رفیعه هراتی: ایالات متحده مدت بیش از ۱۴۰ سال است که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به شمار می‌رود، اما براساس آمار جدید برنامه بانک جهانی این پیشتازی احتمالا در سال جاری به پایان خواهد رسید. به گزارش هافینگتن پست کانادا، «برنامه مقایسه بین‌المللی بانک جهانی(ICP)» به تازگی مقایسه برآورد تولید ناخالص داخلی اقتصادهای جهان برای سال ۲۰۱۱ را منتشر کرده و به این نتیجه رسیده که اقتصاد چین به اقتصاد آمریکا بسیار نزدیک شده است و احتمالا در سال‌جاری از اقتصاد ایالات متحده پیشی می‌گیرد.

این در شرایطی است که سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه پیش‌بینی کرده بود چین در سال ۲۰۱۶ به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد. مقامات چین نیز سال ۲۰۱۹ را سال پشت‌سر گذاشتن آمریکا تعیین کرده بودند. مرکز تحقیقات اقتصادی و کسب‌وکارها نیز برآورد کرده بود چین در سال ۲۰۲۸ از آمریکا پیشی خواهد گرفت. آمار «پروژه مقایسه بین‌المللی بانک جهانی» براساس معیار برابری قدرت خرید(PPP) است. به‌دلیل نوسان دائمی ارزش پول، محاسبه تولید ناخالص داخلی اسمی گمراه‌کننده است. «پروژه مقایسه بین‌المللی بانک جهانی» با به روز رسانی آمار خود متوجه شد که قدرت خرید مردم کشورهای درحال توسعه را کم تخمین زده است. با درنظر گرفتن قدرت خرید بالاتر، اقتصاد چین در سال ۲۰۱۱ حدود ۸۷ درصد بزرگی اقتصاد آمریکا را دارا بوده است. برآورد می‌شود چین در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، معادل ۲۴ درصد و آمریکا ۷/۵ درصد رشد کرده و این مساله به این معنی است که چین در سال‌جاری آمریکا را پشت‌سر خواهد گذاشت.

به گزارش فایننشال تایمز، این ارقام چشم‌انداز اقتصادی جهان را دگرگون می‌کند و اهمیت کشورهای بزرگ دارای درآمد متوسط را افزایش می‌دهد. با این وجود به نظر می‌رسد دولت چین از این خبر خوشحال نیست. دفتر ملی آمار این کشور گرچه در مطالعه «پروژه مقایسه بین‌المللی بانک جهانی» شرکت داشته است، اما این گزارش را رد می‌کند. به گزارش آسوشیتدپرس دفتر آمار چین درباره روش‌شناسی این مطالعه «ابراز تردید» کرده و مخالف انتشار آمار مربوط به چین بوده است. آسوشیتدپرس این گونه تحلیل می‌کند که چین نگران است درصورت تبدیل شدن به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان برای امضای توافق‌نامه تجاری و تغییرات آب و هوایی تحت فشار قرار بگیرد.

براساس گزارش «پروژه مقایسه بین‌المللی بانک جهانی» هندوستان که در گزارش سال ۲۰۰۵ دهمین اقتصاد بزرگ جهان بود، اکنون به رتبه سوم ارتقا یافته است.

از سوی دیگر، این گزارش به این معنی است که اقتصاد کانادا جایگاه قبلی خود را ندارد و اکنون در جایگاه پانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان قرار گرفته است. براساس برآوردهای دیگر، کانادا در رده سیزدهمین یا چهاردهمین اقتصاد بزرگ جهان قرار دارد.