پایان عصر شیناواتراها؟

گروه بین‌الملل: از امروز مخالفان دولت تایلند آرام خواهند گرفت. در شرایطی که چندین ماه تظاهرات و نا‌آرامی نتوانست یینگلاک شیناواترا را از جای خود تکان دهد، اما برخی دادگاه قانون اساسی حکم به برکناری وی داد و از هم‌اینک او باید نظاره‌گر ریاست وزیر بازرگانی‌اش بر کشور تایلند باشد. «نیواتوم رونگ بونسونگ پایسان» پس از برکناری شیناواترا از سوی دولت مامور هدایت دولت تایلند شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، «فونگتپ تپکانجانا» معاون نخست‌وزیر تایلند گفت به دنبال برکناری شیناواترا، دولت تصمیم گرفته است «نیواتوم رونگ بونسونگ پایسان» را به عنوان نخست‌وزیر موقت این کشور منصوب کند. صدای روسیه هم نوشت: « شیناواترا در نهایت برکنار شد و یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مخالفان دولت تایلند محقق شد.» یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر تایلند به سوءاستفاده از قدرت به‌دلیل انتقال یکی از کارمندان ارشد بخش خدمات دولت به یک پست دیگر در سال ۲۰۱۱ متهم شده است.

دادگاه قانون اساسی تایلند در حکم خود عنوان کرد که این انتقال براساس

«دستور کار پنهانی» صورت گرفته که نقض قانون اساسی بوده است و شیناواترا نمی‌تواند دیگر نخست‌وزیر دولت موقت باشد.

حامیان شیناواترا دادگاه را به استفاده ناعادلانه از سیستم قضایی پس از شش ماه اعتراضات ضد دولتی متهم کرده‌اند. حامیان وی قول داده‌اند که روز شنبه تظاهرات گسترده‌ای برگزار کنند که این امر نگرانی‌های تازه‌ای از بروز خشونت را به وجود آورده است. در این راستا یینگلاک شیناواترا پس از برگزاری دادگاه گفت اعتقاد دارد کار اشتباهی نکرده است و تنها منفعت کشورش را برای این جابه‌‌جایی در نظر گرفته است. او در دادگاه نیز گفته بود که تنها به وظیفه خود عمل کرده است و کار خود را اشتباه و سوءاستفاده از قدرت نمی‌داند.

با این وجود سی‌ان‌ان با افشای بیشتر اطلاعات دادگاه می‌نویسد که یینگلاک شیناواترا در سال ۲۰۱۱ رئیس شورای امنیت ملی کشور تایلند را با یکی از نزدیکان خود جابه‌جا کرده است و

بر این اساس وی متهم به سوءاستفاده از موقعیت خود شده است. این در شرایطی است که قرار است در ماه جاری میلادی انتخابات پارلمانی در این کشور برگزار شود و حزب شیناواترا یکی از بخت‌های اصلی پیروزی در این انتخابات است. پیش از این دولت شیناواترا تا انتخابات آتی به‌طور موقت زمام امور را در دست گرفته بود و دولت وی پیش از این توسط پارلمان منحل شده بود. این دولت قرار است برگزار کننده انتخابات پارلمانی باشد و هنوز مشخص نیست که آیا در صورت پیروزی حزب وی، یینگلاک می‌تواند دوباره زمام امور تایلند را به دست بگیرد یا نه.

در این راستا در نوامبر سال گذشته مخالفان شیناواترا با متهم کردن وی به اینکه هنوز یینگلاک شیناواترا از برادر مخلوع خود که در تبعید (دبی) به سر می‌برد دستور می‌گیرد روزها و هفته‌ها در خیابان‌ها به سر بردند و حتی در پی تیراندازی‌های مشکوک نیز چندین نفر کشته و زخمی شدند. تاکسین شیناواترا نیز چندین سال پیش به همین دلیل از قدرت برکنار و به جلای وطن مجبور شد. این در شرایطی است که اعضای خاندان شیناواتراها در بین فقیران و روستاییان طرفداران فراوانی دارند.

طرفداران وی که به «لباس قرمزها» شهرت دارند روستاییانی هستند که در دوره اصلاحات تاکسین شیناواترا سر و سامان یافتند. با این وجود با برکناری یینگلاک شیناواترا وی نیز به همان طریقی از کار برکنار شد که پیش از آن برادرش تجربه کرده بود. تاکسین شیناواترا نیز در سال ۲۰۰۷ به همین طریق از سوی دادگاه قانون اساسی از کار برکنار شد. در مورد خاندان شیناواترا شایعاتی وجود دارد که حکایت از ثروت افسانه‌ای این خاندان دارد. این در شرایطی است که یینگلاک شیناواترا پیش از این نیز در دادگاهی دیگر محکوم به خرید و فروش غیرقانونی برنج بوده که هنوز رای آن در خصوص اتهام وی صادر نشده است. برخی می‌گویند با اتهام‌هایی که متوجه یینگلاک شیناواترا است ممکن است عصر این خاندان در تایلند به سر آید. ناظران هم‌اینک منتظر عکس‌العمل لباس قرمزها به رای دادگاه قانون اساسی هستند. آنها قصد دارند از

اقصی نقاط تایلند به بانکوک سرازیر شوند و اعتراض خود را به برکناری نخستین نخست‌وزیر زن این کشور نشان دهند.