یک گام دیگر تا  انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه

گروه بین‌الملل: در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شد که اسد در آینده سیاسی سوریه جایی ندارد. به گزارش «ایسنا»، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا درباره سوریه گفت: اوباما درباره سوریه به وضوح تصمیم گرفت که به سوریه حمله کند و در اقدامی مناسب تصمیم خود را به کنگره اعلام کرد. کنگره نمی‌خواست اقدامی انجام دهد اما ما راه حل دیگری پیدا کردیم و آن، این بود که تمام تسلیحات شیمیایی را به جای حمله‌ای یک یا دو روزه از این کشور خارج کنیم. اوباما اکنون موفق شده است که ۹۲ درصد از آن تسلیحات را به خارج سوریه منتقل کند. تنها یک انتقال دیگر باقی مانده است تا این روند به صورت ۱۰۰ درصد کامل شود که گمان می‌کنم انجام خواهد شد.

جان کری در پاسخ به این پرسش که آیا مبادله تسلیحات شیمیایی سوریه ارزش داشت یا خیر گفت: این یک مبادله نبود. ما تسلیحات شیمیایی را با بقای اسد تبادل نکردیم. ما فقط تصمیم گرفتیم که تسلیحات شیمیایی را خارج کنیم و به حمایت خود از اپوزیسیون میانه‌رو ادامه می‌دهیم. هیچ راهی وجود ندارد که اسد بتواند در آینده بر چیزی در سوریه حکمفرمایی کند.

او در ادامه صحبت‌های مداخله‌جویانه خود افزود: آنها در تدارک برگزاری انتخابات هستند اما این اقدام ساختگی و جعلی است و تنها حربه‌ای است که به اسد مشروعیت می‌دهد و هیچ‌کس در جامعه جهانی به آن احترام نخواهد گذاشت. سازمان ملل به آن احترام نمی‌گذارد؛ کشورهایی هم که از مخالفان حمایت می‌کنند آن را به رسمیت نمی‌شناسند پس این انتخابات، شما را به جایی نمی‌رساند.

این در شرایطی است که پس از گذشت سه روز از انتخابات ریاست جمهوری سوریه در خارج از این کشور، تحلیلگران پیش از باز شدن صندوق‌های رای‌گیری برای برگزاری انتخابات در داخل سوریه، هم اوضاع امنیتی و هم سیاسی را در نظر گرفته‌اند و می‌گویند که همچنان تلاش‌هایی از سوی افراد مسلح برای ناکام گذاشتن انتخابات و ایجاد خلل در روند آن صورت می‌گیرد و نظام سوریه تلاش می‌کند تا انتخابات در مناطق بیشتری برگزار شود.

سایت اینترنتی النشره در گزارشی درباره آخرین اخبار سوریه اعلام کرد: افرادی که در رفت و آمد بین دمشق و دیگر استان‌ها هستند، می‌گویند که نظام سوریه خود را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که به رهبری کامل بینجامد، آماده می‌کند نه برای صرف تمدید دوره ریاست جمهوری بشار اسد.

به‌ویژه اینکه تماس‌هایی که وزارت خارجه سوریه دریافت کرده است، نشان می‌دهد که برخی کشورهای عربی، اروپایی و غربی خواهان بازسازی روابط دیپلماتیک خود با دولت جدید سوریه هستند و از سیاست‌های پیشین شان که ارتش سوریه را وارد جنگی علیه تروریسم و القاعده کرد، صرف‌نظر کرده‌اند. همزمان اعضای تروریستی دولت اسلامی در عراق و شام موسوم به داعش خبر دادند که ۲۰۰ تن از کردهای شمال سوریه را ربوده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد: اعضای گروه تروریستی داعش حدود ۲۰۰ تن از کردها را در شهرکی در ریف حلب واقع در شمال سوریه ربودند که سن آنها بین ۱۷ تا ۷۰ سال است.

رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه گفت: « علت این آدم‌ربایی هنوز مشخص نیست اما این اقدامات بارها از سوی گروه تروریستی داعش آن هم در مناطقی که به آنها تسلط دارند، سر زده است. »

وی در این خصوص افزود: « ممکن است علت این آدم‌ربایی، درخواست برای گرفتن خون‌بها باشد یا اینکه آنها افراد ربوده‌ شده را به جرم اینکه حامی یک گروه کرد مشخص هستند متهم می‌کنند یا هدف آنها مخالفت با شریعت اسلام است.»

رامی عبدالرحمان ادامه داد: «گروه تروریستی داعش بارها دست به کشتار کورکورانه تعداد زیادی از دستگیرشدگان زده‌ است و به‌طور کامل بر استان‌های شمال سوریه و تعدادی از مناطق در استان‌های الحسکه و دیر الزور تسلط یافته است. »