گروه بین‌الملل: با افزایش تنش‌ها در ترکیه، این کشور به یکی از خبرسازترین همسایگان کشورمان تبدیل شده است. دیروز نخست‌وزیر ترکیه در میان ابراز احساسات ۲۰ هزار نفر از هواداران خود در کلن به مخالفان داخلی و برخی رسانه‌های آلمانی تاخت. همزمان گروه‌های مخالف او در بیرون سالن شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر قاتل» سر دادند. به گزارش دویچه وله، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در سفر انتخاباتی خود به شهر کلن آلمان با استقبال هزاران نفر از هواداران حزب «عدالت و توسعه» روبه‌رو شد. بخشی از سخنان او که با فریادهای تشویقی جمعیت قطع می‌شد به رسانه‌های آلمانی و منتقدان دولت ترکیه بازمی‌گشت.

اردوغان از جمله وب‌سایت «اشپیگل» را متهم کرد که از فاجعه انفجار معدن سوما بهانه‌ای برای توهین به دولت ترکیه ساخت. او در سخنان خود تاکید کرد که غربی‌ها اجازه اظهارنظر در مورد دولت او را ندارند.

اردوغان یک ساعت و نیم با حرارت سخنرانی کرد و در واکنش به ابراز احساسات هوادارانش، منتقدان را خطاب قرار داد و گفت: «حالا چه می‌گویید؟ معنی اینها چیست؟»

او انتقادهای جاری از رفتار پلیس ترکیه با تظاهرکنندگان را نیز ناموجه خواند و ادعا کرد که نیروی انتظامی ترکیه تنها جلوی اقدامات «تروریستی» می‌ایستد.

اردوغان تصریح کرد که همپیوندی ترک‌ها با جامعه آلمان را قبول دارد اما حل شدن آنها در این جامعه را نمی‌پذیرد. نخست‌وزیر ترکیه با تاکید بر لزوم اتحاد بین ترک‌های ساکن کشور و خارج از کشور گفت: «سلام و درود ۷۷ میلیون برادر ترک شما را برایتان آورده‌ام.»

تظاهرات در کلن

اردوغان در حالی وارد کلن شد که هزاران نفر از مخالفان و موافقان او از کشورهای همجوار چون فرانسه، بلژیک، اتریش و هلند به آلمان آمده بودند. پلیس برای برقراری نظم و جلوگیری از درگیری این دو دسته در حالت آماده‌باش بود.

مخالفان اردوغان پلاکاردهایی در دست داشتند که او را «دیکتاتور»، «فاشیست» یا «قاتل» معرفی می‌کردند. گروهی شعار «گمشو اردوغان» می‌دادند. سخنرانان جامعه علویان ترکیه خواستار دموکراسی و کثرت‌گرایی در ترکیه بودند. بسیاری دیگر، اردوغان را به نقض حقوق بشر، نادیده گرفتن حقوق اقلیت‌ها و محدود کردن حق آزادی بیان متهم می‌کردند.

بیشتر گروه‌های مخالف، کشته شدن ۳۰۱ معدنچی در فاجعه انفجار را در معدن سوما اتفاقی توجیه نشدنی خوانده و اردوغان را مسوول مرگ کارگران می‌دانستند.

سفر انتخاباتی و تبلیغاتی

هدف رسمی سفر اردوغان به آلمان، ۱۰ سالگی تاسیس «اتحادیه دموکرات‌های اروپایی - ترکی» عنوان شده اما اصل موضوع به جلب رای حدود یک و نیم میلیون ترک مقیم آلمان برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه باز می‌گردد‌. این انتخابات در ماه اوت برگزار خواهد شد.

اتحادیه یاد شده، بازوی حزب حاکم عدالت و توسعه به شمار می‌رود. چهره‌های سیاسی آلمان از اردوغان خواسته بودند که با توجه به برانگیختگی‌های ناشی از فاجعه معدن سوما علیه دولت ترکیه، این سفر را لغو کند یا دست‌کم طی آن سخنان تهییجی بر زبان نیاورد.