شبح داعش بر فراز بغداد

دنیای اقتصاد: نیروهای داعش (گروهک موسوم به دولت اسلامی عراق و شام) بی‌وقفه در حال تصرف مناطق جدیدی در عراق هستند و هنوز دولت این کشور نتوانسته مانع پیشروی این گروه خطرناک شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای داعش‌ در شرایطی که کنترل کامل تکریت، زادگاه صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق را به دست گرفته‌اند، با هزاران خودرو به سمت بغداد، پایتخت، در حال حرکت هستند. این در شرایطی است که مقامات مذهبی این کشور از جمله آیت‌الله سیستانی نیز بر لزوم دفاع در برابر تکفیری‌ها فتوا صادر کرده‌اند. شبح داعش بر آسمان بغداد

داعشی‌ها در ۱۵۰ کیلومتری شمال پایتخت

گروه بین‌الملل: داعشی‌ها بی‌وقفه در عراق در حال تاخت و تاز هستند و هنوز دولت این کشور نتوانسته است مانع پیشروی این گروه خطرناک تروریستی شود. درحالی که از روزدوشنبه عراق مرکز تاخت و تاز این گروه تندرو شده است، خبرگزاری عراقی براثا در گزارشی اعلام کرد که داعشی‌ها با هزاران خودرو به سمت بغداد در حال حرکت هستند. بر اساس پیش‌بینی این سایت به‌زودی در اطراف بغداد جنگی همه‌گیر و گسترده رخ خواهد داد. از سوی دیگر منابع امنیتی عراق اعلام کردند گروه داعش وارد شهر تکریت زادگاه صدام حسین، رئیس جمهوری پیشین عراق شدند و کنترل شهر را در دست دارند به این ترتیب اکنون داعش در ۱۵۰ کیلومتری شمال بغداد حضور دارد. این در شرایطی است که مقامات مذهبی این کشور نیز در این کشور بر لزوم دفاع در برابر تکفیری‌ها فتوا صادر کردند.

در این راستا آیت‌الله سیستانی بر لزوم دفاع از خاک این کشور و تاسیس ارتش مردمی در برابر این گروه تروریستی پیامی صادر کرد. همزمان شبکه خبری ABC در گزارشی به نقل از مقامات عراقی گفت که دولت عراق ارتش خود را برای بازپس‌گیری موصل آماده می‌کند.

مقتدی صدر، رهبر گروه جیش المهدی اما برای مقابله با داعشی‌ها خواستار تاسیس ارتش مردمی شده است. این در شرایطی است که برخی خبرها حکایت از این دارد که بعضی نیروهای مقاومت مردمی عراق در موصل فرار را بر مقاومت در برابر این گروه تکفیری ترجیح داده‌اند و به سمت کردستان عراق سرازیر شده‌اند. استاندار نینوا نیز که خود توانسته است به سختی از دست داعشی‌ها فرار کند، می‌گوید که وضعیت فعلی حاصل تکبر دولت بغداد و اقلیم کردستان است که این کشور را به این نقطه رسانده است. او بر لزوم تشکیل جلسات مشترک بین دو گروه تاکید کرد و خواستار دفاع هر دو گروه در برابر تکفیری‌ها شد.

در عین حال، در شرایطی که روز سه‌شنبه از این کشور بحران‌زده خبر رسید که گروه بنیادگرای داعش موصل را اشغال کرده‌ است، روز گذشته خبری منتشر شد که داعشی‌ها به کرکوک نیز حمله‌ور شده‌اند. همزمان خبرگزاری فرانسه از موصل گزارش داد که داعشی‌ها سرکنسول ترکیه را ربوده و کنسولگری این کشور را در موصل به اشغال خود در آورده‌اند. دولت ترکیه نیز این خبر را تایید کرده است. از سوی دیگر «ایسنا» گزارش داد که تروریست‌های عضو داعش، یک معبر مرزی میان عراق و سوریه را که استان نینوا را به استان حسکه سوریه متصل می‌سازد، تحت تصرف خود در آورده‌اند. این معبر که «یعربیه» نام دارد، یک روز پس از اشغال استان نینوای عراق توسط عناصر داعش، به تصرف آنان در آمد.

