جنگ کوچه به کوچه شد

گروه بین‌الملل: داعشی‌‌ها چنان وحشت را در مناطق تحت تصرف خود حاکم کرده‌اند که سی‌ان‌ان نوشت داعش از خالق خود القاعده هم تندتر و بی‌رحم‌تر شده است. در این‌باره این سایت نوشته است که تندخویی آنان القاعده را هم می‌ترساند. روزگذشته اما یکی از فرماندهان داعش با توئیت کردن یک جمله ترس و وحشت را بیش از پیش در عراق حاکم کرد. وی نوشته بود: «توپ فوتبال اما از پوست سر، جام‌جهانی!» و سپس آن‌را در سایت توئیتر منتشر کرده بود.

در این راستا گفته می‌شود که در روز جمعه در ادامه عملیات‌های خشونت‌بار این گروه تکفیری، عده‌ای از این گروه، یک سرگرد ارتش عراق را در خواب غافلگیر کرده‌اند و در منزل شخصی‌اش گردن وی را بریده‌اند. همزمان با بالا گرفتن درگیری‌ها در مناطق تحت تصرف داعشی‌ها، سی‌ان‌ان نوشت که باراک اواباما در سخنرانی تازه‌اش از کمک مستقیم نظامی به عراق یک گام به عقب‌نشست و گفت که این موضوع مشکل خود عراقی‌ها است. او در این زمینه گفته است هیچ نیرویی را به عراق اعزام نخواهد کرد، اما همچنان باقی گزینه‌ها روی میز است. باراک اوباما سپس با انتقاد تلویحی از رفتار سیاسی مالکی گفته است که عراق باید مشکلات سیاسی داخلی خود را مفصل حل و فصل کند. با یک عملیات محدود نظامی مشکل حل نخواهد شد». او گفته است که مالکی باید به‌طور فراگیر نیروهای عراقی را در سیاست به‌کار گیرد. این در شرایطی است که از عراق خبر می‌رسد که ارتش این کشور توانسته است که ۵۰ تن از سرکردگان نیروهای سابق بعثی و داعشی این کشور را به هلاکت برساند. در بین کشته شدگان پسر عزت‌الدوری هم دیده می‌شود. به گزارش «ایسنا» یک مقام عالی رتبه که خواست نامش فاش نشود، گفت: دستگاه مبارزه با تروریسم با همکاری با نیروی هوایی ارتش در شهر تکریت واقع در استان صلاح‌‌الدین دست به عملیات گسترده‌ای زد و توانست ۵۰ تن از سرکرده‌های حزب منحل شده بعث از جمله پسر عزت الدوری، معاون صدام را به هلاکت برساند. همچنین« ایسنا» گزارش داد که نیروهای عراقی با پشتیبانی نیروهای هوایی توانستند در همین استان شهر ضلومیه و السماقی را از دست داعشی‌ها خارج کند.

این مقام در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: این عملیات پس از آن صورت گرفت که اطلاعاتی مبنی بر نشست رهبران بعث در خانه‌ای در شهر تکریت به دست دستگاه مبارزه با تروریسم رسید و نیروها به محض به دست آوردن این اطلاعات وارد عمل شدند و توانستند آنها را به هلاکت برسانند.

وی تصریح کرد: دستگاه مبارزه با تروریسم به پاکسازی این شهر از گروهک‌های تروریستی و حزب بعث که خواهان تخریب عراق هستند، ادامه می‌دهد و این مقام عراقی گفت که نیروهای امنیتی عراق اوضاع را تحت کنترل خود دارند.

از سویی، منابع دیگری در مصاحبه با الجزیره اعلام کردند که هلی‌کوپترهای ارتش عراق منطقه الحضر واقع در جنوب استان نینوا را که تحت تصرف افراد مسلح است، هدف قرار دادند و در این جریان چندین تن کشته و زخمی شدند.

در همین راستا منابع اعلام کردند که در حمله‌ای که با دو خودرو بمب گذاری شده به مقر ارتش عراق در ناحیه صقلاویه رخ داد ده‌ها تن از سربازان عراقی کشته و زخمی شدند. منابع محلی در مصاحبه با الجزیره اعلام کردند که افراد مسلح صقلاویه را کاملا تحت تصرف درآورده‌اند.

با تشدید درگیری‌ها در مناطق گسترده‌ای در شمال شرق و شمال غرب عراق، بیش از هزار سرباز از شهر کربلا واقع در جنوب عراق به بغداد رفته‌اند تا از نیروهای عراقی در جنگ‌ علیه اعضای گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) حمایت کنند.

