نوری مالکی گفت: از نظر آمریکا همچنان نوری مالکی فردی است که می‌تواند منافع این کشور را در منطقه محقق سازد و به همین دلیل نخست‌وزیر عراق از حمایت واشنگتن برخوردار خواهد شد.

نماینده ائتلاف دولت قانون در لبنان در عین حال گفت: مالکی یک شخص مستقل باقی خواهد ماند و در قبال محورهای غربی در منطقه موضعی بی‌طرف اتخاذ خواهد کرد. اگر شرایط فراهم شود، عراق از لحاظ اقتصادی، انسانی و حتی نظامی یک قدرت منطقه‌ای است. با این وجود شبکه العربیه، همزمان با انتخابات پارلمانی عراق پنج شخصیت سیاسی تاثیرگذار در عراق را معرفی کرده است. به گزارش «ایسنا»، شبکه العربیه در گزارشی از میزان تاثیر‌پذیری مردم عراق از سیاستمداران خود می‌نویسد: پنج شخصیت سیاسی، بازیگران اصلی انتخابات پارلمانی عراق هستند که یکی از آنها آیت‌الله علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق است. آیت‌الله علی سیستانی برجسته‌ترین مرجع شیعیان در عراق است و برای دوره‌های طولانی از فعالیت در عرصه سیاست خودداری کرده است اما میلیون‌ها طرفدار دارد و از محبوبیت مردمی زیادی برخوردار است.

وی عامل اصلی اتحاد شیعیان عراق و ائتلاف آنها در پارلمان در سال ۲۰۰۶ بود. آیت‌الله سیستانی در جریان درگیری‌های طایفه‌ای سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ بارها خواهان برقراری صلح و آرامش شده بود. یکی دیگر از شخصیت‌های برجسته که در عراق تاثیرگذار است شخص نخست‌وزیر عراق است. نوری المالکی تلاش می‌کند تا در شرایطی که دولت وی با اقدامات خشونت‌آمیز در کشور مواجه است، برای بار سوم نامزد پست نخست‌وزیری عراق شود.

مالکی که کمتر کسی لبخند وی را می‌بیند، پس از آنکه توانست ثبات نسبی در عراق برقرار کند و از حجم خشونت‌ها در کشور بکاهد به عنوان رهبری قدرتمند شناخته شد. اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق اما برجسته‌ترین شخصیت سیاسی سنی است که نماینده اهل تسنن عراق محسوب می‌شود. النجیفی یکی از چهره‌هایی است که در انتخابات ۲۰۱۰ از «فهرست العراقیه» به ریاست ایاد علاوی حمایت کرد و با این ائتلاف سکولار پیروز انتخابات شد.

وی اختلافات زیادی با نوری مالکی دارد و از مهم‌ترین مخالفان نخست‌وزیری مالکی محسوب می‌شود. النجیفی با همکاری برادرش اثیل النجیفی، استاندار نینوا، حزبی تشکیل داده است که از جایگاهی نسبتا خوب میان اهل سنت عراق برخوردار است. این در شرایطی است که مهم‌ترین مخالف شیعه نوری المالکی مقتدی صدر است.

شبکه العربیه اما آخرین فرد با نفوذ در عراق را مسعود بارزانی معرفی می‌کند. مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق است که از سال ۱۹۹۱ به شکل خودمختار اداره می‌شود. حزب دموکرات کردستان با همکاری جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری عراق و رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان که دومین حزب قدرتمند کرد محسوب می‌شد، از سال ۱۹۹۱ تا کنون قدرت را در این منطقه خودمختار در دست دارند.