به گزارش حدث نیوز، منابع کرد اعلام کردند که نیروهای مردمی در پی پیشروی یک گروه از عناصر داعش به سوی معبر مرزی «یعربیه»، این منطقه را ترک کرده‌اند و تروریست‌ها بدون درگیری این منطقه را تصرف کرده‌اند. منابع محلی در کرکوک عراق به بی.بی.سی گفته‌اند که درگیری‌ها در شهر راشد در استان کرکوک بین نیروهای داعش و ارتش عراق جریان دارد. خبرگزاری فرانسه هم به نقل از یکی از افراد پلیس عراق گزارش داد که نیروهای داعش چهار منطقه حویجه، زاب، ریاض و عباسی را در غرب کرکوک تصرف کرده‌اند، اما هنوز مقام‌های دولت عراق واکنشی در این‌باره نداشته‌اند. بر اساس گزارش‌های تکمیلی، در جریان درگیری‌ها، نیروهای پیشمرگ کرد توانسته‌اند کنترل سد موصل را از دست داعش خارج کنند. ساعاتی پیش از گسترش درگیری به کرکوک، اعلام شده بود که گروه داعش، کنترل کامل موصل، دومین شهر بزرگ عراق و مرکز استان نینوا در شمال این کشور را به دست گرفته است. این گزارش می‌افزاید: یک روز پس از سقوط موصل به دست اعضای داعش شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفتند، آرامش در این شهر برقرار شده است و اعضای داعش از طریق بلندگوها از کارمندان دولتی خواسته‌اند به اداره‌های‌شان بازگردند. شاهدان عینی در موصل گفتند: گروه‌های مسلح که برخی لباس‌های نظامی و برخی لباس سیاه بر تن دارند و بدون اینکه صورت‌شان را بپوشانند در نزدیکی بانک‌ها، اداره‌های دولتی و ورودی مقر شورای استانداری مستقر هستند. شاهدان عینی افزودند: آرامش در خیابان‌های موصل واقع در ۳۵۰ کیلومتری شمال بغداد برقرار شده در حالی که اماکن تجاری شهر بسته است و افراد مسلح با خودروهای‌شان در این شهر تردد می‌کنند و از طریق بلندگو کارمندان دولتی را به حضور در محل کارشان دعوت می‌کنند.

همچنین یک منبع امنیتی در شهرستان خانقین در استان دیالی روز گذشته اعلام کرد: نیروهای پیشمرگ از منطقه کردستان عراق وارد این منطقه شده‌اند که برخی از آنها گردان‌های ویژه ضد ترور هستند. این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: این نیروها در حالت آماده‌باش کامل به سر می‌برند و در صورتی که به آنها فرمان داده شود، آماده مداخله هستند. وی پیش‌بینی کرد که در سایه تحولات امنیتی که ایجاب می‌کند، تدابیر دفاعی اتخاذ شود، پیشمرگ‌ها در بیشتر مناطق درگیر در دیالی در آینده نزدیک مستقر شوند.

در این راستا گفته می‌شود که نیروهای پیشمرگ دو روز قبل وارد شهر جلولاء (۷۰ کیلومتری شمال شرق بعقوبه) شدند و برای برقراری ثبات امنیتی به همراه ارتش و پلیس خودروهای گشت‌زنی مشترکی را به‌کار گرفتند. این در شرایطی است که خبرها حکایت از این دارد که نیروهای پ.ک.ک نیز برای مبارزه با داعشی‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند. در این راستا دمهات عکید، مسوول روابط خارجی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) در گفت‌وگو با شبکه خبری سومریه نیوز اعلام کرد که این حزب و نیروهای مسلح آن آماده دفاع از کردها در تمامی مناطق هستند. وی تاکید کرد: ما آماده‌ایم تا نیروهای خود را به مناطق درگیر در عراق بفرستیم تا از شهروندان کرد و ساکنان منطقه‌های مذکور در مقابله با حملات گروه «دولت اسلامی عراق و شام» موسوم به داعش و دیگر گروه‌های مسلح دفاع کنند. در این شرایط سرحد قادر، فرمانده پلیس استان کرکوک گفت که نیروهای پلیس پس از درگیری با افراد مسلح که ناحیه‌ «الملتقی» در جنوب غرب این استان را تحت تصرف خود درآورده بودند، توانستند مجددا این ناحیه را تحت کنترل خود درآورند. از سوی دیگر، یک منبع در پلیس استان صلاح‌‌الدین عراق با بیان اینکه افراد مسلح داعش از شب گذشته در شهرستان بیجی در شمال تکریت مستقر شده‌اند، گفت که آنها مقر دادگاه و ساختمان پلیس بیجی را به آتش کشیدند اما پالایشگاه بیجی همچنان تحت کنترل نیروهای امنیتی است و هیچ حمله‌ای به آن صورت نگرفته است.

این در شرایطی است که برخی خبرگزاری‌ها می‌گویند که پالایشگاه بیجی که روزانه ۳۰۰ هزار بشکه تولید نفت دارد به دست داعشی‌ها افتاده است. با این وجود این منبع در مصاحبه با سومریه نیوز گفت که نیروهای داعش سلاح‌های نیروهایی از ارتش را به دست آوردند. اخباری نیز مبنی بر کنترل افراد مسلح داعش بر نیروگاه برق در بیجی در شمال تکریت منتشر شده است. یک منبع در پلیس استان صلاح‌‌الدین نیز گفت: بر اثر حمله مسلحانه‌ که یک مقر نظامی در جنوب شرق تکریت را هدف قرار داده بود، دو سرباز عراقی زخمی شدند.

در همین راستا وزارت دفاع عراق اعلام کرد که نیروهای ویژه راهی شهر موصل شده‌اند تا اعضای داعش را بیرون برانند. نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق نیز به فرماندهان بخش‌های نظامی دستور داد تا هر کسی که پست خود را رها کند بازداشت کنند و پرونده وی را به دادگاه‌های نظامی ارجاع دهند.

