گروه بین‌الملل: انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین دیروز، یکشنبه، در شرایطی آغاز شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرده است که نتایج آن را خواهد پذیرفت و ابراز امیدواری کرده است که این انتخابات در فضایی آرام برگزار شود. وزیر کشور اوکراین اعلام کرده است که در «دونتسک» و «لوهانسک» که عملیات نظامی جریان دارد و مردم خواستار استقلال هستند، امکان برگزاری انتخابات وجود ندارد. بیش از ٢٠ نفر در روزهای اخیر در درگیری‌های ارتش با جدایی طلبان روس تبار جان خود را از دست داده‌اند. بسیاری از هواداران دولت مرکزی که ساکن این مناطق هستند از شرکت در انتخابات هراس دارند. با این وجود جو کلی شهر دونتسک آرام است و مردم به زندگی عادی خود مشغولند.

بسیاری در شرق اوکراین معتقدند که سرنگونی ویکتور یانوکوویچ در ماه فوریه در اثر شبه کودتای نیروهای راست گرایی بوده است که از حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا برخوردار بودند.

این نخستین انتخابات پس از سرنگونی دولت ویکتور یانوکوویچ است و بیش از ۳ هزار ناظر از کشورهای غربی برسلامت آن نظارت می‌کنند.

رهبران کشورهای اروپایی امیدوارند که انتخاب یک رئیس‌جمهوری مقتدر بتواند به حل بحران سیاسی کمک کند و ثبات را به کشور بازگرداند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز در یک گفت‌وگوی تلفنی با فرانسوا اولاند، همتای فرانسوی خود و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان ابراز امیدواری کرد که انتخابات در «فضایی آرام و صلح‌آمیز» برگزار شود.

در این انتخابات حدود ۳۶ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند و ۱۸ نامزد با هم رقابت می‌کنند. اما رقابت اصلی بین یولیاتیموشنکو، ملقب به پرنسس گاز اوکراین و پترو پورشنکو، ملقب به پادشاه شکلات‌سازی است. در صورتی که هیچ کاندیدایی در دور اول انتخابات نتواند بیش از ٥٠ درصد آرا را کسب کند، دور دوم در ١٥ ژوئن برگزار خواهد شد.