گروه بین‌الملل: پس از حمله داعش به عراق و تصرف برخی مناطق این کشور در نزدیکی مرز ترکیه، اوضاع اقتصادی ترکیه نیز با آشفتگی روبه‌رو شد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از حریت، طی روزهای گذشته، گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش به مناطقی از عراق یورش برده‌اند و برخی مناطق این کشور ازجمله شهر موصل را به تصرف خود درآورده‌اند. پس از این اقدام داعش، شرایط بازار در ترکیه نیز دستخوش تغییر شده است به گونه‌ای که لیر ترکیه نسبت به دلار با کاهش مجدد ارزش مواجه شده و ارزش سهام نیز در این کشور کاهش یافته است. با افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران از تأثیرات احتمالی مخاطرات منطقه‌ای بر ترکیه، نسبت دلار به لیر در ترکیه به ۱۲/۲ رسید. این رقم پیش از این نیز در دورانی که اخبار مربوط به اختلاس در دولت اردوغان رخ داده بود، حاصل شده بود. با این وجود بازار سهام استانبول نیز صبح روز گذشته و با انتشار خبر گروگان‌گیری کارمندان کنسول‌گری ترکیه در موصل، ۳/۳ واحد کاهش را تجربه کرد. در حال حاضر، ۴۹ نفر از کارمندان کنسولگری ترکیه در موصل از جمله سر کنسول این کشور «اوزترک ییلماز»، توسط تروریست‌های داعش به گروگان گرفته شده‌اند. با این وجودیکی دیگر از دلایلی که گفته می‌شود بر این تحولات اقتصادی تاثیرگذار بوده است برکناری پنج مقام ارشد بانک مرکزی این کشور است. مجمع بانک مرکزی این کشور پس از تشکیل جلسه، به‌دلیل انتقادات شدید مطرح شده از سوی نخست‌وزیر این کشور نسبت به کاهش ناچیز نرخ سود بانکی، پنج مقام ارشد این بانک را از کار برکنار کرده است.

به نوشته روزنامه حریت، طی هفته‌های گذشته، نخست‌وزیر ترکیه انتقادات شدیدی علیه سیاست‌های پولی بانک مرکزی این کشور مطرح و اعلام کرده است با توجه به اینکه نرخ سود بانکی به میزان زیادی در گذشته افزایش داشته است کاهش کنونی بسیار ناچیز محسوب می‌شود.

وی با کاهش نرخ سود بانکی و همچنین بازگرداندن آرامش به نظام اقتصادی این کشور، در پی تغییرات اقتصادی قابل توجه نظام اقتصادی ترکیه طی ماه‌های گذشته، قصد دارد تا جایگاه حزب عدالت و توسعه را برای انتخابات پارلمانی پیش‌رو و همچنین ریاست جمهوری ماه آینده تقویت کند. مجمع بانک مرکزی ترکیه پس از انتقادات شدید اردوغان نسبت به کاهش ناکافی نرخ سود بانکی دراین کشور، رای به برکناری پنج مقام ارشد این بانک داد.

اردوغان اعلام کرده بود میزان سود کاهش‌یافته یک دهم میزان افزایشی است که نرخ سود بانکی در گذشته تجربه کرده بود. به‌رغم این انتقادات شدید، معاون نخست‌وزیر ترکیه بر استقلال بانک مرکزی این کشور تاکید و اعلام کرده است حزب عدالت و توسعه از گذشته تمایلی به دخالت در امور بانک مرکزی این کشور نداشته است. بر اساس شایعات موجود، رئیس بانک مرکزی ترکیه پس از برکناری این پنج مدیر ارشد، خود نیز قصد استعفا داشته است که معاون نخست‌وزیر این کشور وی را از این تصمیم منصرف کرده است.