فیان دخیل از نمایندگان ائتلاف کردستان عراق اعلام کرد که اتاق عملیات مشترکی میان نخست‌وزیر و ریاست منطقه کردستان عراق تشکیل شده است تا اوضاع استان نینوا را مورد بررسی قرار دهد.

وی در بیانیه‌ای گفت: نخست‌وزیری و ریاست منطقه کردستان عراق و پیشمرگ‌ها از آنچه در موصل رخ می‌دهد، اطلاع کامل دارند. دخیل گفت: منطقه سنجار (۱۲۰ کیلومتری شمال غرب موصل) از سوی نیروهای پیشمرگ محافظت می‌شود. در همین راستا صادق مدلول سلطانی، استاندار بابل گفت: مسوولان بابل حالت آماده‌باش فوق‌العاده را در تمام این استان جهت مقابله با اعضای داعش اعلام کرد‌ه‌اند. سلطانی با بیان اینکه مسوولان بابل و با دستور فرماندهی کل نیروهای مسلح اجازه مشارکت داوطلبانه در ارتش را می‌دهند، از عشایر خواست برای حفظ عراق به صورت داوطلبانه به ارتش ملحق شوند.

واکنش‌ها به اوضاع عراق

به دنبال حملات اخیر گروه «دولت اسلامی عراق و شام» به شهر موصل عراق و در دست گرفتن کنترل این شهر، سازمان ملل و واشنگتن نسبت به وخامت اوضاع امنیتی در عراق ابراز نگرانی کردند. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نسبت به وخامت اوضاع امنیتی در موصل عراق ابراز نگرانی کرد و از مسوولان سیاسی عراق خواست تا در مقابله با چنین تهدیداتی وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنند. وی خواهان ارائه کمک‌های بشردوستانه به ساکنان موصل شد و اعلام کرد که هیات سازمان ملل در عراق آماده کمک‌رسانی به مردم این کشور است. در همین راستا سخنگوی کاخ سفید، حملات گروه «دولت اسلامی عراق و شام» به موصل و سایر مناطق عراق را محکوم کرد و از نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق و دیگر مسوولان عراقی خواست تا برای حل مشکلات کشور اقدامات لازم را اتخاذ کنند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: همگان باید بدانند که خطر گروه داعش تنها خطری برای ثبات عراق نیست، بلکه خطر و تهدیدی برای ثبات کل منطقه است. وی با بیان اینکه واشنگتن، واکنش قوی برای مقابله با گروه داعش را تایید می‌کند، گفت: ما از نزدیک با رهبران سیاسی و امنیتی عراق برای اتخاذ اقدامات لازم جهت مقابله با گروه داعش همکاری می‌کنیم.

همچنین وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که از نزدیک، بر حوادث عراق نظارت می‌کند؛ اما در عین حال هرگونه عملیات نظامی آمریکا را بعید دانست. جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: ما با مسوولان عراقی در ارتباط هستیم؛ اما در نهایت این دولت و نیروهای عراق هستند که باید با این مشکلات مقابله کنند. از سوی دیگر نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عربی نیز درخصوص حملات اخیر داعش به موصل گفت: ما آماده‌ایم تا با ملت و کشور عراق در مقابله با چنین تهدیداتی همکاری کنیم و همچنین از تلاش‌های مسوولان عراق به‌خاطر مبارزه با تروریسم حمایت می‌کنیم.

وی بر لزوم تحقق سازش ملی عراق در چنین مرحله حساسی که امنیت و ثبات این کشور را تهدید می‌کند، تاکید کرد. وی ضمن محکوم کردن اقدامات داعش خواهان اتخاذ اقدامات مناسب از سوی تمامی گروه‌های سیاسی و ملی عراق برای مقابله با تروریسم شد. کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای نسبت به وخامت اوضاع امنیتی در استان موصل و الانبار و دیگر شهرهای عراق ابراز نگرانی کرد.

آیت‌الله سیستانی برای دفاع در مقابل داعشی‌ها فتوا صادر کرد

دفتر آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی، مرجع شیعیان در بیانیه‌ای از گروه‌های سیاسی و دولت عراق خواست به‌منظور رویارویی با تروریست‌ها هماهنگ و متحد عمل کنند. در این بیانیه آمده است: آیت‌الله سیستانی با نگرانی بسیار اوضاع امنیتی اخیر در استان نینوا و مناطق همجوار آن را دنبال می‌کند.در بیانیه منتشر شده بر لزوم وحدت میان گروه‌های سیاسی و دولت عراق به‌منظور مقابله با تروریست‌ها و تامین امنیت شهروندان تاکید شده است. دفتر آیت‌الله سیستانی حمایت این مرجع شیعیان را از نیروهای مسلح در برابر متجاوزین اعلام کرده است.

صفحه خبر را هم بخوانید