گروه بین‌الملل: بخش تولیدی چین با سریع‌ترین آهنگ طی پنج ماه گذشته رشد کرد. این مساله نشان می‌دهد اقدامات دولت برای مهار کندی رشد اقتصادی درحال موثر واقع شدن است. به گزارش بلومبرگ، دیروز، یکشنبه، دفتر ملی آمار چین اعلام کرد شاخص خرید مدیران در ماه مه به ۸/۵۰ واحد افزایش یافته است. این در شرایطی است که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ رشد این شاخص را در سطح ۷/۵۰ واحد پیش‌بینی کرده بودند. این شاخص در ماه آوریل در سطح ۴/۵۰ واحد قرار داشت. سطح بالای ۵۰ واحد نشان‌دهنده رشد است.

حزب کمونیست چین به‌منظور رسیدن به هدف رشد اقتصادی ۵/۷ درصدی در سال‌جاری، اقدامات محرک اقتصادی درپیش گرفته است. از جمله این اقدامات افزایش هزینه‌های دولت و سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش راه‌آهن هستند. از سوی دیگر، کابینه چین هفته گذشته اعلام کرد حداقل ذخیره مورد نیاز بانک‌ها را برای برخی از وام‌دهندگان کاهش خواهد داد.

گزارشی که در تاریخ ۲۲ مه منتشر شد نشان داد شاخص خرید مدیران مرکز اچ‌اس‌بی‌سی و مارکیت نیز در ماه مه به بالاترین سطح پنج ماهه یعنی رقم ۷/۴۹ واحد رسیده است. شاخص خرید مدیران که توسط دولت چین منتشر می‌شود براساس نظرسنجی از مدیران خرید در ۳۰۰۰ شرکت تنظیم می‌شود، اما شاخص خرید مدیران مرکز اچ‌اس‌بی‌سی براساس نظرسنجی از ۴۲۰ بنگاه اقتصادی است. گزارش دفتر ملی آمار چین همچنین نشان داد شاخص سفارشات جدید از ۲/۵۱ واحد در ماه آوریل به ۳/۵۲ واحد در ماه مه افزایش یافته که بالاترین سطح از ماه نوامبر تاکنون است. سفارشات صادراتی نیز از ۱/۴۹ واحد در ماه آوریل به ۳/۴۹ واحد در ماه مه رسیده است.