این سربازان دومین گروهی بودند که کربلا را ظرف دو روز گذشته ترک کرده‌اند تا به اردوگاه ارتش در منطقه تاجی در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال بغداد بروند و آنها به مدت یک روز آموزش‌ می‌بینند سپس برای جنگیدن در کنار ارتش عراق اعزام می‌شوند. در همین راستا صعد معن، سخنگوی وزارت کشور عراق در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه با اعلام تدوین طرح جدیدی برای حمایت از بغداد گفت: این طرح مبتنی بر این است که نیروهای بیشتری مستقر شوند و اطلاعات بیشتری مورد استفاده قرار گیرد و وسایل تکنولوژیکی همچون بالن، دوربین و دیگر دستگاه‌ها استفاده شود و همچنین روحیه نیروهای نظامی بالا برده شود و هماهنگی‌هایی با رهبران عملیات‌ در دیگر استان‌ها صورت گیرد.

در همین راستا، وزارت دفاع عراق روز جمعه از گشودن اردوگاه‌های جدیدی برای پناه دادن به نیروهای ارتش عراق که در پی اوضاع دشوار از شهرهای موصل و کرکوک عقب‌نشینی کرده‌اند، خبر داد. این در شرایطی است که در پی حملات هوایی ارتش عراق به تکریت ۸۰ فرد مسلح کشته و بیش از ۲۰ تن دیگر زخمی شدند. با این وجود گفته می‌شود که افراد مسلح دولت اسلامی عراق و شام (داعش) پیشروی خود به سمت بغداد را ادامه می‌دهند. شاهدان عینی اعلام کردند که داعش نیروهای بسیاری را به اطراف سامرا اعزام کرده است و این اقدام با هدف حمله‌ به این شهر صورت می‌گیرد. بی‌بی‌سی نیز در این باره نوشت که دولت عراق تمرکز اصلی خود را برای حفظ سامرا قرار داده است و بیشتر توان ارتش خود را معطوف به این شهر کرده است. مالکی نیز روز گذشته برای اینکه اوضاع را از نزدیک رصد کند به این شهر سفر کرد. بر این اساس گفته می‌شود نیروهای نظامی وفادار به دولت مرکزی عراق نیز پایگاه‌هایی را در اطراف شهر سامرا، در شمال پایتخت این کشور بنا کرده‌اند تا دولت در مقابل نیروهای داعش تقویت شود. در دیالی اما درگیری‌هایی میان ارتش عراق با افراد مسلح در مناطق جلولاء و مندلی صورت گرفت که این درگیری‌ها با کنترل افراد مسلح در برخی از این مناطق پایان یافت.

مسوولان منطقه السعدیه در دیالی نیز اعلام کردند که در نتیجه عقب‌نشینی نیروهای ارتش و پلیس از پایگاه‌های خود خلأهای امنیتی به وجود آمده است. منابع امنیتی در الانبار اعلام کردند: پس از اینکه حمله‌ای به افسران و نیروهای گارد مرزی صورت گرفت همه افسران و اعضای پلیس گارد مرزی از الرمادی در غرب کشور عقب‌نشینی کردند. در کرکوک نیز پایگاه‌های اینترنتی تصاویری را در خصوص کنترل داعش بر سلاح‌ها و تجهیزات نیروهای عراقی که از پایگاه‌های خود عقب‌نشینی کرده‌اند، منتشر ساختند که این تجهیزات شامل ده‌ها خودرو و تانک می‌شود. این در شرایطی است که برخی سایت‌ها خبر از محدود کردن اینترنت در عراق می‌دهند و در این ارتباط گفته می‌شود دولت عراق برای اینکه داعش نتواند وحشت بیش از پیش را شایع کند، دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را محدود کرده است. این گروه با توئیت کردن و بارگذاری فیلم‌های ویدیوئی قتل‌عام غیرنظامیان قصد دارد وحشت را در این کشور حاکم کند. همزمان بلومبرگ خبر می‌دهد که شورای بیداری سنی‌ها در استان الانبار قصد دارند به حمایت از دولت مالکی سلاح به دست بگیرند و با داعشی‌ها مبارزه کنند. او که با بلومبرگ در این زمینه گفت‌وگوی تلفنی کرده از آمریکا خواسته است که هواپیماهای خود را برای کمک به عراق بفرستد یا اینکه دست‌کم نیروهای خود را به‌طور موقت به این کشور گسیل کند.

او می‌گوید: «ما در ۶ ماه گذشته با القاعده در حال مبارزه بوده‌ایم، برای ۶ ماه دیگر هم می‌توانیم مبارزه کنیم اما به کمک آمریکا نیاز داریم». شیخ احمد ابو ریشه افزود: «آمریکا باید تصمیم بگیرد یا پشتیبانی هوایی انجام دهد یا به‌طور موقت نیروهایش را در عراق مستقر کند». سایت بلومبرگ اما در خصوص این گروه سنی که حامی مالکی است می‌نویسد که این گروه با نام‌های «صاهوا» یا پسران عراق هم شناخته می‌شوند. این گروه را ارتش ایالات متحده زمانی که درگیری‌ها در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ بین شیعه و سنی بالا گرفته بود سازمان‌دهی کرد.