گروه بین‌الملل: یکی از فرماندهان آزاد شده طالبان از زندان گوانتانامو اعلام کرده است که قصد دارد تا به صحنه جنگ علیه آمریکا بازگردد. به گزارش شبکه خبری ان.بی.سی، نورالله نوری، فرمانده آزاد شده طالبان که با سرباز ۲۸ ساله آمریکایی در بند طالبان افغانستان معاوضه شد، اعلام کرد که قصد دارد به صحنه نبرد علیه آمریکا بازگردد.

این مرد به همراه چهار تن دیگر از اعضای طالبان در زندان گوانتانامو با این سرباز آمریکایی اسیر طالبان افغانستان معاوضه شد؛ اقدامی که انتقادها و مخالفت‌های زیادی را متوجه دولت واشنگتن کرده است. شنبه گذشته، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا فرمان آزادی محمد فضل، خیرالله خیرخواه، عبدالحق واثق، محمد نسبی و نورالله نوری را در ازای آزادی برگرال ۲۸ ساله اعلام کرد. این سرباز آمریکایی ۳۰ ژوئن ۲۰۰۹ از محل خدمتش در شرق افغانستان ناپدید شد و بعدا مشخص شد که توسط طالبان ربوده شده است.

برخی اعضای کنگره آمریکا با انتقاد از این معاوضه اعلام نگرانی کردند که این پنج طالبان آزاد شده به جنگ علیه آمریکا ادامه می‌دهند. مابقی نیز معتقدند که این تبادل زندانیان برای آمریکا یک معامله بد است؛ چرا که گزارش‌ها نشان می‌دهد برگرال از محل خدمتش فرار کرده بود.

سناتور مارکو روبیو این تبادل را بسیار مشکل ساز خواند و گفت: این معامله جان آمریکایی‌ها را به خطر می‌اندازد.

نورالله نوری، فرمانده ارشد طالبان است و والی سابق یکی از ولایات شرق افغانستان به شمار می‌رود.

به عنوان بخشی از توافق با دولت قطر، نوری به همراه چهار تن دیگر حق خروج از قطر را به مدت یکسال ندارند آنها مکررا کنترل می‌شوند اما می‌توانند آزادانه در سراسر قطر سیر کنند.

ملا محمد عمر، رهبر طالبان نیز در بیانیه‌ای بی‌سابقه آزادی اعضای طالبان را یک پیروزی بزرگ خواند. این در شرایطی است که با آزادی این پنج تن و اعلان جنگ نورالله نوری علیه آمریکا فشارها علیه دولت اوباما بیش از پیش افزایش می‌یابد.

با این وجود اوباما با دفاع از آزادی سرباز آمریکایی این عمل را در راستای دیپلماسی دولتش خواند و نقدهای جمهوری‌خواهان را از سرخیرخواهی ندانست. وی هفته پیش نیز در مرکز آموزش نظامی «وست پوینت» از دیپلماسی خود به شدت دفاع کرد و نفی نظامی‌گری را به عنوان دکترین جدید خود معرفی کرد. اوباما پس از اینکه در برابر روسیه به‌دلیل بحران سوریه و اوکراین عقب‌نشینی کرد مورد حمله «بازها» و تندروهای آمریکایی قرار گرفته است.