اوکراین به سوی جنگ داخلی

گروه بین‌الملل: آتش جنگ در اوکراین زبانه می‌کشد. ۴۶ کشته در اودسا تنها بخشی از سناریوی رویارویی غرب و روسیه در این کشور است. همزمان با اوج‌گیری تنش در اوکراین، «دنیای اقتصاد» بررسی می‌کند

سایه جنگ فراگیر بر فراز آسمان اوکراین

هیچکدام از دو طرف هم تصمیم ندارند به توافقاتی که ماه گذشته در ژنو صورت گرفت پایبند بمانند. به نوشته سی‌ان‌ان، از یک سو وزیر کشور اوکراین می‌گوید که عملیات ارتش در شرق اوکراین ادامه خواهد داشت و هرگز متوقف نخواهند شد و از سوی دیگر از شرق اوکراین خبر می‌رسد که رهبر طرفداران روسیه فراخوانی را برای تشکیل ارتش «جنوب شرق اوکراین» صادر کرده است. این نشانه‌ها همگی بر گسترش جنگ در اوکراین اشاره دارد و رهبر ناراضیان لوهانسک نیز گفته است به‌رغم آزادی ۷ نفری که در شرق اوکراین گیر افتاده بودند، آنها دولت اوکراین را به رسمیت نخواهند شناخت.

برخی از کارشناسان در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفته‌اند که اگر اوضاع بر همین منوال بماند اوکراین شاهد نا‌آرامی‌های بیشتر و جنگ و گریز فراوان خواهد بود. در شرایطی که روز شنبه آزادی ۷ گروگان خارجی که عمدتا از اعضای آژانس امنیت اروپا بودند برخی را به این صرافت انداخت که به‌زودی آرامش در این منطقه حکمفرما خواهد شد اما با اعلام تشکیل ارتش شورشی‌ها در جنوب شرق اوکراین آتشی در مقیاس جنگ همه‌جانبه در انتظار اوکراین است.

با این وجود نخست‌وزیر اوکراین بر خلاف وزیر کشورش اعتقاد دارد تنها راه نجات اوکراین صلح و آرامش است. او می‌گوید: « این تنها راه موجود است. نجات اوکراین از راه صلح به دست می‌آید».

این در شرایطی است که یک نگاه دقیق‌تر نشان می‌دهد بحران در شرق اوکراین، به‌ویژه در قسمت جنوب شرقی آن در حال فراگیر شدن است. «آرسن آواکوف»، در این راستا می‌گوید که ارتشی‌های اوکراین وارد «فاز فعال» شده‌اند. بر این اساس از مردم این مناطق خواسته‌اند که در خانه‌ها بمانند زیرا دولت اوکراین قصد مقابله با جدایی‌طلبان مسلح را دارد. در این شرایط روز شنبه ارتش اوکراین در منطقه «کراموتورسک» به زد و خورد با شورشیان شرق اوکراین پرداخت. تیم گزارشی سی‌ان‌ان می‌گوید که ارتش اوکراین را در حال تجهیز خود به وسایل جنگی سنگین‌تر مشاهده کرده است و نیروهای بی‌شماری دیده‌اند که در حال حرکت به مرکز اسلاویانسک بوده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اما برای حل بحران شرق اوکراین در یک تماس تلفن ضروری به جان کری می‌گوید: «عملیات تنبیهی که اوکراین در شرق این کشور آغاز کرده است می‌تواند حفره را به یک چاه تبدیل کند و جنگ داخلی را در اوکراین کلید بزند». با این وجود برخی از کارشناسان مدعی‌اند که روسیه در نا‌آرامی‌های شرق اوکراین دخالت دارد. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان می‌گوید که تنها در ۲۴ ساعت، صدها هزار تلفن از شرق و جنوب شرق اوکراین داشته‌اند و تلفن‌کنندگان گفته‌اند که اوضاع در این منطقه «دهشتناک» است. پسکوف تاکید می‌کند بیشتر آنها از روسیه درخواست «کمک فعالانه» دارند.

نیروهای روسی پشت دروازه اوکراین

نیروهای متخصص ناتو اذعان دارند که نیروهای روسی پشت دروازه‌های اوکراین در حالت آماده باش به سر می‌برند. بر این اساس گفته می‌شود اگر روسیه قصد دخالت مستقیم در این منطقه را داشته باشد، نزدیک به ۴۰ هزار نیروی آماده روسی آمادگی ورود به مناطق یاد شده را دارد. در سوی دیگر میدان اما اوکراین حملات گسترده خود را علیه طرفداران روسیه در مقیاس وسیعی آغاز کرده است. «اولکساندر تورچینف»، رئیس‌جمهوری اوکراین به‌طور رسمی اعلام می‌کند که دولت این کشور تسلط بر ۲ منطقه دونتسک و لوهانسک را از دست داده است. همزمان «والری بولوتوف»، رهبر ناراضیان شرق اوکراین می‌گوید که هدف تنها شرق اوکراین و دفاع از منطقه نیست آنها قصد تسخیر قلب اوکراین را دارند. به گفته بولوتف هدف نهایی این ارتش حمله به کی‌یف خواهد بود و وی تاکید دارد که تا سرنگونی دولت فعلی از پای نخواهد نشست. بولوتف در یک پیام ویدئویی نیز که صادر کرده، نشان داده است که عزم جدی برای حمله به کی‌یف را دارد و در این پیام ویدئویی سوگند یاد می‌کند تا آخرین قطره خون خود از مردم لوهانسک دفاع خواهد کرد. او در این منطقه مقررات حکومت نظامی برپا کرده است. همزمان در منطقه دوژکفکا نیز زد و خورد سنگینی بین نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان طرفدار روسیه صورت گرفت. بر این اساس گفته می‌شود که بین ۶ تا ۱۰ تن نیز در این درگیری سنگین کشته شده‌اند. گفته می‌شود که در درگیری‌های رخ داده در شرق اوکراین تا کنون نزدیک به ۵۵ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر نیز زخمی‌ شده‌اند.

اوکراین به سوی جنگ داخلی