گروه بین‌الملل: یک روز پس از آنکه آمریکا چین را به ایجاد بی‌ثباتی در دریای چین متهم کرد، دولت چین از نخست‌وزیر ژاپن و وزیر دفاع آمریکا به‌دلیل سخنرانی‌های «تحریک‌آمیز» علیه این کشور در همایش امنیتی سنگاپور به تندی انتقاد کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، ژنرال وانگ گوانژونگ، معاون ستاد مشترک ارتش چین، گفت که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، با هماهنگی قبلی و تشویق یکدیگر در سخنرانی‌های خود به چین حمله کرده‌اند. او گفت انتقاد این مقامات ژاپنی و آمریکایی از چین غیر قابل تصور و غیرقابل قبول است.

او افزود:«هیگل علنا بدون هیچ دلیلی چین را مورد انتقاد قرار داد. سخنرانی هیگل مملو از صحبت‌های تحریک‌آمیز بود که باعث بی‌ثباتی در منطقه آسیا - ‌اقیانوسیه و افزایش ناآرامی در این منطقه می‌شود.» این مقام ارشد ارتش چین ادامه داد:«در تمام این سال‌ها، چین هیچ‌گاه به صورت علنی و آشکار شاهد یک اقدام تحریک‌آمیز که باعث ناآرامی و برهم زدن ثبات در یکپارچگی قلمرو و مرزهایش شده باشد، نبوده و همواره طرف‌های دیگر باعث این بی‌ثباتی و مشکلات شده‌اند. چین نیز مجبور شده است تا به این تحریکات واکنش نشان دهد.»

چاک هیگل در سخنان خود گفته بود که دولت چین منطقه دریای جنوب چین را «بی‌ثبات» کرده است و شینزو آبه هم قول داده بود که کشورهای همسایه چین در جنوب شرق آسیا را مورد حمایت بیشتر قرار دهد.

همایش امنیتی سنگاپور که آمریکا و کشورهای جنوب شرق آسیا در آن شرکت دارند با افزایش تنش میان چین با ویتنام، فیلیپین و ژاپن همزمان شده است. شینزو آبه روز جمعه از نقش قاطع‌تر ژاپن در حل و فصل اختلافات منطقه‌ای سخن راند و گفت ژاپن قایق‌های گشت ساحلی در اختیار کشورهای همسایه که نگران سیاست‌های چین هستند، خواهد گذاشت. چین، در مقابل، گفته است که آبه برای تقویت سیاست امنیتی خود در منطقه از «افسانه» تهدید چین استفاده می‌کند.

پس از آن چاک هیگل هم چین را به تهدید پیشرفت منطقه از طریق انجام اقدامات «یکجانبه و بی‌ثبات کننده» متهم کرد و گفت که آمریکا در قبال نقض مقررات بین‌المللی بی‌تفاوت نخواهد بود. او افزود:«ما قاطعانه مخالفت خود را با هرگونه اعمال قدرت و خشونت از طرف چین برای دستیابی به هدف‌های مرزی این کشور اعلام می‌کنیم.»

هیگل به کشورهای دوست آمریکا در اقیانوسیه و آسیا اعلام کرد که به‌رغم کمتر شدن بودجه نظامی آمریکا، این کشور تعهدات خود را در قبال آنها فراموش نمی‌کند و به آنها پایبند است. دولت چین بر منطقه وسیعی از دریای جنوبی چین ادعای حاکمیت دارد که بخش‌هایی از آن مورد ادعای دیگر کشورهای منطقه نیز قرار دارند. چین یک منطقه دفاع هوایی در دریای شرق چین اعلام کرده که مورد اعتراض ژاپن قرار گرفته است و درباره جزایر مورد اختلاف در دریای جنوبی چین هم موضع‌گیری‌های تندتری علیه دولت‌های منطقه اتخاذ کرده است. از سوی دیگر، کارشناسان تسلیحاتی در کنفرانس امنیتی سنگاپور هشدار دادند که کره‌شمالی یک سوم ارز مورد نیاز خود را از راه فروش تسلیحات به کشورهای دارای «نظام دیکتاتوری» تامین می‌کند. به گزارش «ایسنا»، صدور سلاح‌های کره‌شمالی به دیگر کشورها همچنان ادامه دارد. وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرده است که کره‌شمالی از طریق فروش این سلاح‌ها یک سوم ارز مورد نیاز خود را تامین می‌کند. جاستین ویس، مقام بلندپایه وزارت امور خارجه فرانسه، در کنفرانس امنیتی سنگاپور اعلام کرد که این مشکلی بزرگ است که از کنترل خارج شده و همچنان ادامه دارد. دیوید کانتریمن، مشاور دولت آمریکا در امور خارجی، نیز اعلام کرد که فعالیت‌های کره‌شمالی در این عرصه بسیار نگران‌کننده است. او گفت باید به کره‌شمالی تفهیم شود که هرچه زودتر از صدور سلاح دست بردارد.

نمایندگان فرانسه و آمریکا از چین خواستند از روابط دوستانه خود با کره‌شمالی استفاده کند و جلوی صادرات سلاح این کشور را بگیرد. نماینده چین در این باره گفت چین در این زمینه بسیار تلاش کرده و از کره‌شمالی خواسته است که دست به کاهش تولید و صدور سلاح بزنند. گفته می‌شود که چین حتی یک‌بار صادرات نفت خود را به کره‌شمالی کاهش داده است تا این کشور را به کاهش تولید سلاح مجبور کند.

در کنفرانس امنیتی سنگاپور مشخص شد که همفکری جهانی و هماهنگی در برخورد با کره‌شمالی می‌تواند این کشور را از تولید هرچه بیشتر سلاح باز دارد.